کد خبر: ۳۶۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 23 January 2017
نشریه آلمانی نوشت: ناامنی اقتصادی درحال افزایش است و تحصیلکردگان بیکار ایران به کمک یک نرم افزار تنها برای امرار معاش راننده شده‌اند.
به گزارش تابناک تبریز، نشریه آلمانی «هندزبلات» در گزارشی در زمینه عدم موفقیت دولت «حسن روحانی» در مهار مشکلات اقتصادی حتی با رفع تحریم‌های اتمی اعمال شده بر ایران نوشت: حدود یک سال و نیم بعد از توافق اتمی ایرانی‌ها هنوز منتظر علامتی از بهبود وضع اقتصادی هستند و ناامیدی در حال شدت یافتن است و در حالی که وضعیت معاش آسانتر نشده هیچ، بلکه سخت‌تر نیز شده است .

اینک نارضایتی از وضعیت موجود در حال افزایش بوده در حالی‌که ریال، واحد پول ایران در برابر دلار آمریکا از بیم تجدید نظر «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا دربرجام  که آن را «فاجعه» نامیده است، کاهش می‌یابد.

«سامان سیار» شهروند تهرانی در گفت‌و‌گو با هندزبلات می‌گوید: «امروزه شاهد فشار بیشتر اقتصادی بر ایران به نسبت گذشته هستیم. با کاهش ارزش ریال، قیمت‌ها افزایش می یابند و مردم قدرت خریدشان بسیار کمتر می شود.شکاف بین ثروتمندان و فقرا در حال افزایش است.»

به نوشته این نشریه ،افراد بسیار کمی تصور می‌کردند با رفع برخی تحریم‌های اقتصادی وضعیت بدتر شود. این در حالی است که توافق اتمی مسیر را برای ایران در فروش بیشتر نفت به بازارهای جهانی هموار کرد. این کشور نیز تولید خود را سه برابر نموده و حتی موفق شده 30 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود که از سال 1979 میلادی در آمریکا بود را باز پس گیرد.

کارشناسان می‌گویند که انتظار از رونق اقتصادی با تجارت گسترده‌تر بین‌المللی و دسترسی به سامانه‌های بانکی خارجی تاکنون محقق نشده است.


 در حالی‌که اقتصاد ایران راکد مانده ، بسیاری از تحصیلکردگان ایرانی با کمک نرم افزار «اسنپ» که شبیه نسخه آلمانی «آبر» است راننده تاکسی شده اند. مسئولان اسنپ نیز گفته‌اند که بیش از 200 هزار ایرانی برای رانندگی در این سامانه تنها ظرف چند ماه ثبت نام کرده‌اند.

سیار شهروند تهرانی در این زمینه گفت: «از این‌که بسیاری از تحصیلکردگان راننده شده‌اند، متعجب زده هستم.»

آقای اخلاقی، دیگر شهروند تهرانی نیز به هندزبلات می‌گوید که از وضعیت افزایش شدید دلار در مدت کوتاهی تعجب کرده است.

این نشریه نوشت: ناامنی اقتصادی به نظر در حال افزایش است. اوائل این ماه نیز ایرانی‌ها با مشاهده تصاویر بی‌پناهان سکنی یافته در یکی از قبرستان‌های تهران بهت زده شدند.

یک تحلیلگر ایرانی مقیم اتریش اما معتقد است که ایران به سمت درستی حرکت می‌کند اما سرعت آن بسیار کند است و توقع‌های ابتدایی بسیار غیر واقع بینانه بوده است. این ایده که ایران به سرعت یکی از نوظهورترین بازارها می‌شود از ابتدا نادرست بود.

وی افزود: «حتی با رفع تحریم‌ها نیاز به تغییر قوانین و مقرارت بوده و باید با فساد نیز مقابله شود. گام تغییرات کند بوده و باید مواردی برای مبدل شدن به یک بازار نوظهور رفع شوند.»

این نشریه البته باقی ماندن برخی تحریم‌ها بر ایران را از دیگر دلایل عدم رشد اقتصادی ایران برشمرد و به اقدام‌های کنگره و سنای آمریکا در تمدید برخی تحریم ها که برخی آن‌ها آغازش به سال 1996 برمی‌گردد اشاره کرد.

«دامون افکاری» از کارشناسان ایرانی مقیم اسپانیا در این زمینه می‌گوید: «بانک‌ها قادر به ارتباط لازم نشده‌اند. این مسئله زمان می‌برد و هیچکس نمی‌داند چقدر طول می‌کشد. البته بانک‌های ایرانی مایل به همکاری گسترده با بانکداری جهانی هستند.»

بر این اساس، برخی تجار ایرانی نگران ورود رقبای خارجی به بازار داخلی هستند  و در پذیرش رقبای جدید مقاومت می‌شود. این کشور همچنین نیازمند مقرراتی در زمینه حضور شرکت‌های خارجی برای همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های داخلی است./فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار