کد خبر: ۴۰۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ 15 April 2017
متاسفانه استان ما مانند تمامی استان های دیگر در مدیریت بحران با ضعف ها و کاستی های مهمی مواجه است. مهمترین اقدام برای مدیریت بحران همانا ایجاد زیرساخت های پیشگیرانه است.
 
مع  الاسف این مساله در نگاه مسئولین وخود مردم نهادینه شده است که تا حادثه مهیبی رخ نداده کسی به فکر تمشیت امور نیست.بارها شاهد آن بوده ایم که بعد از روی دادن چند تصادف مهیب مسئولین شهری به فکر تاسیس یک پل روگذر در معبر پر تردد می افتند. یا در نقاط حادثه خیز شروع به تاسیس زیرساخت های پیشگیرانه می نمایند.
حادثه سیل دیروز در تبریز و آذرشهر و عجب شیر شادی و تلفات چند ده نفره کافی باشد تا مسئولین امر به این نکته مهم وقوف یابند که زیرساخت های مهمی برای ممانعت از بروز چنین خسارت هایی لازم است. اما دریغ از فکر آینده نگرانه در مسئولین.
 
البته این مساله به مردم هم مربوط می گردد که سبد مطالباتی خود را صرفا برای نیازهای کوتاه مدت خود تعیین می نمایند.
واقعیت ان است که مسیل های اب در بسیاری از نقاط شهری و روستایی مستعد حوادث مشابه است اما اقدامات مثبت و موثری برای جلوگیری از بحران انجام نمی گردد.
اصول شهرسازی و مهندسی شهری در بسیاری از نقاط شهر نادیده گرفته شده است و این همان مسئولین خطیر ستاد مدیریت بحران استان است که می بایستی در طول دهه های قبل فکر چاره ای به این مساله می اندیشند .
 اگر ادعا شود که شهرها در طول زمان در مکان های نامناسب ساخته شده اند پرسش این سئوال این امر اما منصفانه  به نظر می رسد که در داخل شهرها چرا نتوانسته ایم اقدامات تامینی مناسبی صورت دهیم.
بعنوان نمونه دیروز در داخل تبریز، شاهد براه افتادن سیل مخربی داخل چای کنار بودیم که قطعا در صورت افزایش میزان آب جاری داخل شبکه می توانست فاجعه ای اساسی رقم زند.
به نظر می رسد در طول دهه های قبل ایمن سازی اماکن شهری نیز در دستور کار مسئولین قرار نگرفته است و شایسته است تا برای ممانعت از بروز چنین حوادث تلخی اقدام موثری صورت پذیرد.
این نکته قابل قبول نیست که با توسعه تکنولوژی راه گریزی برای پاسخگوئی وجود دارد. چه این که الگوی شهرهای در معرض آسیبب مانند اغلب شهرهای ژاپن نشان از ان دارد که با اراده انسان ها زمینه های بروز آسیب به میران بسیار بالایی مسدود شده است اما متاسفانه در کشور ما این الگوها مورد بهره برداری قرار نگرفته است.
نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد مدیریت امداد رسانی ضعیف دستگاه های مسئول است که در هنگام بروز فاجعه از کارآمدی لازم برخوردار نیستند.
حال که افکار عمومی متوجه اهمیت مساله پیشگیری از حواث شده است شایسته است مسئولین شهری و استانی اقدامات لازم رابرای تخلیه یا مستحکم سازی مکان های مستعد حوادثی مانند زلزله و سیل و.. که اتفاقا در داخل تبریز نقاط پرجمعیتی را هم شامل می شوند آغاز گردد.

محسن رضازاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :