یکی از فرماندهان کودتای2016 ترکیه:
کد خبر: ۳۸۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳ 21 February 2017
بعد از ماه ها انتظار بالاخره محاکمه نظامیان دخیل در کودتای ۱۵ ژوئیه 2016 ترکیه آغاز شد. شروع بکار دادگاه مصادف بود با تجمع بیش از 200 نفر از هواداران اردوغان در مقابل دادگاه که تقاضای صدور حکم اعدام برای کودتاگران را داشتند. کودتایی که اردوغان آنرا به فتح الله گولن(feto) نسبت داده و از رییس جمهو جدید آمریکا درخواست استرداد او به ترکیه را دارد.
 
به گزارش سرویس بین الملل تابناک تبریز، رویترز نوشته است بر اساس کیفرخواستی که به دست این خبرگزاری رسیده، برای بیش از ۴۰ نفر از این نظامیان درخواست حبس ابد شده است.
این دادگاه روز دوشنبه ۲۰ فوریه / ۲ اسفند در شهر موغله واقع در جنوب غرب ترکیه، نزدیک به شهر بندری مارماریس آغاز شد. در شب کودتای نافرجام، در مارماریس بود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و خانواده‌اش به‌منظور فرار از دست کودتاگران با بالگرد هتل خود را ترک کردند.
 
در  شب کودتای ژوئیه  گروهی از نظامیان تلاش کردند که به محل اقامت خانواده اردوغان در جنوب غربی این کشور وارد شده و او را به قتل برسانند، اما نقشه آن‌ها لو رفته بود و اردوغان و خانواده‌اش کمی پیش از حمله کودتاگران، به مکانی امن منتقل شدند.
 
از زمان کودتای نافرجام در ترکیه تاکنون ۴۰ هزار نفر بازداشت و ۱۰۰ هزار نفر در ارتش، خدمات عمومی و بخش خصوصی از کار اخراج شده‌اند. البته این اخراجی ها فورا با افراد جدید جایگزین شده اند و از این رو گفته میشود این اخراج ها نه تنها تهدیدی ایجاد نکرده بلکه تبدیل به فرصتی برای مردم ترکیه شده است تا بخش از مشکل بیکاری ترکیه مرتفع گردد.
 
۴۷ نفری که تقریباً همه نظامی هستند متهم به تلاش برای ترور رئیس جمهوری، فعالیت علیه امنیت ملی و عضویت در یک سازمان تروریستی شده‌اند. در میان آن‌ها دستیار سابق اردوغان نیز دیده می‌شود. سه نفر از آن‌ها هم به‌شکل غیابی محاکمه می‌شوند.
 
فرمانده عملیات:برای نجات کشور از دست پ ک ک کودتا کردیم
 
گوکهان سونمزاتش، ژنرال سابق، به‌عنوان فرمانده گروهی که به مارماریس اعزام شده بود اتهام ربودن اردوغان را پذیرفت اما هرگونه قصد کشتن او را رد کرد. او گفت: «مأموریت من دستگیری رئیس جمهوری و انتقال سالم و امن او به پایگاه هوایی آکینجی بود.»
ژنرال پیشین در محاکمه خود افزود: «این اقدام برای کشور و ملت، به‌منظور کاهش تنش‌های داخلی، پایان دادن به فساد و حفاظت کشور از پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) انجام شد.»
بنا بر کیفرخواست، ۳۷ تن از این نظامیان به اتهام دخالت مستقیم در عملیات حمله به هتل محل اقامت اردوغان و خانواده‌اش در مارماریس محاکمه می‌شوند و اتهام بقیه افراد همدستی با آن‌ها است.
 
همچنین گفتنی است مجازات اعدام در ترکیه، در جریان مذاکرات این کشور و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۲ در این کشور برداشته شد. اما پس از کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ درخواست از سرگیری اعدام‌ها بار دیگر در ترکیه مطرح شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :