انتخاب رئیس و اعضای هیأت رئیسه مجلس در سال دوم فعالیت مجلس دهم یکشنبه ۷ خردادماه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
کد خبر: ۴۲۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 25 May 2017
انتخابات برای هیات رئیسه مجلس در حالی قرار است هفته آینده برگزار شود که رایزنی های گشترده ای از سوی سه فراکسیون مجلس شورای اسلامی یعنی فراکسیون امید، مستقلین و ولایی در جریان است.
الف نوشت، انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای انتخاب یک رئیس، 2 نائب رئیس، شش دبیر و سه ناظر مجلس برگزار می شود.

در حال حاضر 12 عضو هیئت رئیسه مجلس علی لاریجانی رئیس، مسعود پزشکیان و علی مطهری نواب رئیس، محمد آشوری تازیانی، بهروز نعمتی و محمد قسیم عثمانی ناظران و دبیران هیئت رئیسه: غلامرضا کاتب، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، اکبر رنجبرزاده، یوسف‌نژاد، امیرآبادی و محمدعلی وکیلی هستند.
 
فراکسیون امید؛ از کف مطالبات تا احتمال معرفی گزينه براي همه پست‌ها

با پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و رای آوردن لیست امید در شورای شهر تهران و برخی از شهرهای مهم، فراکسیون امید اعتماد به نفس بیشتری برای کسب کرسی های بیشتر در هیات رئیسه مجلس پیدا کرده است. در این راستا اکثر اظهارنظرهای اصلاح طلبان ناظر به این است که برای تمامی کرسی ها نامزد معرفی می شود.
 
در این راستا محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد درباره برنامه فراكسيوني‌شان براي اين انتخابات مي‌گويد: براي همه پست‌ها كانديدا داريم. وقتي از او پرسيدم خودش هم قرار است براي رياست مجلس كانديدا شود يا خير جواب داد: «موضوع را شخصي نكنيم اما فراكسيون كانديدا دارد.»

عارف در ادامه عنوان می کند: قدر مسلم موضع ما اين است كه يكي از نمايندگان فراكسيون زنان و يكي از برادران اهل سنت را براي هيات‌رييسه كانديدا كنيم.

عارف درباره اينكه آيا فراكسيون اميد حاضر به ائتلاف با دو فراكسيون ديگر مجلس خواهد شد يا خير مي‌گويد: «ما اين تعامل را با همه جريانات داخل مجلس داريم. نگاه ما همان شعاري است كه هميشه داده‌ايم؛ مي‌خواهيم با همدلي و هماهنگي جلو برويم. اگر تفاهم بشود همين كار را مي‌كنيم اما اگر نه خودمان ليست مستقلي مي‌دهيم.» او در پاسخ به اين سوال كه احتمال ائتلاف با كدام فراكسيون بيشتر خواهد بود هم تنها گفت: «ما دست رفاقت به سوي همه دراز كرده‌ايم».

سال قبل از فراکسیون امید مصطفی کواکبیان به طور مستقل وارد رقابت با لاریجانی بر سر ریاست مجلس شد اما نتوانست رای چندانی کسب کند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا عارف و یا یکی دیگر از اعضای فراکسیون امید وارد میدان رقابت با علی لاریجانی خواهد شد یا نه.

در این راستا بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید معتقد است جمع‌بندی مجمع عمومی فراکسیون این است که به‌دنبال باتوجه به این‌که به دنبال تعامل حداکثری با صحن علنی مجلس هستیم، کف مطالبات حفظ وضع موجود است و اعضایی که در قالب لیست امید وارد مجلس شده اند می بایست از تصمیمات این فراکسیون در انتخابات هسات رئیسه تبعیت کنند. او می گوید: بالغ بر 160 نماینده با لیست امید و با پذیرش تعهدات این لیست وارد مجلس شدند، اما برخی از آنها به هر دلیلی بعد از ورود به مجلس در فراکسیون امید حضور پیدا نکردند.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس یادآور شد: نمی شود کسانی به نام لیست امید وارد مجلس شوند و با آقای عارف و بزرگان اصلاح‌طلب سلفی بگیرند و رویه‌شان در مجلس چیز دیگری باشد.

فراكسيون مستقلين؛ تاکید بر حفظ موقعيت فعلي
فراکسیون مستقلین از یاران نزدیک به علی لاریجانی تشکیل شده است. اعضای این فراکسیون طرفدار حفظ وضع موجود هستند. ادامه وضعیت موجود به معنای دست بالای این فراکسیون در تعیین جهت گیری های کلی مجلس می باشد. این فراکسیون بین دو فراکسیون ولایت و فراکسیون امید قرار گرفته و تلاش دارد نظر هر دو فراکسیون را به ادامه ریاست لاریجانی جلب کند.

در این راستا کاظم جلالی، رئیس فراکسیون با اشاره به برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که در ترکیب هیات رئیسه، هر سه فراکسیون نقش داشته باشند به گونه‌ای که هر فراکسیون 4 نماینده در هیات رئیسه داشته باشد اما در مذاکرات اولیه، دوستان اصلاح‌طلب عنوان کردند که تحت هیچ شرایطی حاضر به ائتلاف با فراکسیون اصولگرایان نیستند.

جلالي اين را هم گفت كه اكثريت قاطع مجلس از مديريت لاريجاني حمايت مي‌كنند و رويكرد كلي مجلس نسبت به عملكرد و نايب‌رييسي آقايان پزشكيان و مطهري مثبت بوده و احتمالا اين دو فرد براي كرسي نايب‌رييسي راي مي‌آورند.

دیروز مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با اشاره به رایزنی سه فراکسیون مجلس برای انتخابات هیأت رئیسه گفت که ریاست علی لاریجانی در سال دوم فعالیت مجلس از سوی هر سه فراکسیون پذیرفته شده است.

اما این خبر را بهرام پارسایی عضو فراکسیون امید رد کرد و گفت: هیچ جلسه مشترکی بین سه فراکسیون سیاسی مجلس درباره ریاست مجدد علی لاریجانی در انتخابات هیأت رئیسه وجود نداشته و چنین توافقی صورت نگرفته است. وی از نمایندگان خواست از بداخلاقی در انتخابات هیأت رئیسه مجلس که در شأن نمایندگان نیست پرهیز کنند.
 
فراكسيون نمایندگان ولایی؛ تلاش برای موثرتر بودن و دست یابی به کرسی ها بیشتر
فراکسیون نمایندگان ولایی،  اصولگریان مجلس دهم می باشند. این فراکسیون تلاش دارد در انتخابات پیش رو گزینه های بیشتری را روانه کرسی هیات رئیسه و صدر مجلس کنند. دو گزینه این فراکسیون یعنی حاج بابایی و دهقان در انتخابات سال قبل برای نواب رئیسی مجلس نتوانستند موفق شوند آرای لازم را بدست بیاورند. به نظر می رسد این فراکسیون در سال دوم انتخابات نیم نگاهی نیز به ریاست مجلس داشته باشد.

در این ارتباط محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: برای اعلام گزینه‌‌های نهایی انتخابات هیئت رئیسه مجلس در حال رایزنی با گروه‌های مختلف سیاسی هستیم.

اما محمدجواد ابطحي، نماينده خميني‌شهر مي‌گويد تعدادي از نمايندگان اين فراكسيون خواهان پايان دادن به رياست علي لاريجاني و ارايه ليست مستقل از فراكسيون‌هاي ديگر هستند. ابطحي با صراحت مي‌گويد ما مي‌گوييم آقاي لاريجاني بهتر است جايش را به ديگري بدهد. هم مدت طولاني رييس بوده و هم اداره جلسات و هماهنگي آنها نشان داده كارآمد نبوده است.

او از سالك، حاج‌بابايي، زاهدي و فرهنگي به عنوان گزينه‌هاي اين فراكسيون براي رياست مجلس نام مي‌برد. البته ابطحي چندان هم اميدوار نيست كه به اين خواسته‌اش برسد. آنجا كه مي‌گويد: ‌ارزيابي خود من اين است كه اينها (لاريجاني و حاميانش) مي‌خواهند با فراكسيون اميد تعامل كنند. چون آقاي لاريجاني فشارهايش را وارد مي‌كند تا ما را مجبور كند اين تعامل را بپذيريم.

از سوي ديگر حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان و عضو فراکسيون ولايي نيز به خبرآنلاين گفت که اين فراکسيون ليست مستقلي براي هر 12 کرسي هيات رئيسه ارائه خواهد داد.

نقوي‌حسيني، سخنگوي فراكسيون ولايي نیز درباره سه رويكرد مورد بحث اين فراكسيون مي‌گويد: يك رويكرد اين بود كه فراكسيون ولايي خودش براي همه پست‌ها به صورت مستقل ليست بدهد و تعاملي نداشته باشند. يك رويكرد هم اين بود فراكسيون نمايندگان ولايي با فراكسيون اصولگرايان مستقل با هم ليست مشترك بدهند. رويكرد سوم هم تفاهم هر سه فراكسيون و تقسيم كرسي‌ها بين خودشان است. يعني از 12 كرسي براي هر فراكسيون 4 كرسي در نظر گرفته شود.

پیشتر سیدحسین نقوی‌حسینی گفته بود که فراکسیون نمایندگان ولایی برای تمامی جایگاه‌های هیئت رئیسه مجلس فهرست ارائه می‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار