کد خبر: ۴۰۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ 13 April 2017
در ایران شوراها یک نهاد منتخب مدنی است و به عنوان دولت کوچک محلی می توانند مشکلات و توقعات مردم را به مدیریت اجرایی منتقل کنند و همچنین با تاثیر گذاری بر برنامه ریزیها و سیاست گذاری های شهری  ٬به گونه ای حرکت کنند که طرح هایی که در پایان بوسیله دولت (طرح های توسعه شهری) ابلاغ می شود، مطابق با خواسته ها و تصمیم مردم باشد. استفاده از سیستم مدیریتی و نظارت دقیق در برنامه ریزی شهری می تواند راه گشای بسیاری از مسائل موجود در این عرصه باشد.
 
شوراها به عنوان یک نهاد نوپا با هدف سازماندهی و برنامه ریزی، نظارت و بالابردن سطح کیفی و کمی در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و  سیاسی و ارتقا آنها و بهره وری با هزینه کمتر پا به عرصه وجود نهاده است. البته بهبود این روند به صورت مطلوب وقتی می تواند مثمر ثمر واقع شود که شوراها علاوه بر اتکا بر قوانین موجود، در امر توسعه شهری و مدیریت بهینه و ارتباط تنگاتنگ با عناصر مختلف شهر، در رفع موانع و مشکلات موجود در عرصه های مختلف شهری بکوشند .
 
بررسی مشکلات و موانع موجود در عرصه های مختلف شهری  از طرف شوراها که بعنوان سیستم مدیریتی و نظارت بر کارآمد بودن امور اجرایی می توانند زمینه های توسعه شهری به لحاظ ساختار فیزیکی و غیر فیزیکی شهرها را بهبود ببخشد، یکی از وظایف مهم شوراها هستند.
 
شوراها بايد  شناخت كلي از منطقه خود داشته باشند، زیرا مبناي برنامه های توسعه شهری، شناخت است. پس مسئولان بايد شناخت دقيقی از قابليت هاي طبيعي، بناهاي تاريخي، مكانهاي فرهنگي٬ مدیریتی٬ شهری و ويژگي هاي منحصر به فرد منطقه داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :