تشکيل "ناتو عربی" عليه ايران؛ پاسخ ترامپ به چالش های خاورميانه
در کنفرانس امنیتی مونیخ همسوئی غیرقابل انکاری بین مواضع چند کشور وجود داشت. از سوئی مایک پنس ایران را به عنوان بزرگترین حامی تروریسم معرفی نمود و در ادامه عادل الجبیر مانند دانش اموز کلاس اول ابتدایی سخنان پنس را طوطی وار تکرار کرد.
کد خبر: ۳۸۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ 21 February 2017
به گزارش بین المللل تابناک تبریز، در کنفرانس امنیتی مونیخ همسوئی غیرقابل انکاری بین مواضع چند کشور وجود داشت. از سوئی مایک پنس ایران را به عنوان بزرگترین حامی تروریسم معرفی نمود و در ادامه عادل الجبیر مانند دانش اموز کلاس اول ابتدایی سخنان پنس را طوطی وار تکرار کرد. آنگاه نوبت به چاووش اوغلو ترکیه رسید تا ایران را به سوء استفاده از آوارگان افغان متهم نماید. او ایران را عامل اصلی فرقه گرائی در منطقه دانست و از ایران خواست مسئولانه رفتار کند. چندی پيش روزنامه "ينی شفق" که عملا روزنامه ای در خدمت تبليغ سياست های دولت ترکيه به شمار می رود در همين رابطه تلاش های  جمهوری اسلامی ايران در منطقه را مورد انتقاد قرار داده و مدعی شده بود که ايران بودجه کلانی به ايجاد بی ثباتی و ناآرامی در کشورهای مسلمان اختصاص داده است.
موضع انگلیس و برخی از کشورهای منطقه نیز بازتابی از چنین مواضعی بود. همه اینها نشانه هایی از یک رویکرد جدید و واحد علیه ایران هستند که با برسر کارآمدن ترامپ در حال جدی شدن هستند.
 یک ماه پیش دفتر ناتو در کویت با حضور دبیرکل ناتو استوتنبرگ  افتتاح شد و عملا دایره حفاظتی ناتو تا مرزهای جنوبی ایران رسید. در مراسم  افتتاح این دفتر هرچند هدف از تاسیس آن مقابله با تروریسم عنوان شد اما نظاران به خوبی دریافته اند که مراحل اجرائی یک تشکیلات نظامی مشترک برگرفته از تجربه ناتو در منطقه در حال برپایی است.
کوتاه سخن  آنکه صحبت بر سر تشکيل يک پيمان نظامی عربی با همراهی اسرائيل ٬ آمريکا و ترکيه است. هدف از آن مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی است. و اين سياستی است که استراتژيست های دولت ترامپ برای مقابله با بحران های خاورميانه طراحی کرده اند.
دولت ترامپ بی ثباتی را بستر اصلی رشد "دولت اسلامی" می داند و دولت جمهوری اسلامی ايران را عامل اصلی بی ثباتی در منطقه.
بر اساس گزارش موسسه بين المللی پژوهش های صلح استکهلم ٬ سيپری ٬ در دوره زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ بودجه نظامی SIPRI کشورهای خاورميانه ۸۶ درصد افزايش يافته است در واقعيت امر ٬ ۳۰ درصد کل تسليحات به فروش رسيده در سطح جهان روانه اين منطقه شده است. ميزان رشد بودجه نظامی کشور عربستان سعودی
بالغ بر ۲۱۲ درصد بوده است.
همه اینها را می توان قرینه هایی برای آماده سازی برای ورود به چنین مجموعه ای نظامی امنیتی دانست .
برآورد اندیشکده های امریکایی نشان از آن دارد که ترامپ بسیار مایل است  تحریم های فلج کننده اقتصادی را به بهانه تهدیداتی که ایران برای کشورهای همسایه خود ایجاد نموده است تحمیل نماید. تشکیل ناتو عربی با همراهی ترکیه و نیز حمایت های مستقیم و غیرمستقیم اسرائیل زمینه سازی بزرگی برای تشکیل چنین صحنه رویارویی می تواند باشد.
این در حالی است که ایران بارها تحمیل تحریم های جدید را معادل نقض برجام دانسته و وعده داده در برابر نقض آن ، واکنش مهمی انجام خواهد داد.
 از مجموع شرایط چنین بر می آید شرایط منطقه ای به گونه ای پیش می رود که با ضعیف شدن گروه های تروریستی در عراق و سوریه تلاش ها برای مقابله با ایران اسلامی گسترده تر و گستاخانه تر خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :