معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان از احیای ۷۵۸ واحد تولیدی و صنعتی راکد و نیمه‌کاره با اعتبار ۵۶۰ میلیارد تومان در استان خبر داد.
کد خبر: ۴۱۴۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲ 26 April 2017

 مهندس مهرداد غضنفری امرایی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان در جلسه شورای اداری شهرستان سلسله اظهار کرد: سال‌های گذشته در رابطه با خیلی از محصولات استراتژیک به واردکننده تبدیل شده و یک ورشکسته در صنایع کوچک، متوسط و بزرگ بودیم که مناسب‌ترین تعبیر آن یک حرکت و فروپاشی دومینویی بود. 

وی با بیان اینکه در گذشته ۲۴ هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در حال ورشکستگی بودند، افزود: به صورت شبانه‌روزی نوسانات قیمتی داشتیم و ناامیدواری در حوزه‌های مختلف و به ویژه بخش‌های اقتصادی مشهود بود. 

غضنفری امرایی با اشاره به اینکه دولت یازدهم با این شرایط روی کار آمد، گفت: مدیریت کشور نیازمند یک برنامه‌ریزی داخلی و خارج از مرزها بود که هم اکنون جهت‌گیری درست دولت بر مبنای تعامل سازنده با بیرون از مرزها و کاهش تنش‌ها و حواشی موجود در کشور است تا با یک آرامش بتوانیم برنامه‌های خود را پیاده کنیم. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌های خارج از رکود در حال اجر هستند، ادامه داد: در گذشته می‌بایست برای فروش نفت کشوری ثالثی تعیین و در قبال پول آن کالای مصرفی دریافت می‌کردیم که آن هم اغلب زائد بودند ولی هم اکنون صادرات نفت به تدریج در حال برگشتن به وضعیت مطلوب گذشته است. 
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون از واردات ۵ میلیون تن گندم در سال به شرایطی رسیده‌ایم که برای بیش از یک سال ذخیره در انبارها داریم و با این برنامه‌ریزی‌ها و پشتوانه کارشناسی، کشور وارد فعالیت شده و اگر حمایت‌های بی‌دریغ رهبری نبود با این محدودیت‌ها قطعاً این برنامه‌ها تحقق نمی‌یافت‌. 

غضنفری امرایی با یادآوری موضوع برجام گفت: هم اکنون شاهد رقابت کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در ایران به عنوان کشوری امن هستیم که ماحصل آن امید به آینده و نشاط مردم است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان با بیان اینکه سال گذشته یکی از پررونق‌ترین سال‌ها در اقتصاد بود، تصریح کرد: در برش استانی در لرستان بعد از استقرار دولت، موضوع اقتصاد مقاومتی در دستورکار قرار گرفت و در ابتدای امر این مهم آسیب‌شناسی شد. 

وی با بیان اینکه چالش اقتصادی و بیکاری مشکل اساسی استان بود، افزود: موضوع امنیت در حوزه اقتصادی مقدم بر سایر برنامه‌هاست و در رابطه با سرمایه‌گذاری بحث امنیت اجتماعی و فرهنگی پیوست مهمی است که تمام حوزه‌ها، همدل و همزبان توانستند این فضا را ایجاد کنند. 

غضنفری امرایی با اشاره به اقدامات دولت طی سال گذشته در استان گفت: توسعه ریلی، هوایی و جاده‌ای با عنوان بسترهای مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری از جمله اقدامات خوبی بود که طی سال گذشته پیگیری شد چرا که باعث ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه می‌شود. 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان خاطرنشان کرد: با محدودیت‌های اعتباری که وجود داشت بیش از ۱۷۰ کیلومتر از خطوط ریلی استان بازسازی شد و بالای ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان تحت آبیاری نوین قرار گرفتند که شامل ۴۴ درصد اقدامات کل صورت گرفته است. 

وی یادآور شد: همچنین در رابطه با موضوع گردشگری با ظرفیت‌های خوبی که استان داشت هم اکنون از معبر به مقصد تبدیل شده‌ایم اما باز تا ایده‌آل فاصله داریم. زیرساخت‌های ایجاد شده، پایه و اساس اقتصاد مقاومتی هستند که اجرایی شده‎اند و در ادامه شاهد تدوین سند اقتصاد مقاومتی استان بودیم که افق ما را مشخص کرد. 

غضنفری امرایی اظهار کرد: قرار بود ۳۰۴ واحد تولیدی راکد، نیمه تعطیل و فعال با کمتر از ظرفیت در استان با اعتباری ۴۰۵ میلیارد تومانی احیا و وارد مدار تولید شوند که با اعمال یک روش هوشمندانه و دعوت از مقامات به استان ۱۰۰ مورد از اختیارات به استان داده شد و حاصل آن احیای ۷۵۸ واحد تولیدی و صنعتی راکد و نیمه‌کاره با اعتبار ۵۶۰ میلیارد تومان بوده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان با بیان اینکه با اقداماتی که سال گذشته شد رتبه سوم را در بحث رونق تولید به خود اختصاص دادیم، گفت: همچنین طی این مدت 4136 میلیارد تومان در استان برای سند اشتغال سرمایه‌گذاری شده است. 

وی از تدوین سند سرمایه‌گذاری تولید و اشتغال استان تا ۱۵ اردیبهشت ماه امسال خبر داد و افزود: در این سند روی 6000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی و سهم بانک‌ها، دستگاه‌ها و بخش خصوصی معین شده است. 

غضنفری امرایی از رشد ۱۳۷ درصدی منابع طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: همچنین رفع شروط ارائه تسهیلات برای واحدهای دارای اهلیت نیز از جمله اقدامات مطلوب در سال گذشته بوده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان با بیان اینکه طی سال گذشته درونزایی و برون‌گرایی را در استان شاهد بودیم که نماد آن کشت و صنعت بود، ادامه داد: همچنین سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد تومان در حوزه کشاورزی استان سرمایه‌گذاری شده است. 

وی هنر مدیر را در توانایی ریسک پذیری دانست و گفت: باید کارها را به مردم واگذار کرد و خصوصی‌سازی و مشارکت مردمی را توسعه داد تا بتوان از منابع به درستی استفاده کرد. 
 وی با اشاره به سفر ۴۰۰ مقام کشوری به استان گفت: هم اکنون فولاد ازنا که ۱۹۶ میلیون دلار از تجهیزاتش در گمرک متوقف بودند آزادسازی و ماشین‌های آن نصب شده است. در پرورش ماهی در قفس نیز جزء استان‌های برتر کشور هستیم و فعالیت چشمگیری داریم. 

غضنفری امرایی با بیان اینکه ۱۱۳ هزار نفر در پایان دولت دهم بیکار در استان وجود داشت، افزود: همچنین بالای ۴۸ هزار نفر جویای کار وارد بازار شده بودند که باید برای آنها شغل‌ ایجاد می‌شد. در همین راستا هم اکنون از آمار بیکاران گذشته ۸۶ هزار بیکار باقی مانده و بالای ۷۵ هزار شغل ایجاد شده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان رتبه بیکاری استان را در سال گذشته ۹ اعلام کرد و گفت: از رتبه یکم کشور به این رقم رسیده‌ایم و البته در رابطه با بیکاری فصلی پایین‌تر نیز آمده‌ایم. 

وی خاطرنشان کرد: نرخ رشد ۲۸ درصدی توسعه صادرات را هم اکنون داریم در حالی که در گذشته تراز تجاری ما منفی بوده است. در سال گذشته ۲۳۵ میلیون دلار صادرات را در مقابل واردات 6 میلیون دلاری کالاهای اولیه را داشته‌ایم و رشدی بالغ بر ۲۰ درصد را شاهد بودیم. برنامه داریم امسال به رشد ۲۸ درصدی برسیم. 

غضنفری امرایی از تدوین 60 تفاهم‌نامه در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری برای شهرستان سلسله خبر داد و افزود: برای این شهرستان ۴۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه امضا شده است چرا که این منطقه مستعد، بستر خوبی را فراهم آورده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان با اشاره به موضوع انتخابات گفت: در بحث انتخابات آنچه برای نظام مهم بوده حضور باشکوه مردم است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار