نشست آستانه برای گفتگو درباره روند صلح در سوریه با چانه زنیهای روسیه برای حضور امریکا در این نشست و عدم موافقت ایران با حضور امریکا در این نشست، به پیچیدگی این مذاکرات افزوده است.
کد خبر: ۳۶۵۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱ 22 January 2017
نشست آستانه برای گفتگو درباره روند صلح در سوریه با چانه زنیهای روسیه برای حضور امریکا در این نشست و عدم موافقت ایران با حضور امریکا در این نشست، به پیچیدگی این مذاکرات افزوده است.
 
در پی اظهار نظرهای صریح مقامات ایران در خصوص عدم موافقت با حضور آمریکا در نشست آستانه و از طرفی تمایل روسیه به بهبود روابط با آمریکا از طریق دعوت از امریکا برای حضور در این نشست باعث تقابل روسیه و ایران دو بازیگر مهم در عرصه سوریه شده است ولی به نظر میرسد با اعلام سخنگوی جدید وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر حضور سفیر این کشور در نشست آستانه بعنوان نماینده طرف آمریکا روسیه در پیشبرد هدف خود مبنی بر حضور امریکا در این نشست موفق شده است.
هرچند در چند روز گذشته با فشار ایران روسیه اعلام کرده بود که به نظرات ایران بعنوان بازیگر مهم منطقه در مورد سوریه احترام میگذارد و حتی امریکا اعاام کرد که در مذاکرات آستانه شرکت نخواهد کرد.
 
ولی در نهایت با اصرار روسیه در مشارکت دولت جدید امریکا در نشست آستانه این گمانه زنی درست از آب درامد که روسیه فقط بدنبال منافع بلندمدت خود از حضور در سوریه است کما اینکه این کشور توافق نامه اجاره بندر طرسوس و پایگاه حمیم را هم از سوریه کسب کرده است و به نظر میرسد دیگر نیاز چندانی به جلب نظر ایران ندارد.هرچند قبلا هم در بسیاری از موارد دیگر روسیه نشان داده بود که در جایی که منافع خود ایجاب میکند حاضر استئچشم خود را بر روی خواسته های ایران ببندد.
 
حضور امریکا در معادلات جدید سوریه علیرغم مخالفت صریح ایران این سوال را به ذهن متبادر میسازد که اینده روابط ایران و روسیه در مورد سوریه چگونه خواهد بود؟ به نظر میرسد با به کرس نشانده شدن نظر روسیه در مذاکرات آستانه، این تئوری که روسیه به کمک ترکیه در حال دور زدن ایران است در حال قوت گرفتن است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :