نقش مثبت مطبوعات را می‌توان در رشد و توسعه سیاسی جامعه و نیز نقش منفی آن را در اضلال و گمراهی و عقب ماندگی فرهنگی و علمی جامعه برشمرد.
کد خبر: ۳۸۳۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۲ 24 February 2017
به گزارش تابناک مازندران، گروهی بر این باورند که مطبوعات آزاد می‌توانند جامعه‌ای را به سعادت و بهروزی رسانده و اسباب پیشرفت و ترقی یک کشور را فراهم سازند.
 
آزادی مطبوعات در حوزه آزادی‌های سیاسی در واقع یکی از مهمترین و برجسته‌ترین مصادیق آزادی‌های سیاسی است.
 
آزادی سیاسی در جامعه اسلامی به این معنا است که افراد جامعه اسلامی در تکوین و هدایت نظام سیاسی جامعه دارای نقش و اثر باشند، نه این که تنها یک قشر یا جمع یا وابستگان به یک نژاد در جامعه حق و توانایی تصرف در اداره امور کشور را داشته باشند.
 
مهدی داوودی کارشناس علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: آزادی سیاسی یعنی این که همه مردم با قطع از وابستگی‌های قومی، زبانی و نژادی و دینی در یک جامعه بتوانند آن نظام را به سوی مطلوب خودشان هدایت کنند.
 
وی افزود: طبیعی است وقتی در جامعه‌ای اختلاف رای و نظر پیدا شد، عقیده بر طرفداران بیشتر وجود دارد.
 
داوودی تصریح کرد: وقتی گفته می شود در جامعه اسلامی مردم آزادی سیاسی دارند، بدین معنا است که هم حق انتخاب دارند و هم حق فعالیت سیاسی، انتشار مطبوعات، روزنامه، ایجاد تشکل‌ها، سازمان‌ها، احزاب، اجتماعات سیاسی و بیان افکار و نظرات سیاسی. »
 
این کارشناس یادآور شد: در واقع می توان گفت آزادی سیاسی، بیان ارتباط متقابل حاکمان و شهروندان است و اینکه مردم در تکوین و هدایت نظام سیاسی خویش دارای نقش و اثرند و می توانند نظام سیاسی را به سوی مطلوب و خواست خویش هدایت کرد.
 
داوودی با بیان اینکه در این آزادی سیاسی وابستگی‌های قومی، زبانی، نژادی و دینی در تمامی افراد یک جامعه ممکن است قطع شود، گفت: آزادی مطبوعات از جمله مصادیق مهم و اساسی آزادی‌های سیاسی است.
 
وی تصریح کرد: با سنجش میزان آزادی مطبوعات می توان به مقایسه نظامهای سیاسی پرداخت و وابستگی و استقلال نشریات را در حکومت‌های گوناگون مورد بررسی و مقایسه قرار داد و میزان مردم سالاری را در آنها سنجید.
 
شهلا غلامی کارشناس علوم ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در نظام‌هایی که رسانه ها و مطبوعات دارای ارج و قرب هستند و فضای سیاسی مساعدی بر جامعه حاکم است، مردم به بیان آزادانه نظرات و افکار سیاسی خود در محدوده قانون می‌پردازند.
 
وی افزود: در جوامع استبدادی بیان آزادانه دیدگاه‌ها در مطبوعات و رسانه ها میسر نیست.
 
این کارشناس تصریح کرد: در اندیشه امام خمینی مطبوعات در جامعه کارکردی دوگانه دارند و هم می‌توانند نقش مثبتی در رشد و تعالی جامعه و نیز توسعه سیاسی ایفاء نمایند و هم اینکه برای اضلال و گمراهی و عقب ماندگی فرهنگی و علمی جامعه فعالیت کنند.
 
وی یادآور شد: کارکرد مثبت رسانه ها و مطبوعات در اندیشه امام که نقش هدایتگری و مربیگری جامعه است و به عبارتی نشریات چونان مربی و معلمی دلسوز باید به تربیت و ساختن استعدادهای افراد بپردازند.
 
این کارشناس تصریح کرد: از دیگر وظایف مطبوعات در نظام اسلامی، حفاظت و حراست از استقلال میهن و آزادی در نظام جمهوری اسلامی و تشویق و تحریک مردم است.
 
غلامی با اشاره به اینکه رسانه ها و مطبوعات در فقدان احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی نقش واسط میان مردم و حاکمان را دارند و عملکرد مسئولان را به زیر تیغ نقد می کشند، گفت: مطبوعات کارهای کارگزاران نظام را در معرض دید همه قرار می دهند.
 
این کارشناس با بیان اینکه روشن کردن فضا و بیان وقایع و حقایق به جریان آزاد اطلاعات نیز کمک می‌رساند، گفت: در این کارکرد وظیفه مطبوعات و رسانه های عمومی نقد عملکرد مسئولان نظام سیاسی و دفاع از حقوق اولیه مردم در برابر حاکمیت و قدرت سیاسی است.
 
غلامی خاطر نشان کرد: کارکرد دیگر مطبوعات در اندیشه امام، بارور ساختن نور امید در دلهای مردم است و اینکه ایمان و اعتماد به نفس و اطمینان به خویش و عدم اتکای به بیگانگان را در ذهن و جان مردم شعله ور سازند.
 
مطبوعات و رسانه ها بویژه رسانه ها و شبکه های مجازی نقش خطیری در بسط فرهنگ و توسعه سیاسی در جامعه ایفا می کنند و به پیدایش نهادهای جامعه مدنی مدد می رسانند. علاوه بر این زمینه نقد حاکمان را در جامعه فراهم می آورند و با انعکاس درست وقایع و حقایق، عملکرد مجموعه دولت را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار می دهند.
 
 بصیرنیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار