رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:احتمال معرفی محسن هاشمی به عنوان سرلیست اصلاح طلبان؛جایگزین مسجدجامعی در شورای شهر و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۶۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲ 16 January 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

هیچ رابطه‌ای بین برجام و امور دفاعی کشور وجود ندارد

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: ممکن است فرد یا افرادی هم باشند که از روی جهل به موضوع و یا هر مسئله دیگری موافق تقویت بنیه دفاعی کشور از جمله ارتقا سیستم‌های موشکی نباشند که حساب آنها از ملت جداست. سردار جزایری گفت: هیچ رابطه‌ای بین برجام و امور دفاعی کشور وجود ندارد و اصولا مسئله دفاع در مذاکرات هسته‌ای جایی نداشته و مسئولین کشور و اعضای تیم مذاکره‌کننده به این مسئله توجه داشته و به طرف‌های مقابل نیز تفهیم شده بود. فارس این خبر را منتشر کرد.

هاشمی مجمع اضداد بود

مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی گفت: آیت‌الله هاشمی مجمع اضداد بود یعنی از یک‌طرف مجاهدی بی‌نظیر بود و از طرف دیگر قلب بسیار مهربان و رئوفی داشت. من بارها خودم شاهد بودم که ایشان توهین‌کنندگان به خود را بخشید و با آغوش باز از آن‌ها استقبال کرد. عده‌ای تلاش کردند با ظلم و آزار و اذیتی که به ایشان روا می‌داشتند، می‌خواستند آیت‌الله هاشمی را از انقلاب جدا کند ولی برجستگی وجود ایشان این بود که انقلاب را از جان خودش می‌دانست. خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.

برای انتخابات ۹۶ طراحی فتنه کرده‌اند

حجت الاسلام حیدر مصلحی در مراسم بزرگداشت شصت و یکمین سالگرد شهادت شهید نواب صفوی گفت: یکی از مباحثی که دشمنان در بررسی های شان به آن رسیده اند و توسط جاسوسان شان آن را پیگیری می کنند، رفع نقایص شان در جریان فتنه 88 است. این گونه می گویند که باید در سال 96 طبقه متوسط به پایین جامعه را به کف خیابان بکشانیم چرا که در سال 88 طبقه متوسط به بالا در وسط میدان بودند. آیا در شرایطی که دشمن نقایصش را شناسایی می کند، ما نباید تجزیه و تحلیل داشته باشیم؟ حدود 5 ماه آینده انتخاباتی پیش رو داریم و می توان گفت مردم به کسی رأی می دهند که ببیش تر به دنبال حل مشکلات آن ها باشد. قطعا باید کسی را انتخاب کنیم که به دنبال این مسأله باشد اما دشمن با طراحی های خود می خواهد کاری کند که ما فرد منتخب را به اشتباه انتخاب کنیم. با تهدید به حمله نظامی اینگونه به ذهن مردم القا کنند که «باید کسی را انتخاب کنیم که جنگ راه نیندازد.» دشمن با این تهدید، مسؤولان و مردم و نخبگان را به اشتباه می اندازد. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

انتقاد سخنگوی سپاه از اظهارات یک نماینده

سخنگوی سپاه گفت: اقتدار موشکی ایران اسلامی نقش تعیین کننده‌ای در خاموش کردن آرزوهای شوم دشمنان داشته است.در پی اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون رزمایش‌های موشکی و به کارگیری لفظی نسنجیده در این خصوص، سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: هر از چند گاهی عناصر غرب‌گرای سست روحیه که درک و فهم درستی از فضای امنیت ملی و الزامات بازدارندگی کشور در مقابل تهدیدات بیگانگان و نیز اقتدار، عزت و سربلندی ملت ایران ندارند، به عمد یا ناخود آگاه، پژواک صدای دشمنان می شوند.وی بکارگیری تعابیر موهن در مذمت رشد و توسعه قدرت بازدارندگی موشکی را امری ناپسند دانست و تصریح کرد: اینگونه سخن گفتن پیرامون اقتدار موشکی ایران اسلامی که تاکنون نقش تعیین کننده‌ای در خاموش کردن آرزوهای شوم دشمنان داشته است، افکار عمومی را نسبت به این حقایق روشن، مشوش و نگران می‌کند.سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان تأکید کرد: اینگونه افراد باید بدانند در پیشگاه ملت ایران تحقیر می‌شوند.

مجمع عقلای سیاسی از همه جناح‌ها تشکیل شود

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:اگر بخواهیم یک کار اساسی، اصولی و ماندگار برای حفظ کشور، نظام و انقلاب انجام شود تشکیل مجمع عقلای سیاسی راهکار خوبی است، منتها تشکیل این مجمع نباید فقط از یک جناح باشد.محمد اشرفی اصفهانی درباره آینده فضای سیاسی کشور پس از فوت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: امیدواریم هیچ گونه اتفاقی نیفتد، انشاء الله درگذشت، تشییع جنازه و مراسم هفتم ایشان که با این حضور پرشور برگزار شد، دعوت به وحدت و یکدلی باشد چون مهمترین اصل انقلاب و پیروی از مقام معظم رهبری است.وی افزود: معتقدم همانگونه که وقتی امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی رحلت کردند هیچ آسیب و گزندی متوجه نظام جمهوری اسلامی ایران نشد با فوت آقای هاشمی هم هیچ آفت و خدشه ای به نظام نمی رسد.

علت پلمب برخی دفاتر در مجمع تشخیص مصلحت چه بود؟

برخی رسانه‌ها عصر امروز خبرهایی مبنی بر پلمب دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دفتر یاسر هاشمی و مشاوران در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر کرده‌اند.پیگیری‌های خبرنگار تسنیم از مسئولان مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز تحقیقات استراتژیک حاکیست که پلمب دفتر آن مرحوم در مجمع تشخیص بر مبنای یک قاعده قانونی و روال معمول صورت گرفته و پس از رحلت آیات مهدوی‌کنی و مشکینی و برخی مسئولان دیگر که رحلت کرده‌اند نیز همین روال برای مدت کوتاهی درباره دفاتر آنان انجام شده است.منابع مطلع درباره پلمب برخی دفاتر در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفتند که افرادی مانند مرتضی الویری که از پلمب دفاترشان صحبت کرده‌اند هیچ ارتباط استخدامی و یا مقامی در مرکز تحقیقات استراتژیک ندارند. اطلاعات دریافتی خبرنگار تسنیم حاکی است که تاکنون یک طبقه از ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در اختیار یاسر هاشمی رفسنجانی بوده و با توجه به اینکه در این دفاتر نیز اسنادی از آیت‌الله هاشمی نگهداری می‌شود طبق قاعده و روال معمول برای مدتی به منظور ساماندهی امور پلمب می‌شوند، کما اینکه دفاتر آقای هاشمی در دانشگاه آزاد و مجمع تشخیص نیز به همین قاعده پلمب شده است.

وقتی امام(ره) عمامه اش را زمین زد!

حاج آقا روح الله خیلی تلاش کرد مانع اعدام نواب صفوی و یارانش شود اما نتوانست آقای بروجردی را قانع کند. شنیده شده در این ماجرا خیلی به آقای بروجردی اصرار کرد و حتی عمامه اش را هم زمین زده بود و گفته بود: «آقا از این سید حمایت کنید می‌خواهند اعدامش کنند.» شنیده شده که به سه نفر از شخصیت های مشهور هم نامه نوشت، تاثیری نداشت. ناراحت و عصبانی به خانه برگشت عبایش را به گوشه ای پرتاب کرد. همسرش پرسید نتوانستید کاری بکنید. گفت: نخیر! ایشان می‌گوید من کاری به این کارها ندارم. نواب صفوی و یارانش را اعدام کردند. تعدادی ایراد می‌گرفتند که باید حرمت لباس حفظ می‌شد و با لباس روحانیت اعدام نمی‌شد. اما حاج آقا می‌‎گفت باید روحانی با لباس روحانیت شهید شود تا مردم بفهمند و آگاه شوند که این ها در صحنه هستند. فرزندش آقا مصطفی خمینی در یادداشت هایش نوشته است: «فدائیان اسلام در سکوت مرگبار علما تیرباران شدند.» و فرزند دیگرش احمدآقا خمینی می‌گوید پدرش از اعدام نواب و یارانش و سکوت علما خیلی ضربه روحی خورد. 

منبع: دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه ۶۱

اظهارنظر نقویان درخصوص رحلت آیت الله هاشمی

خبرآنلاین/ یک استاد حوزه و دانشگاه تاکید دارد: فضا در حال حاضر دست تندروها است، باید عقل جلوی آنها بایستد چون لشکرکشی نداریم.حجت‌الاسلام ناصر نقویان در گفتگو با خبرآنلاین درباره معادلات سیاسی کشور بعد از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی و احتمال تسلط دوباره تندروها بر این عرصه گفت: فضا که الان هم دست شان است همین که آقای هاشمی با آن عظمت در کنج رینگ قرار می گرفت نشان می دهد که اگر از این به بعد بخواهند به ندای وحدتی که امام سر می داد گوش ندهند اولین جفا را به امام کردند.وی ادامه داد: این انقلاب بدون نام امام به تعبیر رهبری هیچ جا شناخته شده نیست و هر کسی به خیال خودش کاری خلاف فرمایشات بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران کند این خیال روز قیامت مشمول آن آیه معروف قرآن می شود که خدا فرمود قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم‌ بِالاَْخْسَرِینَ أَعْمَـٰلاً یعنی اینها از همه زیانکارتر خواهند بود.این استاد دانشگاه یادآور شد: تنها عقل باید جلوی تندروها بایستد چون لشکرکشی که نداریم ما مثل تیم فوتبال هستیم که وقتی با یک تیم خارجی مسابقه داریم دیگر آبی و قرمز مطرح نیست. اگر مقداری انصاف و تقوا و دین حاکم باشد اینها حل می شود اما اگر نبود و خودخواهی حاکم بود متأسفانه به تعبیر قرآن تابع شیطان می شویم. انشاءالله آن روز مباد.

استقبال یک نماینده اصلاح طلب از رقابت مرضیه وحید دستجردی با روحانی

سلحشوری در رابطه با کاندیدا شدن زنان در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: تاکنون زنان رجل سیاسی محسوب نمی‌شدند اگر این پیشنهاد مطرح می‌شود شاید دلیلی بر این باشد که زن هم بتواند کاندیدا شود. البته برای ریاست جمهوری نباید نگاه جنسیتی داشته باشیم. بلکه باید شاخص‌سازی کنیم. باید شاخص‌ها مشخص شوند و سوابق اجرایی و عملی در کنار هم در نظر گرفته شود. نمی‌توانیم بدون سوابق تجربی کسی را در جایی قرار دهیم.او درباره مطرح شدن مواردی در رابطه با کاندیدا شدن مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت قبل در انتخابات پیش‌رو،‌ گفت: شاید مطرح شدن ایشان برای شکستن آرای آقای روحانی گزینه خوبی باشد. این استراتژی‌ای منطقی است و کسی که این فکر را مطرح کرده از نظر سیاسی فرد روشنی است.رئیس فراکسیون زنان متذکر شد: البته برای من به عنوان یک زن اصولگرا و اصلاح‌طلب فرقی ندارد و کسی که جایگاه زنان را ارتقاء دهد از آن استقبال می‌کنم. خانم دستجردی رقیب خوبی برای آقای روحانی است که در بین اصلاح‌طلبان هم شناخته شده است. من از این مسأله که ایشان یک رجل و سیاسی و موجه است استقبال می‌کنم.این مطلب در ایسنا منتشر شده است.

افزایش تعداد شکایات نمایندگان در مجلس دهم

عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد شکایات نماینده‌ها در مجلس دهم افزایش چشمگیری داشته است.حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکایات نمایندگان در دوره دهم مجلس، اظهارداشت: در این دوره تعداد گله و شکایات نمایندگان به شکل چشمگیری افزایش داشته است.وی افزود: آمار بسیار بالایی نسبت به دوره‌های قبل در رابطه با شکایات نمایندگان را در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شاهد هستیم که باید فکری به حال این مسئله شده تا علت آن مشخص شود.این مطلب در فارس منتشر شده است

جایگزین مسجدجامعی در شورای شهر

با استعفای احمد مسجدجامعی که پیش‌بینی می‌شود با موافقت شورای شهر هم همراه شود، افشین حبیب‌زاده وارد شورا می‌شود.احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران که با پیشنهاد رییس جمهور به عنوان رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، منصوب شده است، امروز نامه استعفای خود را به مهدی چمران، رییس شورای شهر ارائه کرد.حبیب زاده یکی از اعضای لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر چهارم بود. او حدود ۸ ماه (تا شهریور ۹۶) عضو شورای شهر تهران است.

احتمال معرفی محسن هاشمی به عنوان سرلیست اصلاح طلبان

عضو شورای شهر تهران گفت: این احتمال وجود دارد که پس از پذیرش استعفای احمد مسجد جامعی برای پنجمین دوره شورای شهر تهران، محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان سرلیست اصلاح طلبان در دوره بعد معرفی شود.اسماعیل دوستی گفت: با توجه به ارائه استعفای احمد مسجد جامعی به مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران وضعیت سرلیست اصلاح طلبان برای دوره پنچم شورای شهر در ابهام قرار داشت.وی افزود: مقرر شده بحث استعفای مسجد جامعی از حضور در شورای شهر تهران به منظور پذیرش ریاست کتابخانه ملی در جلسه یکشنبه هفته آینده شورای شهر تهران به رای گذاشته شود.عضو شورای شهر تهران از مطرح شدن چند سرلیست جدید جهت شرکت در انتخابات پنچمین دوره شورای شهر تهران خبر داد و اظهار کرد: در صورتی که محسن هاشمی رفسنجانی علاقه ای به حضور در انتخابات شورای شهر تهران داشته باشد، وی به عنوان سرلیست اصلاح طلبان معرفی خواهد شد.وی تاکید کرد: برخی اسامی دیگر نیز برای پذیرش سرلیستی اصلاح طلبان در دوره پنجم شورای شهر تهران مطرح هستند اما معرفی محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان سرلیست بیش از سایر گزینه ها مطرح است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار