کد خبر: ۴۳۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ 07 June 2017
ساعت 19:40 شب اردیبهشت ماه 96 و تنها سه هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران،  ماموران پاسگاه مرزی میرجاوه استان سیستان وبلوچستان حین تعویض شیفت بین میل مرزی 99 و 100 در کمین تروریست های تکفیری گرفتار شده و تروریست ها ناجوانمردانه با توجه به غافلگیری مرزبانان کشورمان، با شلیک گرینف، 11 مرزبان غیور را به رگبار بستند.  
همه آن 11 تن از سربازان وظیفه به شهادت رسیدند. البته این نخستین اقدام تروریستی در منطقه سیستان و بلوچستان نبود اما بنا به تعبیری یکی از مهمترین عملیات های تروریستی چند سال گذشته علیه ایران بود.
 
برای یافتن ریشه های اهمیت آن حادثه بایستی به زمانی قبل بازگردیم. جایی که ترکی الفیصل در مراسم ضیافت شام گروهک منافقین  در 20 تیرماه 95 سخنرانی نموده و از جایگاه والای منافقین تعریف و تمجید می نماید.
 
طبیعی است که این اظهارات نمی تواند صرفا یک مراسم سخنرانی تشریفاتی باشد که ترکی الفیصل با دریافت هزینه ای در ان حاضر شده است.
 
کارشناسان همان موقع هشدار می دادند این دیدار رسمی قطعا زمینه ای خواهد بود برای ارتباط سیاه بین این دو محور شرارت منطقه ای یعنی عربستان و گروهک منافقین.
 
حال باز می گردیم به حادثه مرزی میرجاوه. در روزهای بعد از حمله ، برخی از کارشناسان بر اساس قراین میدانی به این نتیجه رسیدند که این عملیات کار منافقین بوده است.
 
امروز با شنیدن خبر داعش به ساختمان مجلس و نیز  همزمان با آن به مرقد شریف امام خمینی در بهشت زهرا همان احساس بد دوباره ساری و جاری شد.
 
هرچند ارتباط این حوادث با هم هنوز تائید نشده است اما نگارنده ظن قوی  دارد سرویس های جاسوسی امریکا و عربستان با میدان داری گروهک منافقین این حملات را ترتیب داده است.
اما چرا عربستان ؟
 
نخستین دلیل آن را می توان شکست این کشور و هم پیمانان ان در جنگ سرزمینی در سوریه و عراق از محور مقاومت دانست. اختلافات داخل این ائتلاف های خود ساخته در موضوع یمن نیز مزید بر علت احساس شکست عربستان از ایران است.
 
دومین دلیل را بایستی در تحقیر این کشور توسط قطر با اعلام نزدیکی به ایران در مقابل سعودی ها سراغ گرفت. حوادث فی مابین قطر و عربستان به قدری برای جده تحقیرآمیز بود که عربستان حتی برای حفظ ظاهر هم که شده اعلام این تیرگی روابط را به هفته های آتی موکول نکرده و در فردای اعلام تشکیل ناتوی عربی مجبور به علنی کردن اختلافات عمیق بین دو کشور شد. مساله ای که رهبری عربستان بر اعراب را زیر سئوال برد.
 
سومین دلیل که می تواند رد پای عربستان را در این حادثه تقویت نماید عبارت است از اینکه برخی از خبرگزاری های خارجی مدعی شده اند وزیر خارجه عربستان ، دیروز از اینکه تهران بایستی تنبیه شود سخن رانده است.
 
با این وجود به نظر می رسد  تا روشن شدن همه ابعاد این حوادث دستگاه دیپلماسی کشور می بایستی با تمام خویشتن داری موضوع را تعقیب نماید چرا حوادث منطقه در شرایط فعلی کاملا به نفع ایران است و اگر سوء تدبیری در این میان انجام گیرد احتمال معکوش شدن شرایط وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :