مولف تبریزی دایره‌المعارف روابط عمومی ایران گفت: دانشنامه بین‌المللی تبریز منتشر می‌شود.
کد خبر: ۳۶۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰ 23 January 2017
حمید صبری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: تبریز در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده است و زمان کمی به این رویداد بزرگ زمان باقی مانده و فرصت مناسبی است که گردشگران از سراسر جهان برای رویت اماکن تاریخی و جاذبه های طبیعی راهی این دیار شوند.

صاحب دایرةالمعارف روابط عمومی ایران و عضو انجمن بین‌المللی ایران شناسی گفت: با تدوین دانشنامه بین‌المللی تبریز در هزار عنوان مدخل فاخر و جامع برای نمایاندن مکتوب و مصور، داشته‌ای تاریخی و طبیعی، شخصیتی، آداب و رسوم ، فرهنگ از تبریز آماده و توسط شهرداری کلانشهر تبریز در اختیار گردشگران جهانی که از تبریز دیدار خواهند کرد،  قرار خواهد گرفت.

وی افزود: خلاء دانشنامه نویسی جامع شهرها با وجود شکوفایی دانشنامه نویسی در انقلاب اسلامی ایران در فضای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به خوبی حس می‌شود و تبریز 2018 بهانه ای است که قدمی مثبت و موثر برای حفظ و احیای شاخصه‌های فرهنگی‌، اجتماعی، طبیعی، تاریخی و مردم شناسی شهر تبریز برداشته شود.

صبری مولف دایرة‌المعارف روابط عمومی ایران عضو انجمن بین‌المللی ایران شناسی یادآور شد: برای تحقق این امر و پر کردن این خلاء اقدام به تدوین دانشنامه بین المللی تبریز نمودم که یکی از منابع اصلی توزیع معرفت در زمینه‌های علمی، انسانی و اجتماعی و تاریخی به شمار می‌رود از این منظر دانشنامه‌نویس یک از شیوه‌های حفظ اطلاعات و در عین حال تدوین مجموعه‌ای از اطلاعات متناسب علمی و قوی برای مصرف کنندگان دانش می‌باشد.

وی افزود: علت تدوین دانشنامه بین‌المللی تبریز دانش‌افزائی و حفظ هویت‌های فرهنگی و تاریخی تبریز و ایجاد منبعی برای مدیران جهت بهره‌گیری از تجربیات قبلی و برنامه‌ریزی برای توسعه و پیشرفت است.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: باید عرض کنم که طرح تهیه دانشنامه بین‌المللی تبریز ‌به معنای نفی تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در این  عرصه و حوزه نیست، بلکه آثار تک‌ نگاری‌های متنوع نیز مورد توجه قرار گرفته است و هدف از تدوین این دانشنامه، ارائه اظهارات مستند به مدیران ـ محققان علاقمندان و گردشگران در 2018 تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام مطرح خواهد شد و ارائه تصویری یکپارچه و روشن از ویژگی‌های جغرافیایی، تاریخی، انسانی و ... تبریز‌ به دنبال خواهد داشت.

وی از ویژگی‌های این دانشنامه تقویت پیوند جوانان ایران با گذشته تاریخی و فرهنگی خود، معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی تاریخی شهر تبریز، معرفی فضاها و امکانات گردشگری تبریز‌، شناساندن مشاهیر‌، نخبگان‌، الگوها و تحقیقات علمی و فرهنگی تبریز‌، مستند‌سازی هویت تاریخی، فرهنگی تبریز و انتقال میراث فرهنگی به آیندگان و مصون داشتن آنها از فراموشی ذکر کرد.

صبری دانشنامه بین‌المللی تبریز با 1000 عنوان مدخل در حوزه‌های فرهنگی‌، تاریخی، علمی‌، هنری‌، اجتماعی، سیاسی‌، طبیعی و شخصیت‌شناسی است که در چند زبان زنده دنیا تدوین و در اختیار علاقمندان قرار گرفته و برای تبریز 2018 آماده خواهد شد.

به گفته مولف دانشنامه بین‌المللی تبریز از جمله عناوین مداخل می‌توان به زبان، جمعیت، آب و هوا، بارندگی، کوه‌ها، رودخانه‌ها،حوادث طبیعی، سیل و زلزله، راه‌های ارتباطی، مترو، شهرک‌ها و روستا‌ها، حیاط وحش، مورخان، سیاحان و جهان‌گردان، تبریز در مشروطه، تبریز در انقلاب اسلامی، محلات تبریز، میادین تبریز، خانه‌های قدیمی تبریز، تبریز در انقلاب اسلامی، محلات تبریز، میادین تبریز، خانه‌های قدیمی تبریز، تبریز در قرون متمادی، بازار تبریز، گیاهان دارویی، هتل‌ها، صنعت چاپ، دروازه‌های تبریز، شهرداری، شهرداران، عمارت شهرداری، باغ‌ها و پارک‌ها، نیکوکاران، خیرین‌های انجمن‌های خیریه تبریز، فتنه‌ها، تبریز در آثار بزرگان، چهره‌های ماندگار تبریز، نمایندگان، کاخ استانداری، خاندان‌های مهم تبریز، خانه نخبگان، علمای تبریز، عارفان تبریز، شعرای تبریز، نام‌آوران تبریز، دانشگاه‌های تبریز، حوزه علمیه و ده‌ها عنوان دیگر اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :