کد خبر: ۳۹۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 18 March 2017
من ادعا می کنم اگر مس سونگون با بهره وری کامل مدیریت شود، در آذربایجانات موضوعی بنام بیکاری وجود نخواهد داشتاین روزها مس سونگون و مطالبه استانی شدن شرکت ، دغدغه بسیاری از مسئولین و سیاسیون استان است. از کارشناسان امر سراغ پیشکسوتان تاسیس این شرکت را پرس و جو می کنیم. یک شخصیت را همه کارشناسان توصیه می کنند تا برای کسب خبر از ابعاد مختلف این حرکت ملی ، مصاحبه ای با مهندس کریم سامبرانی که نقش مهمی در تاسیس شرکت مس سونگون داشته است، ترتیب دهیم.

در دفتر مهندسی اش به دیدارش رفتیم. کوله باری از تجارب راه سازی، شهرسازی، سدسازی و ..در دفتر کارش انباشته شده است. افسوس که برخی ها تلاشهای انقلابی را زودتر فراموش می کنند.

 موسس مس سون گون/من ادعا می کنم اگر مس سونگون با بهره وری کامل مدیریت شود، در آذربایجانات موضوعی بنام بیکاری وجود نخواهد داشت

با تشکر از پذیرش مصاحبه با تابناک تبریز . ابتدا مایلم نگاه شما به مساله قومیت را بدانم

به نظر بنده در جامعه شهری علیرغم اینکه طوایف وقومیت های گوناگونی زندگی می کنند نگرش متفاوت به اقشار، نافی منطق است وباید همه یکسان درنظر گرفته شوند. وقتی از شهر سخن می گوئیم یعنی منافع همه شهروندان. حتی اگر قومیت گرائی به نفع من باشد در کل به ضرر شهر خواهد بود. چون همه در شهر زندگی می کنیم، بنابراین به ضرر همه مان خواهد بود.

کانون ارسبارانی ها فعال است ولی اگر این فعالیت ها صرفا برای روز انتخابات ومنافع شخصی باشد وپس از به دست فراموشی سپرده شود وکارکرد مثبتی ازخود ارائه نکند مناسب نیست و اعتماد سوزی می شود.

با توجه به اینکه شما یکی از بنیان گذاران مس سونگون هستید، از نحوه ی کشف و تاسیس این معدن توضیحاتی بفرمایید؟

بنده درجهاد مراغه به عنوان مسئول شوراهای دهستان شروع به کارکردم ،پس از شهادت لشکری به کلیبر منتقل شدم و با همان سمت مسئول امور شوراها و بسیج بودم ،درحین خدمت بنده درشهرستان کلیبر توانستیم به یاری خداوند با ساخت جاده ای کلیبر را به مشگین و پارس آباد با پل آزادگان که  8دهنه به طول 800متر متصل کنیم ؛سپس باعنایت خداوند توانستیم جاده آبش احمد به هوراند را که از مناطق گردشگری وطبیعت بی نظیر کشور هستند را به یکدیگر متصل کنیم و با این اتصال پیش زمینه ای بزرگ برای توسعه این منطقه به وجود آمد.

در  سال 68و در زمان نمایندگی آقای بیمقدار در ورزقان ،بنده به همت تعدادی از همکاران زمین شناس علیرغم اینکه شرکت مس ایران نمی پذیرفت در منطقه سون گون می‌تواند معدن وجودداشته باشد ، توانستیم این مساله را اثبات کنیم. البته نباید تلاش های دکتر اکبرزاده را هم فراموش کنیم. او آن زمان بخشدار ورزقان بود. به کمک هم با جمع آوری مقداری از سنگهای این منطقه و ارسال آن به آزمایشگاه ها توانستیم شرکت مس ایران را برای سرمایه گذاری متقاعد کنیم. در گام دوم بکارگیری یک بولدوزر اقدام به ساخت راه ارتباطی دراین منطقه باکمک های مردمی گرفتیم. بالاخره مس ایران ترغیب به سرمایه‌گذاری در این منطقه شد. از کشورهای خارجی هم برای تعیین ظرفیت رگه های ذخیره مس دعوت به همکاری شد که نتایج بسیار مفدی داشت.

پس از ورود شرکت های حفاری داخلی وخارجی مشخص شد، سونگون بیش از 300 سال ذخیره مس دارد ،سپس آبادانی ،رونق و ازهمه مهم تر اشتغال در این منطقه به وجود آمد و این آغاز کشف هدیه الهی به مردم محروم منطقه بود. حال مس سون گون به مرحله ای رسیده است که می تواند درآینده ای بسیار نزدیک کاتد را هم تولید کند و کاملا یک شرکت مستقل و خودکفا وخود اتکا باشد.

سون گون از یک روستانی جنگلی که در بن بست کامل قرار داشت به یک برند جهانی تبدیل شد. 


ریشه ناکارآمدی مس سون گون را در چه مبینید؟

متاسفانه در زمان آغاز خصوصی سازی ها ، 52درصد سهام مس سون گون بعد ازتشکیل در آن زمان اختیار مس سرچشمه قرار گرفت و این بدین معنی است که سرچشمه صاحب سونگون شد ؛اقتدار سونگون نتیجه سیاسی بازیها و دستاویز قرار دادن سونگون در رسیدن به اهداف ومنافع شخصی است.

سونگون خورشید آذربایجان است

اگر نمایندگان آذربایجان و دولت با همبستگی در پیشرفت مس سونگون قدم بردارند و اجازه ندهند افراد از این هدیه الهی به مردم آذربایجان سوء استفاده و بهره بهرداری سیاسی کنند چیزی به عنوان بیکاری در آذربایجان وجود نخواهد داشت وحتی نیاز به نیروی کار از استان های دیگر خواهیم بود.

 

موسس مس سون گون/من ادعا می کنم اگر مس سونگون با بهره وری کامل مدیریت شود، در آذربایجانات موضوعی بنام بیکاری وجود نخواهد داشت.

واقعا ممکن است مس سونگون منطقه را متحول کند؟

فرصت بی نظیری که از دست رفت

سدستارخان یکی از بزرگترین  سد خاکی باهسته رسی خاورمیانه با ظرفیت آبگیری 175میلیون مترمکعب که 125میلیون مترمکعب آن قابل استفاده است که با لطف خداوند و همکاری خادمان مردم توانستیم این سد را به بهرداری برسانیم، لازم به ذکر است این سد آب منطقه سونگون را نیز تامین می کند. در آغاز فکر میکردیم نمی شد اما توانستیم. واقعا با دست خالی شروع کردیم. من ادعا می کنم اگر مس سونگون با بهره وری کامل مدیریت شود، در آذربایجانات موضوعی بنام بیکاری وجود نخواهد داشت.

یک مطلب دیگر هم عرض کنم .آذربایجان غنی ترین منطقه ایران برای استخراج از معادن است. اگر این معادن درست مورد بهره برداری قرار گیرد می تواند نه تنها استان بلکه کل کشور را از منابع نفتی غنی کند.

ماده ای بنام مولیبدن در استخراج اولیه مس سون گون پیدا شد که در دنیا بی نظیر است. فقط اگر می توانسیتم همین ماده را استخراج و صادر کنیم در کل دنیا تبدیل به یک برند استثنایی می شدیم. متاسفانه در استخراج مس این فرصت از دست رفت(اشاره می کند ضبط صوت را خاموش کنید تا به پشت پرده ها اشاره کنم. و یک ساعت تمام صحبت درگوشی...)

اکنون مشغول چه کارهایی هستید؟

مسئول اجرای پل های هوایی قطارشهری تبریز که در ورودی مسیر راهنمایی به سمت ائل گلی مشهود است بنده بودم و در حال حاضر دربزرگراه تبریز-ارمنستان به عنوان مشاور انجام وظیفه می کنیم.

آزاد راه تبریز-ارمنستان چه تحولی درتوریسم پذیری آذربایجان خواهد داشت؟

پروژه آزاد راه تبریز-ارمنستان ،تبریز رابه راحتی به قره داغ ومناطق گردشگری وحتی مس سونگون وورزقان وصل می‌کند ؛این پروژه علیرغم اینکه برای همه مناطق آذربایجان مفید است ، درحوزه بین المللی نیز برای آذربایجان جهش قابل ملاحضه ای ا رقم می زند.

سخن پایانی شما؟

با تشکر از لطف شما به نظرم، مردم به دنبال حق هستند و باید مردم پس از کسب آگاهی به جریانات سیاسی وارد شوند؛ مردم ماتوقع زیادی از مسئولان ندارند و با اندکی خوشرویی ،محبت وصداقت می توان مردم راخشنود کرد ودلشان رابه دست آورد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
درود بر مرد مرد مهندس سامبرانى عزيز و بزرگوار
reza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
احسنت بر مرد تلاشگر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار