استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی، در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور در مورد وضعیت اقتصادی، هشدار دادند و خواستار تدوین بسته نجات براي اقتصاد ايران را با همفکری و وفاق عموم نخبگان کشور با 5محور اساسي شدند.
کد خبر: ۳۹۳۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰ 12 March 2017
 40 استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اقتصادی، در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور در مورد وضعیت اقتصادی، هشدار دادند.

در این نامه آمده است: براساس گزارشهاي رسمي نهادهاي دولتي و ميداني، وضعيت اقتصادي كشور به وي‍ژه اشتغال جوانان، ترازنامه بانكها، بدهي دولت و ركود در واحدهاي توليدي-، در وضعيت بسیار خطرناكي قرار گرفته است.
 
در بخشی از این نامه تاکید شده هرچند مي توان قبول كرد برخي از اين مشكلات از دولتهاي قبل به ارث رسيده اما نمي توان انكار كرد كه بخش بزرگي از وخامت اوضاع موجود، نتيجه سياستهاي دولت شما بوده است.

این اساتید دانشگاه عنوان کردند؛ متاسفانه تیم اقتصادی دولت، به بهانه استقلال بانك مركزي، دولت را در بازار پول منفعل كرده و بانكهاي غيردولتي را براي مسابقه در افزايش كاذب نرخ سود از يكسو و از سوي ديگر خلق پول، آزاد گذاشته اند كه در نتيجه، نقدينگي در دولت شما به رقم بي¬سابقه 13000هزارميليارد ريال رسيده كه به توليد هم راه ندارد و منشا بخش بزرگي از مشكلات امروز اقتصادايران شده است.

استادان دانشگاه در نامه خود به رئیس جمهور خواستار تدوین  بسته نجات براي اقتصاد ايران را با همفکری و وفاق عموم نخبگان کشور با 5محور اساسي شدند.

متن کامل نامه 40 استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی به شرح ذیل است


بسمه تعالي

جناب حجه الاسلام آقاي دكتر حسن روحاني
رئيس جمهور محترم
سلام عليكم
چنانچه مستحضريد و گزارشهاي رسمي نهادهاي دولتي و نيز گزارشهاي ميداني نشان مي­دهند، وضعيت اقتصادي كشور – به وي‍ژه اشتغال جوانان، ترازنامه بانكها، بدهي دولت و ركود در واحدهاي توليدي-، در وضعيت بسیار خطرناكي قرار گرفته است. هرچند مي­توان قبول كرد برخي از اين مشكلات از دولتهاي قبل به ارث رسيده اما نمي توان انكار كرد كه بخش بزرگي از وخامت اوضاع موجود، نتيجه سياستهاي دولت شما بوده است.

جناب آقاي رئيس جمهور! اي كاش از ابتداي كار دولت، به توصيه هاي مكرر و خیرخواهانه عمل مي­كرديد و سياستهاي اقتصادي دولت را به نتايج مذاكرات گره نمي­زديد. وقتي علنا و صريحا به جامعه وعده فتح الفتوح و حل همه مشكلات بعد از توافق هسته­اي داديد، طبيعي بود كه فعالان اقتصادي از هر سرمايه­گذاري و كاري دست كشيدند و تصمیم­های کاری را به تعويق انداختند تا نتايج برجام را ببينند و متاسفانه شد آنچه نبايد مي­شد: ركود فراگير و هم افزا، كسب وكارها را فلج كرده و بسياري از واحدهاي توليدي را در معرض ورشكستگي و تعطيلي كشانده است. 

جناب آقاي رئيس جمهور! متاسفانه تیم اقتصادی شما مرید و مروج ليبرال سرمايه­داري است. این تیم، به بهانه استقلال بانك مركزي، دولت را در بازار پول منفعل كرده و بانكهاي غيردولتي را براي مسابقه در افزايش كاذب نرخ سود از يكسو و از سوي ديگر خلق پول، آزاد گذاشته اند كه در نتيجه، نقدينگي در دولت شما به رقم بي­سابقه 13000هزارميليارد ريال رسيده كه به توليد هم راه ندارد و منشا بخش بزرگي از مشكلات امروز اقتصادايران شده است.

جناب آقاي رئيس جمهور! شيفتگان ليبرال سرمايه­داري گفته­اند عصر برنامه­ريزي گذشته است و امروز نبايد با برنامه­ريزي كشور را اداره كرد. بر اساس اين تفكر اشتباه، دولت شما حتي براي اولين بار طي دهه­هاي اخير، لايحه برنامه را هم تهيه نكرد. لازم است به تيم تان يادآوري كنيد شايد اقتصادهاي توسعه يافته امروز نيازي به برنامه­ريزي نداشته باشند اما براي كشوري كه هنوز توليدات قابل رقابت در عرصه جهاني ندارد، داشتن راهبرد و برنامه توسعه براي تخصيص منابع محدود و تعيين و حمايت از بخشهاي پيشران، ضروري است.
جناب آقاي رئيس جمهور! مروجان مكتب ليبرال سرمايه­داري كه در دولت شما مصادر اصلي تصميم­گيري را به عهده دارند، چنين تصور و تلقين مي­كنند كه مبارزه با فساد، باعث فرار سرمايه­ها مي شود. اين اشتباه است. مدتهاست ثابت شده فسادمالي با سرمايه­گذاري نسبت معكوس دارد و در كشورهاي فاسدتر، سرمايه­گذاري و رفاه هم كمتر است.

جناب آقاي رئيس جمهور! طرفداران ليبرال سرمايه­داري تصورمي­كنند دولت نبايد از توليدكنندگان حمايت كند و توليدكننده داخلي بايد در بازار بين­المللي به حال خود رها شود. اين تصور كاملا اشتباه است. دولتها در همه كشورهاي پيشرفته، هم در دوران شروع رشد اقتصادي و هم در دوران رسيدن به توسعه، به بهانه­هاي مختلف از توليدكنندگان حمايت كرده و مي­كنند. 

جناب آقاي رئيس جمهور! دولت شما در محدود ساختن نقش دولت در اقتصاد، حتي از دولتهای باني و پيشتاز جهاني سرمايه­داري هم جلوتر رفته است تاجایی که به شما القا كرده­اند دولت نبايد در حسابهاي بانكي شهروندان سرك بكشد، اين اشتباه محض است. دولت بايد جابجايي كلان وجوه را رصد و پيگيري كند و جلوي پولشويي و قاچاق را بگيرد. تيم اقتصادي شما به همان بهانه موهوم، ابزارهاي شفافيت را يكي يكي ساقط كرده­اند و حتي قراردادهاي خارجي را هم محرمانه كرده­اند. به تیم اقتصادی خود تفهيم كنيد شفافيت به نفع كشور است و مخفي كردن اطلاعات و قراردادها، زمينه ساز فساد خواهد بود.

جناب آقاي رئيس جمهور! شيفتگان ليبرال سرمايه­داري، معتقدند دولت بايد بجاي تاكيد بر عدالت و تقسيم عادلانه كيك اقتصاد و فرصتها و منافع اقتصادي، تلاش كند كيك اقتصاد بزرگتر شود تا به هركس نسبت به وضع قبلي خود، كيك بيشتري برسد. اين اشتباه است بخصوص در جامعه اي كه حرص در مصرف رواج دارد و مردم دايم وضع اقتصادي خود را با ديگران مقايسه مي كنند. بي­عدالتي نه تنها با ارزشهاي ديني ناسازگار است بلكه همراه شدن آن با حرص و تفاخر عمومي، باعث ايجاد احساس حرمان، فقر احساسي و درنهايت، كينه طبقاتي و سقوط سرمايه اجتماعي مي شود و در نتيجه هيچكس، حتي ثروتمندان از داشته ها و زندگي خود لذت نمی برند. 

جناب آقاي رئيس جمهور! تفكر اقتصادي مسلط بر دولت شما، تنها راه نجات اقتصادايران را سرمايه­گذاري خارجي مي­داند. اين اشتباه است. در كشوري كه در تصميم­هاي ناگهاني و غافلگيركننده مسئولان و بي تعهدي ادارات دولتي به عمل به قراردادها و پرداخت مطالبات پيمانكاران؛ امنيت اقتصادي را به شدت پايين آورده، در كشوري كه مقررات اقتصادي مبهم و بدون ضمانت اجراست، اطلاعات اقتصادي شفاف نيست و رانت و رانتجويي به شدت رواج دارد، كسي داوطلب سرمايه گذاري نمي شود چه داخلي و چه خارجي. به تيم اقتصادي تان بگوييد بجاي اينكه به سرمايه گذاران خارجي بيهوده التماس كنند، محيط كسب وكار را سهل و با اصلاح مقررات و رفتارهايشان، امنيت اقتصادي را برقرار سازند. به تيم اقتصادي تان يادآوري كنيد، امروزه منشا خلق ثروت، فناوري دست اول است و فناوري گران قيمت دست اول را با تلاش و زحمت در آزمايشگاه و پ‍ژوهشگاه مي توان خلق كرد و بدست آورد و نه با درخواست از شركتهاي خارجي.

جناب آقاي روحانی! طرفداران و مروجان مكتب ليبرال سرمايه داري كه در دولت و اطرافيان شما حضور پررنگ دارند، طي 30سال گذشته همواره نظرات و توصيه هاي خودرا به اقتصادايران تحميل كرده اند و تقريبا هيچگاه، مسئوليت نتايج توصيه هاي خود را نپذيرفته اند. بن بست فعلي اقتصادايران، به روشني، نتيجه توصيه­ها و اقدامات اين گروه است. از شما انتظار داريم با پذيرش مسئوليت وضع فعلي اقتصادكشور، مسببان آن را مرخص و دولت را از مسير اشتباه فعلي كه روز به روز اقتصادايران را بيشتر در باتلاق ركود و ضعف فرومي­­برد، بازگردانيد.

اصلاح مسير اشتباه پيموده شده، مشكل اما ممكن است. در گام اول بايد به اشتباه و ناکارامدی سياستهاي موجود اعتراف و بسته نجات را براي اقتصاد ايران را با همفکری و وفاق عموم نخبگان کشور تدوين و با قاطعيت و دقت اجرا كرد. اين بسته بايد شامل 5محور اساسي باشد:

1. مبارزه صريح و دقيق و قاطع با مفاسداقتصادي، از طريق ايجاد شفافيت حداكثري، محو رانتهاي ضدتوليدي و غير مولد و معرفي صاحبان اموال غيرقانوني.

2. خروج بانك مركزي از انفعال موجود، منع بانكها از مسابقه بالا نگه داشتن نرخ سود، هدايت نقدينگي به سمت بنگاه هاي توليدي.

3. تدوين راهبرد توسعه صنعتي شامل شناسايي و معرفي حوزه هاي كسب وكار مورد حمايت دولت به ويژه كسب وكارهاي دانش بنيان و صادراتي كه محصولات با فناوري بالا توليد و صادر مي كنند.

4. شناسايي فعاليتهاي غيرمولد موازي و مزاحم توليد با استفاده از تقاطع سامانه­هاي اطلاعاتي و اخذ ماليات از آنها بدون هيچ ملاحظه اي.

5. تسهيل صدور مجوزهاي كسب وكار و حذف كاغذبازي مزاحم توليد و سرمايه گذاري.
اينجانبان به عنوان معلمان و پژوهشگران اقتصادي، اميد و انتظار داريم رئيس جمهور كشورمان سخنان مختلف و متفاوت را استماع كند و راه درست­تر را برگزيند.

اسامي امضاكنندگان:
1.محمد اکبری، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
2.سید مهدی پاکذات عضوهيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه امام حسین 
3.مجتبي توانگر، پ‍ژوهشگر اقتصاد انرژي
4.احمد توكلي، عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه شهيدبهشتي
5.حسن حاج علي اكبري، عضوهيات علمي دانشگاه امام حسين(ع)
6.احسان حسینی پور، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
7.سيدمحمدرضا حسيني، پژوهشگر حقوق و اقتصاد
8.سید محمد حسینی فرد، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
9.احسان خاندوزي، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبايي
10.مهدی خوش خوی، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
11.عبدالعزيز راددرويش، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
12.مهدي رزم آهنگ، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
13.محسن رضايي، عضوهيات علمي دانشگاه امام حسين(ع)
14.سيدحسين رضوي پور، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
15.قاسم رستم پور، پ‍ژوهشگر اقتصاداسلامي
16.سیدمهدی زریباف رییس مرکز تحقیقات مبانی و مدل‌های بومی اقتصاد ایران
17.جواد سرجوقیان، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
18.علی سعیدی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مبانی و مدل های بومی اقتصاد ایران
19.سيدامير سياح، پ‍ژوهشگر محيط كسب وكار
20.محمدرضا شكوهي، پ‍ژوهشگر اقتصاد انرژي
21.موسي شهبازي غياثي، پ‍ژوهشگر پولي و بانكي
22.عبدالمجید شیخی، هیت علمی دانشگاه ازاد اسلامی
23.حسين عباسي فر، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
24.حسن عباسی متقیان، پ‍ژوهشگر اقتصادانرژي
25.بيژن عبدي، پ‍ژوهشگر و مدرس اقتصاداسلامي
26.حجه اله عبدالملكي، عضو هيات علمی دانشگاه امام صادق(ع)
27.صمد عزيزن‍ژاد، پ‍ژوهشگر پولي و بانكي
28.جعفر قادري، عضو هیات علمی دانشگاه شيراز
29.محمود کریمی بیرانوند، پ‍ژوهشگر اقتصادانرژي
30.محمد كهندل، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
31.غلامرضا محمدپور، عضو هیئت علمی سابق دانشگاه خلیج فارس
32.مهدي مذهبي، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
33.مهدی موحدی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)
34.الياس نادران، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
35.سيدرضا نخلي، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
36.محمدتقي نظريان مفيد، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
37.محمد نعمتي، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
38.سيدمحسن نيكوخواه خوش کلام، پ‍ژوهشگر اقتصادايران
39.سجاد یگانه، پژوهشگر اقتصاد ايران و مدرس مدعو دانشگاه ارومیه
40.علی یوسفی نژاد، عضوهیات علمی بازنشسته دانشگاه امام حسين(ع) 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار