کد خبر: ۴۳۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 06 June 2017
ظاهرا امیر قطر که درتبار خانوادگی خود نیز با سعودی ها اختلافاتی دارد می دانست که موعد یارگیری های منطقه ای است.

عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات روابط دیپلماتیک با قطر را به خاطر آنچه «حمایت دوحه از تروریسم و دخالت در امور دیگر کشورها» نامیده‌اند، قطع کردند. البته اصل مطلب همانا اخوانیگری قطری هاست که به همراه ترکیه دو بال حمایت مالی و معنوی این جریان فکری اهل سنت را بر دوش می کشند .


چهار کشور عربی، به شهروندان قطری که در این کشورها اقامت دارند، یا به طور موقت به آنجا سفر کرده‌اند، دو هفته مهلت داده‌اند تا کشورشان را ترک کنند. در عین حال قطر از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن هم اخراج شده است. همچنین پروازهای متقابل بین قطر، عربستان و امارات قطع شد.
 
سه کشور همسایه قطر؛ بحرین، امارات و عربستان سعودی، مرزهای خود را برابر قطر بسته‌اند. قطر تنها از طریق آب‌های بین‌المللی و آب‌های منطقه‌ای ایران و آسمان ایران می‌تواند با جهان خارج ارتباط برقرار کند.

وزارت امور خارجه ایران در اولین واکنش به قطع این رابطه ابراز نگرانی کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اختلاف فعلی "تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح" قابل حل است و این تنش "به سود هیچیک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه نبوده و مصالح همگان را تهدید می‌کند."
حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور هم در واکنش به این اتفاق گفت "دوران ائتلاف‌سازی و برادر بزرگ‌تری به پایان رسیده است و سلطه‌گری سیاسی، قبیله‌بازی امنیتی، اشغال و تجاوز نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی در برندارد".

دولت بحرین گفته: "قطر برای سرنگونی حکومت قانونی و مشروع بحرین در حال فعالیت بود" و مصر نیز مدعی شده: "قطر از داعش، القاعده و گروه‌های افراط‌گرای اسلامی در صحرای سینا حمایت می‌کند" اما قطر تاکید کرده "این اقدامات برپایه ادعاهای بی‌پایه و اساس است.
 
هر چند برای قضاوت در مورد آنچه در حال روی دادن است شاید زود باشد اما کارشناسان امر از حادثه مهمی که قراین آن آشکار شده است ، به شدت نگرانند .
 
خطر شروع جنگ عربستان علیه قطر. به نظر میرسد این رویداد سیاسی که بعد از سفر ترامپ به عربستان انجام شد و قرار داد دهها  میلیارد دلاری با عربستان تحفه آن به حساب می آید ، زمینه ای بوده باشد برای آغاز نقشه خطرناک بن سلمان برای خاورمیانه مختصات این نقشه میتواند چنین باشد.
تسخیر قطر توسط عربستان با اجازه امریکا و همراهی ترکیه افزایش سهم ترکیه در تصرفات منطقه ای سوریه و کاهش سهم کردها.
 
عملیاتی شدن قراردادهای چند صد میلیارد دلاری با اعراب ، با ضمانت و همراهی عربستان
کنترل حماس در فلسطین و آغاز روند صلح با اسراییل برای عدم تحقق هر کدام از احتمالات زیر دستگاههای مسؤل در کشور نیازمند درایت و تیزبینی فراوانی هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار