گزارش تابناک تبریز؛
تولید بنزین یکی از استراتژیک ترین محصولاتی است که برای خودکفایی اقتصادی و حتی سیاسی کشورها مورد استناد قرار می گیرد.
کد خبر: ۴۱۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳ 24 April 2017
تولید بنزین یکی از استراتژیک ترین محصولاتی است که برای خودکفایی اقتصادی و حتی سیاسی کشورها مورد استناد قرار می گیرد. 
سالهای سال بود که در دولت های گذشته هر بار که کشورهای زورگو بنا بر آن داشتند تا ایران را تهدید نمایند همواره تحریم بنزین برای فروش به ایران یکی از گزینه های روی میز آنها بوده است. با افتتاح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس این نیاز اساسی کشور برای خودکفایی را تامین می نماید.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس حسب گزارش رسانه ها ،به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی است. ظرفیت این واحد صنعتی ،۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین ( عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه می‌باشد.

اینها تنها بخشی از آورده های این واحد معظم استراتژیک به سبد تولیدات داخلی  وبومی کشور است. این همان نقطه ای است می توان آنرا بخشی از فرایند های مربوط به مقاومتی سازی اقتصاد دانست. در ادامه باید افزود:

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می شود. به طوری که با راه اندازی این پالایشگاه 360 هزار بشکه معیانات گازی، روزانه 27 میلیون لیتر بنزین معمولی، 9 میلیون لیتر بنزین سوپر، 14 میلیون لیتر گازوییل، سه میلیون و 370 هزار لیتر سوخت جت به میزان تولیدات نفتی کشور اضافه می شود.

تولید روزانه سه میلیون و 810 هزار لیتر گاز مایع، 130 هزارتن گوگرد و 468 تن هیدروژن از دیگر محصولات تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نام برده شده است.

ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از ۷۵ درصد بنزین و نفت‌گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام این پروژه ‌است.پالایشگاه با خوراک میعانات گازی می‌تواند مصرف‌کننده تولیدات پارس جنوبی باشد .

 هرچند باید اذعان نمود متاسفانه در پالایشگاه های کشور میزان راندمان تولیدات این واحد ها به شدت پائین است اما بهر حال این حرکت مهم می تواند گام مهمی برای تزریق روحیه ما می توانیم به نسل های آتی باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :