دو روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران،اخبار فراوانی درباره رقابت های انتخاباتی و آرایش های جدید سیاسی منتشر شده است که در ادامه به آنها اشاره شده است.
کد خبر: ۴۲۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱ 17 May 2017
نمی‌شود کسی رئیس جمهور بشود و ۴ ساعت در روز کار کند
سیدمصطفی آقامیرسلیم در صفحه توییتر خود نوشت: نمی‌شود کسی رئیس جمهور بشود و 4 ساعت در روز کار کند. وی در توییت دیگری نوشته است: نمی‌شود کسی رئیس‌جمهور بشود و هر روز هم استخر برود و مدام به فکر رفاه خود و خانواده‌اش باشد.

هشدار جدی رهبر انقلاب به روایت نیویورک تایمز
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی ساعتی قبل به سخنان صبح امروز مقام معظم رهبری در مورد انتخابات پرداخت و نوشت: رهبر عالی ایران در سخنانی درباره حفاظت از رای مردم در انتخابات روز جمعه هشدار داد. ایشان همچنین در مورد برخی از صحبت های انجام شده در زمان مناظره انتقاد کردند.

نیویورک تایمز در این باره نوشت: رهبر عالی ایران صبح امروز افزود: باید به نتیجه انتخابات احترام گذاشت و باید تمامی مقامات مسئول در زمینه انجام انتخابات از آرای مردم حفاظت کنند.
 
این روزنامه در ادامه افزود: هشدار غیر معمول رهبر عالی ایران نشان از این است که نتیجه انتخابات و صیانت از آرا مردم برای او بسیار مهم بوده و وی اجازه نخواهد داد تا روند مهم انتخابات برهم بخورد.

این منبع آمریکایی افزود: تنش میان دو طرف و حامیان آقایان رئیسی و روحانی افزایش یافته است و رقابت هر روز میان این دو گروه سخت تر  و سخت تر می شود. با کنار کشیدن قالیباف شهردار تهران و همچنین جهانگیری معاون اول کاملا این انتخابات دو قطبی شده است.
 
اختلاف وزارت کشور و شورای نگهبان

عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه سه‌شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: با توجه به انصراف‌ها و ائتلاف‌هایی که انجام گرفته پیش‌بینی ما این است که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در مرحله اول مشخص می‌شود و دیگر نیازی به برگزاری مرحله دوم انتخابات نیست. وزیر کشور گفت: قانون انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید نتیجه یک باره به وسیله وزیر کشور اعلام شود و اعلام این آمار مقطعی نباشد.

اما بعد از این سخنان کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور درباره اعلام پیش‌بینی تعیین تکلیف انتخابات در مرحله اول اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه درباره احتمال موکول شدن انتخابات ریاست‌جمهوری به مرحله دوم گفت: اظهارات جناب آقای دکتر رحمانی‌فضلی در این موضوع، صرفاً‌ یک ارزیابی مشروط و مطلقاً‌ غیرقطعی است و اظهارنظر در خصوص یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای شدن انتخابات، منوط به پایان اخذ رأی در شعب، شمارش همه آراء و اعلام نتایج خواهد بود.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری در جمع رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری حساس است و مردم دوست دارند که اخبار را زودتر بشنوند، پیشنهاد ما این است که گزارش‌ها و نتایج به تدریج اعلام شود و ما آن را برای دوستان وزارت کشور داشتیم. اگرچه اعلام اولیه نتایج بر عهده وزارت کشور است ولی ما پیشنهادمان این است که به تدریج این کار صورت گیرد. ان‌شاءالله سعی می‌کنیم که رایزنی صورت گیرد و سعی می کنیم که همین اتفاق بیفتد.
 
تاثیر کنار رفتن قالیباف و جهانگیری بر سبد رای رئیسی و روحانی
سیدمحمد حسینی عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به کناره‌گیری جهانگیری از انتخابات، گفت: جهانگیری از ابتدا به عنوان کاندیدای ضربه‌گیر و پوششی برای حمایت از روحانی وارد صحنه شده بود. به همین دلیل تا همین روزهای آخر نیز دارای سبد رأی قابل توجهی نبود، بنابراین کنار رفتن او هیچ تأثیری در آرای روحانی نخواهد گذاشت.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با مقایسه کناره‌گیری قالیباف و جهانگیری تصریح کرد: در مقابل کناره‌گیری جهانگیری، اقدام قالیباف بود که به عنوان کاندیدای جبهه مردمی با طرح و برنامه قبلی وارد میدان شد و از سبد رأی مشخص و چشمگیری نیز برخوردار بود. از نظر بنده به دلیل آنکه قالیباف قبل از کناره‌گیری مرزبندی خود را با روحانی مشخص کرده بود بعید است که آرای او به سمت سبد رأی روحانی برود.

حسینی افزود: مهمتر از این موضوع آثار مثبت کنار رفتن قالیباف در کل جامعه است، چرا که گروهی از مردم که در انتخاب خود دچار سردرگمی شده بودند با کناره‌گیری قالیباف تصمیم خود مبنی بر انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی را قطعی کردند.

وقتی در تهران علیه آمریکا بیلبورد زدند چرا به شما برخورد؟
سعید جلیلی در جمع مردم لار گفت: می‌گویند اگر ما برویم جنگ می شود! کار به جایی رسیده که با اتکا به اهرم فشار دشمن می خواهید از مردم رای بگیرید؟ ملت ایران قیام کرد تا در دهان دشمن بزند؛ اینکه امروز می خواهید به زور سرنیزه دشمن رای جمع کنید عین بازگشت به گذشته و ارتجاع است.

وی افزود: تفکری که آزادی عمل دانشمندان ما را در داخل کشور محدود کرد امروز مدعی آزادی است و از سوی دیگر میگویند چرا در هنگام مذاکرات ما با کشورهای غربی علیه آنها در خیابان های تهران بیلبورد زدید؟ شما چرا ناراحت شدید؟
 
بازتاب انتخابات ریاست جمهوری در رسانه های بین‌المللی
پایگاه اینترنتی شبکه بلومبرگ عنوان کرد: انتخابات ریاست جمهوری ایران به سوی یک نبردمستقیم میان حسن روحانی میانه رو و یک روحانی محافظه کار (اصولگرا) در حرکت است، رقابتی که نظرسنجی ها می گویند بسیار فشرده است و نمی توان آن را پیش بینی کرد.

این رسانه آمریکایی اضافه کرد: سوزان مالونی از اندیشکده بروکینگز در واشنگتن می گوید همه حامیان قالیباف به رئیسی رای نخواهند داد اما وی ظرفیت هایی را برای محافظه کاران (اصولگرایان) به منظور متحد شدن مهیا کرد.

پایگاه اینترنتی «دیلی کالر» در گزارشی نوشت: «محافظه کاران (اصولگرایان) ایران در حال تثبیت و متحد کردن جایگاه خود به نفع ابراهیم رئیسی با هدف بازپس گیری سمت ریاست جمهوری در انتخابات روز جمعه هستند.» در این گزارش آمده است: «محمد باقر قالیباف شهردار تهران روز دوشنبه کناره گیری خود را از انتخابات به نفع ابراهیم رئیسی اعلام کرد. این اقدام چهار روز پیش از برگزاری انتخابات انجام شد؛ انتخاباتی که می تواند تاثیر مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.»

دیلی کالر ادامه داد: چندین تحلیلگر پیش بینی کرده اند که حسن روحانی در انتخابات پیروز خواهد شد با این حال در یک نظرسنجی اخیر انجام شده مشخص شد که رای دهندگان ایرانی معتقدند وی شکست خواهد خورد.

خبرگزاری فرانسه نیز درگزارشی نوشت: «انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه در ایران، عملا انتخابی بین حسن روحانی میانه‌رو رئیس جمهور فعلی و ابراهیم رئیسی محافظه کار (اصولگرا) خواهد بود. »

در گزارش آمده است: «حسن روحانی همچنان به عنوان پیشتاز در این انتخابات دیده می شود اما وی با چالشی سخت تر از انتظار، از سوی ابراهیم رئیسی روبرو است. مباحث فراوانی در امور سیاست داخلی ایران در رقابت های انتخاباتی مطرح بود که نرخ بیکاری بالا از جمله این موارد بوده است.»

خبرگزاری فرانسه نوشت: «رئیسی قول داده اشتغال زایی کند اما جزئیاتی در مورد اینکه چگونه می خواهد این کار را انجام دهد، ارائه نکرده است. حسن روحانی نیز گفته است که برای به بار نشستن طرح هایش باید صبر کرد. 'کلمنت ترمس' از موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در اظهارنظری گفت شرکت مردم بزرگترین مساله در این انتخابات است. آنچه بیشتر اهمیت دارد، مشارکت مردم در انتخابات است نه نتیجه این انتخابات. رهبر عالی ایران نیز خواستار حضور گسترده مردم در انتخابات شده است.»
پایگاه خبری-تحلیلی وایر نیز در گزارشی به حساس شدن رقابت انتخاباتی ایران اشاره کرده و در ادامه گزارش خود به این نکته اشاره کرد که رقیب اصلی روحانی، اصولگرایان نیستند.

این پایگاه خبری می نویسد: رقیب اصلی روحانی در حقیقت اصولگرایان و شخص ابراهیم رئیسی نیست، بلکه رقیب روحانی اقتصاد ایران است. هرچند روحانی همچنان در نظرسنجی های پیشتاز است اما باید گفت اوضاع پیچیده شده است و به نظر می رسد تا روز جمعه کار برای روحانی سخت تر شود.

روحانی کسی بود که با وعده های اقتصادی به میدان آمد و بسیاری از مردم خواهان رفع تحریم های اقتصادی بودند. اکنون هم تنها قشر مرفه جامعه هستند که به شدت حامی آقای روحانی هستند.
 
 نظر نهایی میرسلیم در مورد انصراف از انتخابات

محمدعلی امانی رئیس ستاد انتخاباتی نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: هم اکنون آقای میرسلیم با آقای رئیسی در مشهد به سر می‌برد و قرار است آخرین مذاکرات برای جمع‌بندی انجام شود. وی افزود: تصمیم نهایی سیدمصطفی میرسلیم مبنی بر ماندن یا نماندن در عرصه انتخابات امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اعلام می‌شود.

این در حالی است که سید مصطفی میرسلیم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه حضور نامزدها و سلایق مختلف در انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند باعث مشارکت حداکثری مردم و جلب رضایت مقام معظم رهبری شود، گفت: توفیق شد که در خدمت حجت‌الاسلام رئیسی در جمع خیل دوستداران ایشان در مشهد مقدس حاضر شوم. وی افزود: قبل از آن نیز گفتگویی با ایشان داشتم که در آن توافق کردیم که حضور هر دو نفر ما در انتخابات لازم و ضروری است و بر همین اساس عمل خواهم کرد./الف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار