آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از گرفتن جریمه تاخیر در بانک‌ها، این کار را خلاف شرع دانست و گفت: این مسئله ربای آشکار است.
کد خبر: ۳۸۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹ 22 February 2017
آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از گرفتن جریمه تاخیر در بانک‌ها، این کار را خلاف شرع دانست و گفت: این مسئله ربای آشکار است.
این مرجع تقلید روز چهارشنبه در درس خارج فقه و اصول خود در مسجد اعظم با بیان اینکه توجیه گناه از خود گناه بدتر است گفت: کسانی که نشسته و برای خود حقوق‌های میلیاردی تصویب کرده‌اند، توجیه می‌کنند که ما براساس مصوبه هیئت مدیره این کار را کرده‌ایم؛ ولی این مسئله توجیهی بیشتر نیست.

وی با اشاره به حرمت قطعی دریافت جریمه دیرکرد افزود: گاهی برخی توجیه می‌کنند که ما جریمه تاخیر می‌گیریم، چون از اول شرط کرده‌ایم؛ اخیرا چیز عجیبی دیدم و آن اینکه بیشترین درآمد برخی بانک‌ها از همین جریمه دیرکرد است و گاهی تا روزی ۶۰ هزار میلیارد از همین ناحیه می‌گیرند که خلاف شرع است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه این مسئله ربای آشکار است ادامه داد: به هر حال برخی با صراحت و برخی در لفافه این مبالغ را دریافت می‌کنند که به نظر من کسانی که توجیه می‌کنند، گناه‌شان بیشتر است؛ زیرا هم گناه کرده و مال حرام خورده‌اند و هم ریاکاری و توجیه می‌کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: اگر حرام‌خواری در جامعه رواج یابد، گرد و غبار آن روی دیگران نیز می‌نشیند و نتیجه آن این است که دعاها مستجاب نمی‌شود و آثار شوم دیگری نیز در پی دارد و گناهان دیگری نیز در کنار آن ایجاد می‌شود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: کسی با حرام‌خواری به جایی نمی‌رسد و اگر برسد، جای بدبختی و بیچارگی اوست.

وی با اشاره به نزول باران در روزهای اخیر گفت: برخی از مردم خسارت‌های مختلف دیده‌اند و دولت نیز کارهایی کرده، ولی باید بیش از این‌ها انجام دهد، البته رسیدن به داد مظلومان و زندگی از دست‌دادگان بر همه لازم است و حتی ما جواز داده‌ایم که از یک‌سوم سهم امام (ره) را برای این کار خرج کنند و چه بهتر که تبرعات باشد که مایه برکت در زندگی انسان است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه آیا درختکاری مورد تاکید اسلام است؟ اظهار کرد: در حدیثی از پیامبر بیان شده که اگر نزدیک قیامت باشد و در دست کسی نهالی وجود داشته باشد، اگر می‌تواند غرس کند باید غرس کند البته نه اینکه درختی بنشانیم و در مقابل آن، جنگل‌های زیادی تخریب شود همچنین در قرآن آیات متعددی را می‌توان به این مسئله مرتبط کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار