"چمر"خوب ،"چمر"بد!
بدون شک برگزاری آرام وبدون حاشیه این مراسم که قطعا بازتابی کشوری خواهد داشت ،بار دیگر می تواند نام ایلام رادر صدر اخبار روز کشور قرار داده ومی توان ازاین فرصت بی نظیر برای معرفی فرهنگ بومی محلی چمر به سراسر کشور وهمچنین انعکاس میزان وفاداری مردم فهیم استان به مسئولین نظام ونمایش قدرشناسی آنان بهره لازم برده می شود.
کد خبر: ۳۸۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 22 February 2017
تابناک ایلام علی اصغراسدی ::ابتدای هفته جاری بود که برخی رسانه ها وکانالهای تگرامی به نقل از فرمانداری شهرستان ملکشاهی ،از برگزاری مراسم محلی "چمر"به مناسبت گرامیداشت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی (رحمه الله علیه)دراین شهرستان خبردادند.

اما گویا برخی از رسانه ها ودسته جات سیاسی از همان ابتدا بنا را برمخالفت گذاشته و با قلمداد نمودن این مراسم بعنوان یک "میتینگ سیاسی"در آستانه انتخابات ، برگزاری آن را به صلاح استان وشهرستان ندانسته وبا انتشار بیانیه هایی عدم اجرای آن را از مسئولین شهرستان ملکشاهی خواستار شده اند.

همان افراد وگروهها که بهانه سیاسی خواندن این "چمر " برای لغو آن را ناکافی تشخیص دادند،از تلاشها برای انصراف مسئولین از اجرای این مراسم کوتاه نیامده وبا دمیدن برآتش اختلاف افکنی ها وباپیش کشیدن احساسات پاک مردم ولایتمدار وخانواده های معظم شهدای این شهرستان ،سعی دارند از تریبونهای مختلف، به نوعی تقابل مردمی را پررنگ کرده وبا توسل به جریحه دار شدن احساسات خانواده های شهدا ،حضور فرزندان هاشمی بعنوان راس فتنه و حضور سران اصلاحات دراین مراسم  و....دهها دلیل دیگر ،مسئولین استانیی وشهرستانی  را وادار به لغو این برنامه نمایند.

از طرفی اصرار مسئولین وتصمیم گیران به اجرای این مراسم مرثیه سرایی محلی در زمان مقرر ،واز سویی دیگر کمر همت بستن مخالفین برای لغو برنامه با توسل به بهانه ها وحربه های مختلف می رود تا این موضوع کم اهمیت و پیش پا افتاده باردیگر به موضوعی چالشی و اتحاد شکن در استان ایلام مبدل شود.موضوعی که می تواندبا همدلی وتدبیر به فرصتی برای انسجام بخشی توده های مردمی و معرفی فرهنگ بومی محلی وهمچنین میزان وفاداری مردم این خطه به مسئولین ارشد کشور ونظام مبدل شود.

به موازات کری خوانی ها وخط ونشان کشیدن دو گروه طرف حساب برگزاری این مراسم ،چند روزیست تمام صفحات فضای مجازی ورسانه ای استان نیز ملتهب و متاثر ازاین موضوع، به برگزاری یا عدم برگزاری "چمر" اختصاص یافته وعملا این فضا نیز به محلی برای شکل گیری موافقین ومخالفین این مراسم تبدیل شده است.انگار که استان ایلام از تمام مشکلات وچالشهای فرهنگی ،اقتصادی،اجتماعی ،توسعه ای و اشتغال و...گذر کرده وتوسعه استان به برگزاری یا عدم برگزاری این مراسم محلی گره خورده است ،که با رفع آن مردم ومسئولین استان با خیال راحت سر بربالین می گذارند!

برای روشن شدن موضوع وپرده افکنی از ابهامات مطرح شده در خصوص برگزاری این مراسم در شهرستان ملکشاهی ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

اول اینکه –همه مردم ،جناحهای سیاسی و موافقین ومخالفین، قطعا براین نکته اتفاق نظردارند که مرحوم آیت االه هاشمی رفسنجانی بعنوان استوانه نظام در بطن مراحل مختلف شکل گیری انقلاب اسلامی ،اتفاقات پس از آن وتصمیم گیری های متعدد نظام قرار داشته و تا لحظات فروبستن دیدگانش از جهان ،ریاست یکی از مهمترین نهادهای مشورتی ومحل شکل گیری تصمیم گیری های مهم وحیاتی ومصلحتی نظام را با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در اختیار داشتند.بی دلیل نبود که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایشان را یار دیرین خود خطاب نمودند.

براین اساس وبه موازات برگزاری مراسمات بزرگداشت متعددی که در سراسر کشور برای گرامیداشت این عالم فقید وروحانی برجسته وشخصیت سیاسی تراز اول کشور نظام برگزار شد،اگردراستان ایلام نیز مراسم بزرگداشتی با رنگ ولعاب محلی وبومی برای گرامیداشت این مجاهد نستوه برگزار شود ،با هیچکدام قوانین ، منشورهای نوشته ونا نوشته نظام وانقلاب اسلامی ایران وارزشها واصول آن در تضاد نیست.

دوم اینکه-برگزاری مراسم "چمر"بعنوان یک نماد فرهنگی در استان ایلام مطرح است که مرثیه خوانی وپخش آواهای محلی محزون برای گرامیداشت یاد در گذشتگان ریشه ای به درازای تاریخ کهن سرزمین ایلام دارد،اجرای این برنامه حزن انگیز که با نام بردن از امام خمینی ،شهدای عزیز کشور ومنطقه همراه خواهد بود با هیچکدام از معیارها وارزشهای اسلامی وانقلابی وخانواده معظم شهدا منافاتی نداشته وبا آنها در تضاد وتقابل نیست.

سوم اینکه-عده ای بابزرگنمایی حضور تعدادی از اعضای خانواده محترم هاشمی رفسنجانی درایان مراسم به نوعی سعی درالقاء سیاسی بودن این مراسم نموده وبا راس فتنه خواندن خانواده آن مرحوم ،حضور آنان در این مراسم را مغایر با ارزشهای انقلابی مردم این منطقه قلمداد نموده اند.گویا این عزیزان فراموش کرده اند که رهب معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیت اشان خانواده مرحوم هاشمی را خطاب نموده ودر مراسمی که همان ابتدا در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار نمودند خانواده هاشمی رفسنجانی نیز دراین مراسم ودرکنار بزرگان نظام حضور یافتند؟!

مگر می شود برای بزرگداشت یک شخصیت از دست رفته مراسم فاتحه یا چمر برگزار کرد اما از حضور اعضای خانواده بعنوان صاحبان عزا در مراسم ممانعت بعمل آید ؟آیا این رفتار برخلاف اصول وارزشهایی که ما از آن دم می زنیم نیست؟واقعا این سیره ای که بعضی ها درپیش گرفته اند با ارزشهای فرهنگی واخلاقی مردم فهیم استان ایلام در تضاد نیست؟

وآخر اینکه-در طول سالهای اخیر ،همواره شاهد بوده ایم که برخی مسایل حاشیه ای ،کم اهمیت وجزیی دراستان ایلام ،توسط عده ای که خوب یاد گرفته اند از آب گل آلود ماهی صید کنند!بصورت هدفمند برجسته سازی شده که علیرغم قابل حل بودن ،بجای توجه وعمل به رسالت خود یعنی ایجاد اتحاد دربین دستجات مردم ومسئولین با بزرگنمایی ورسانه ای نمودن آن مسایل ،عملا نسبت به تقسیم بندی مسئولین به دو دسته مبادرت نموده وبا چالش نمودن آنها،بصورت خواسته وناخواسته هزینه های فراوانی را به استان ایلام ومردم محروم آن تحمیل نموده اند.

بدون شک برگزاری آرام وبدون حاشیه این مراسم که قطعا بازتابی کشوری خواهد داشت ،بار دیگر می تواند نام ایلام رادر صدر اخبار روز کشور قرار داده ومی توان ازاین فرصت بی نظیر برای معرفی فرهنگ بومی محلی چمر به سراسر کشور وهمچنین انعکاس میزان وفاداری مردم فهیم استان به مسئولین نظام ونمایش قدرشناسی آنان بهره لازم برده شود.

انتظار می رود دراین بین، رسانه های استان بعنوان نمایندگان افکار عمومی ،ائمه محترم جمعه وجماعات بعنوان افراد قابل وثوق برای رفع تنازعات ،مسئولین اجرایی استان بعنوان نمایندگان دولت ،با دوقطبی نمودن فضا وبزرگنمایی مسایل وموضوعات حاشیه ای وجزیی با هزینه نمودن از ارزشهای انقلاب ،بیش ازاین به انقلاب وارزشهای آن وهمچنین اتحاد مثال زدنی مردم استان ایلام تحمیل هزینه  ننمایند.

اگرچه بسیاری به رسم یک عادت غلط همواره  از این طریق ارتزاق نموده وسعی نموده اند در فضاهای اینچنینی به نان ونوایی برسند والبته که این هنر نیست!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
موضوع چمر یک بحث سنتی و فرهنگی است و ورود هر نوع بحث سیاسی در آن تخریب پایه های فرهنگی بخش ملکشاهی محسوب میشود و از آن پس هم مردم ملکشاهی دقت لازم برای در دام نیفتادن جریانات سیاسی بکار خواهندگرفت
زاگرس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
اگر در شهرهای رفسنجان،کیش ، آشتیان ،دبی،...ویا در دانشگاه آزاد ، کرمان خودرو،ارگ جدید، مترو،مراکز خرید ،... مراسم برگزار شد ، شهرستان ملکشاهی که در دوران سازندگی و بعد از آن مورد الطاف قرار گرفته و به یکی از مناطق برخوردار کشور تبدیل شده مدیونن هر روز مراسم نگیرن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار