استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه طبق دستور رییس جمهور، هیچ محدودیتی در توسعه روابط با جمهوری آذربایجان نداریم، گفت: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 می‌تواند زمینه بسیار مناسبی برای گسترش مناسبات فرهنگی و هنری دو کشور باشد.
کد خبر: ۴۱۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴ 26 April 2017
به گزارش تابناک تبریز، دکتر اسماعیل جبارزاده در دیدار با هیأت فرهنگی جمهوری آذربایجان، با اشاره به هفت دیدار رؤسای جمهور ایران و آذربایجان در چهار سال گذشته، اظهار کرد: روابط دو کشور در دولت دکتر روحانی گشایش‌های زیادی داشته است که رفت‌وآمد بیش از 50 هیأت اقتصادی و تجاری از دو کشور یکی از نمونه‌های آن است.

وی افزود: سران دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه اراده جدی دارند  و مسئولان اجرایی باید در زمینه‌های مختلف این اراده‌ها را عملیاتی کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود 10 هزار اثر تاریخی و طبیعی و 19 موزه در استان، گفت: تبریز با تاریخ چندین هزار ساله خود یکی از شهرهای تاریخی ایران است و بنا داریم که با ایجاد 10 موزه جدید، این شهر را به شهر موزه‌های ایران تبدیل کنیم.

وی، انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 را زمینه مناسبی برای توسعه مناسبات فرهنگی و هنری ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و گفت: با توجه به حضور گردشگران مختلف در تبریز، علاقه‌مندیم برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری بین تبریز و باکو طراحی و اجرا شود.

جبارزاده با تاکید بر استفاده از تجربیات جمهوری آذربایجان در زمینه گردشگری، گفت: همکاری شرکت‌های گردشگری و تسهیل رفت‌وآمدها بین دو کشور به‌ویژه در زمینه صدور ویزا، می‌تواند موجب توسعه گردشگری بین دو کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: آماده اجرای دستورهای رییس جمهور مبنی بر توسعه بی‌قیدوشرط روابط با جمهوری آذربایجان هستیم و امیدواریم سفر هیأت فرهنگی آذربایجان به تبریز سرآغاز دوره جدیدی از مناسبات فرهنگی بین دو کشور باشد.

قائم‌مقام وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار بر توسعه همکاری‌های فرهنگی و گردشگری با استان آذربایجان شرقی تاکید کرد و با بیان اینکه در تبریز احساس غربت نمی‌کنیم، گفت: مردم ایران و آذربایجان در همه زمینه‌ها پیوندهای عمیق دینی، زبانی، فرهنگی و تاریخی دارند و اکثر مردم آذربایجان آرزو دارند که دست‌کم یک‌بار بتوانند از شهر تبریز دیدن کنند.

عدالت ولی‌اف با اشاره به نام‌گذاری سال جدید میلادی در کشورش به‌عنوان 'سال همبستگی اسلامی' یادآور شد: مشترکات دینی و فرهنگی بین ایران و آذربایجان فرصتی برای گسترش ظرفیت‌‌های گردشگری متقابل است که باید با اقداماتی مانند تسهیل رفت‌وآمد و کاهش هزینه‌های سفر تقویت یابد.

وی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و گردشگری آذربایجان، 70 هزار هنرمند و فعال فرهنگی، 26 مدرسه تئاتر، 240 مکتب موسیقی، 450 موزه، دو دانشگاه، پنج‌هزار کتابخانه را تحت پوشش دارد و همه‌ساله 50 جشنواره مهم فرهنگی و هنری در سطح بین‌المللی را میزبانی می‌کند که امسال نیز مسابقات ورزشی کشورهای اسلامی در باکو برگزار خواهد شد.

ولی‌اف با اشاره به اینکه در ایام عید نوروز امسال، 46 هزار نفر از ایرانیان به جمهوری آذربایجان سفر کردند، گفت: خواستار توسعه و تسریع در اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری و تولید آثار هنری مشترک و تلاش مستمر در زمینه افزایش رفت‌وآمد گردشگران هستیم.

قائم‌مقام وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان همچنین از برگزاری روزهای فرهنگی کشورش در تهران و اصفهان در روزهای 3 و 9 ژوئن (13 و 19 خرداد) خبر داد و آمادگی فعالان فرهنگی و هنری کشورش را برای مشارکت در اجرای برنامه‌های تبریز 2018 اعلام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :