حسن روحانی، دیروز در راس یک هیات اقتصادی، نفتی و سیاسی راهی مسکو شد تا با مقام‌های بلندپایه روس ازجمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، درباره تقویت مناسبات دوجانبه و بین‌المللی گفتگو کند. سفر روحانی بنا به دعوت پوتین همتای روس خود انجام می‌گیرد.
کد خبر: ۳۹۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 28 March 2017
به نظر می رسد مناسبات اقتصادی و بحران سوریه از جمله محورهای اصلی گفت‌وگو‌های روحانی با مقامات روس است.

به گزارش خبرگزاری ها، وزرای صنعت، معدن و تجارت، نفت، امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کل بانک مرکزی رئیس جمهور ایران را در این سفر به مسکو همراهی می‌کنند. ترکیب این هیات نشان می‌دهد که یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوی فی‌مابین مناسبات اقتصادی و تبادلات تجاری خواهد بود.

کرملین می‌گوید قرار است در این دیدار، بر قراردادهای بزرگ انرژی و حمل و نقل، توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

در این سفر ۱۵ سند همکاری در بخش‌های مختلف از جمله کنسولی، گردشگری، اقتصادی، ارتباطات، حقوقی و قضایی در کاخ کرملین امضا خواهد شد و پس از پایان دیدار رئیسان جمهوری دو کشور نیز بیانیه مشترک صادر می‌شود.

پیش از این نیز همکاری های منطقه ای ایران و روسیه به پیشبرد راه حل صلح آمیز بحران سوریه به صورت مستقل و همچنین در قالب حضور در مذاکرات بین المللی سوری در ژنو منجر شد. همچنین برنامه ریزی مذاکرات سوری-سوری با همکاری تهران، مسکو و آنکارا در آستانه پایتخت قزاقستان نیز سبب برقراری آتش بس فراگیر در سوریه با تائید در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شد.

اکنون با همکاری ایران و روسیه برنامه گروه کشورهای ضدسوری با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد، کنار نهاده شده و براساس توافق ها، نتیجه مذاکرات سوری-سوری و همه پرسی داخلی آینده سوریه را تعیین خواهد کرد.

روحانی درباره سفرش به مسکو گفته است: «همکاری‌های ایران و روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نبوده و نخواهد بود و  با روسیه همکاری‌های نزدیکی از جمله در عرصه بین‌الملل داریم که نمونه آن در برجام و اجرای آن بود و کمک زیادی کرد.» روحانی همچنین گفت نگاه روسیه و ایران به ثبات در منطقه مشابه است.

در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، این نهمین دیدار با آقای پوتین است. از سوی دیگر روحانی سومین رئیس دولتی از دولت‌‌های منطقه است که طی چند هفته اخیر به کرملین می‌رود.  روحانی در حالی راهی مسکو شد که طی چند هفته گذشته، رجب طیب اردوغان (رییس جمهور ترکیه) و بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) نیز در کرملین با پوتین دیدار کرده‌اند.

ترکیه و اسرائیل با همکاری کشورهای غربی و عربی خواستار براندازی نظام سیاسی سوریه هستند و در این راه از گروه های تروریستی حمایت می کنند. آنها همچنین در پی محدود کردن قدرت مانور ایران در منطقه هستند.
از سوی دیگر یکی از عوامل تاثیرگذار بر روابط ایران و روسیه، ایالات متحده می باشد. اما به نظر می رسد در کوتاه مدت بسیار بعید است اتفاق خاصی در راستای بهبود روابط آمریکا و روسیه صورت پذیرد؛ چرا که ترامپ از سوی رقبای داخلی و شرکای خارجی به شدت تحت فشار قرار گرفته تا از پوتین فاصله بگیرد.

در این راستا، جان بولتون، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه ای با فاکس نیوز گفت: «ایران و روسیه طی یک دهه گذشته و یا بیشتر در حال ایجاد روابطی نزدیکتر از قبل با یکدیگر بوده‌اند. این دو کشور از منافع متقابل یکدیگر حمایت می‌کنند و حالا در سوریه و در حمایت از دولت بشار اسد، همکاری‌های بسیار نزدیکی دارند».
وی تأکید کرد: «به اعتقاد من این دیدار بر اهمیت روابط مستحکمی که هم‌اکنون میان روسیه و ایران برقرار است تأکید خواهد کرد، اما بخش مهمی از این دیدار بر تضعیف نفوذ آمریکا در خاورمیانه متمرکز خواهد بود.»
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز در گزارشی تأکید کرد که سفر رئیس‌جمهوری ایران به مسکو نشانگر اهمیت ایران برای روسیه است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با اشاره به این سفر نوشت: همزمان با تضعیف نفوذ آمریکا در خاورمیانه، ایران و روسیه به منظور توسعه قدرت خود در منطقه متحد شده‌اند و ضمن تقویت روابط سیاسی و دیپلماتیک خود، عملیات نظامی مشترک در سوریه را نیز افزایش داده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: این سفر نشان دهنده اهمیتی است که روسیه در سیاست خارجه ایران دارد و برای روسیه نیز ایران یکی از مهمترین متحدان سیاسی است. ایران نقشی مهم در استراتژی درازمدت پوتین برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در خاورمیانه ایفا می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار