به گزارش تابناک تبریز، صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: 27.9 درصد جمعیت عمومی کشور به مواد مخدر نگرش مثبت دارند.
کد خبر: ۳۸۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲ 23 February 2017
به گزارش تابناک تبریز، صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: 27.9 درصد جمعیت عمومی کشور به مواد مخدر نگرش مثبت دارند.
 
این آمار شاید برای استان ما چیزی بین 25 تا 30 درصد باشد. یعنی یک سوم مردم استان به مواد مخدر بعنوان موضوعی نه چندان نامطلوب می نگرند. و همین بستر نگاه اجتماعی است که موجب میشود  وضعیت اعتیاد ،علیرغم صرف این همه هزینه و نیرو برای مبارزه با آن ، شایسته  بیان نگردد.بطوریکه پزشکی قانونی استان آمار مرگ ناشی از مواد مخدر در استان را نسبت به سال قبل افزایش یافته اعلام نمود.

متاسفانه در میان مسئولین مبارزه با مواد مخدر استان بخصوص شخص استاندار از همان ابتدا نگرش غلطی تحت تاثیر مشاوره های بعضا بی جا و غیر علمی  شکل گرفت که بر این باور بودند که  اگر معتادین متجاهر(معتاد تابلو) از خیابان ها جمع آوری گردند بخش اعظمی از مشکلات ناشی از مواد مخدر حل خواهد شد.

در حالیکه در واقع، امروزه معتاد متجاهر بخش بسیار ناچیری از جامعه معتادین را تشکیل می دهد و بخش مهمی از معتادان از طبقه متوسط به بالای جامعه و علی الخصوص زنان هستند.
موضوع بسیار مهمی که مسئولین ستاد مبارزه با مواد مخدر استان بر سر آن کار مهمی صورت ندادند همین تغییر نگاه افلراد جامعه به موضوع مواد مخدر است. علیرغم اینکه در همایش ها و سخنرانی های مدعوین در مراسمات رسمی ستاد بارها و بارها این مساله گوشزد شده است اما متاسفانه حرکت مهمی در راستای آن آغاز نشده است.

مساله مهم دیگر هم عبارت است از اینکه تجربه دنیا نشان می دهد مبارزه حکومتی و دولتی با مواد مخدر بهره وری چندانی ندارد و بایستی از  ظرفیت های مردمی نهایت استفاده برده شود. علیرغم اینکه اغلب کارشناسان این امر را می پذیرند اما شاهد آن هستیم که مرکز ترک اعتیاد ماده 16 مرند محوریت تمام برنامه های استان در مبارزه با مواد مخدر شده است و مابقی کمپ های ترک اعتیاد که توسط بخش خصوصی اداره می شدند در محاق بی توجهی ستاد فرو روفته و اکثر آنها در حال تعطیلی می باشند.

به نظر می رسد ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تا کنون در این دو عرصه اقدام قابل توجهی انجام نداده است و مطلوب است تا فرصت از دست نرفته اقدام مناسبی صورت دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :