معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی:
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی از آمادگی استان برای اجرای برنامه‌های صندوق جمعیت سازمان ملل متحد خبر داد و گفت: در آستانه تبریز 2018، تلاش می‌کنیم برنامه‌ها و همایش‌های مختلف بین‌المللی را به میزبانی تبریز برگزار کنیم.
کد خبر: ۴۴۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷ 21 June 2017
سعید شبستری در دیدار با مسئول نمایندگی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران، مسائل جمعیتی را یکی از مسائل مهم تمامی کشورها دانست و گفت: در گذشته، منابع فیزیکی را عامل پیشرفت و توسعه می دانستند اما امروزه مهم ترین عنصر پیشرفت جوامع، انسان و بخصوص انسان متخصص است.

وی با بیان اینکه اکثریت جامعه ایران را جوانان تشکیل می دهند، عنوان کرد: 9 درصد از جمعیت کشور و 10 درصد از جمعیت استان سالمند هستند و با توجه به رشد روزافزون جمعیت سالمندی، ممکن است در کمتر از 15 سال آتی، تعداد سالمندان، دو برابر شود.

شبستری با بیان اینکه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته باید بتوانند از ظرفیت های تمامی اقشار جامعه و تمامی گروه های سنی به بهترین نحو ممکن استفاده کند، گفت: باید سیاست هایی در این راستا اتخاذ کرد که تمامی مردم، احساس مفید بودن در جامعه داشته باشند و احساس نکنند که به فراموشی سپرده شده اند.

وی همچنین با اشاره به نیازهای معلولان و لزوم تلاش دولت ها برای رفع مشکلات این حوزه، ابراز کرد: جوامع باید نسبت به رفع مشکلات معلولان غفلت نکرده و سعی کنند بخشی از نیازهای عاطفی آنان را نیز رفع کنند.

شبستری با بیان اینکه مبانی دینی و اعتقادی ما بر لزوم رسیدگی و حمایت از سالمندان تاکید دارد، افزود: ما بر اساس فرهنگ و آداب و سنن خود، مخالف نگهداری سالمندان در خانه سالمندان هستیم و تنها در صورتی این امر را صحیح می دانیم که شخص سالمند، خانواده ای نداشته و نیاز به مراقبت داشته باشد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مایل به استفاده از تجربیات موفق کشورها در این حوزه هستیم، گفت: ما دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و مایل به استفاده از شیوه ها و تجارب موفق کشورها در زمینه حمایت از سالمندان و معلولان هستیم.

شبستری همچنین بر ضرورت افزایش همکاری صندوق جمعیتی سازمان ملل با استان تاکید کرد و افزود: مدیریت ارشد استان آمادگی لازم برای برگزاری همایش و تمامی برنامه های صندوق را دارد و در آستانه تبریز 2018، تلاش می کنیم برنامه های مختلف بین المللی را به میزبانی استان برگزار کنیم.

وی  گفت: پیشنهاد می کنم بخشی از تحقیقات و پروژه های صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به میزبانی تبریز برگزار شود تا این کلانشهر را بیش از پیش به عنوان شهر دوستدار سالمند به جهانیان بشناسانیم.

مسئول نمایندگی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران نیز از برگزاری همایش بین المللی سالمندی در تبریز خبر داد و گفت: این همایش که به زودی با حضور 15 کارشناس خارجی و 70 کارشناس ایرانی برگزار می شود، می تواند فرصت مناسبی برای معرفی تبریز به عنوان شهر پایلوت در زمینه ارائه خدمات به جامعه سالمندی بوده و از این پس نیز از ظرفیت های آن بیش از پیش استفاده کنیم.

لیلا جودان افزود: برنامه این صندوق در ایران در قالب یک برنامه 5 ساله از سال 2017 آغاز شده  و تا سال 2021 ادامه خواهد داشت و تمامی برنامه های پیش بینی شده بر اساس ظرفیت های کشور ایران و همچنین ظرفیت جمعیتی این کشور برگزار می شود.

وی با بیان اینکه ساختار جمعیتی ایران به سرعت در حال تغییر است تصریح کرد: بیش از 30 درصد ساختار جمعیتی ایران را قشر جوان تشکیل می دهد و ما در برنامه های خود برای این قشر، به قشر میانسال و سالمند نیز توجه خواهیم کرد.

مسئول نمایندگی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران عنوان کرد: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت سالمندی در ایران، باید برنامه های مدون و بسیار دقیقی در حوزه های رفاه اجتماعی و اقتصادی برای این قشر در نظر گرفت.

جودان اظهار کرد: ارتقای سطح زندگی مردم یکی از مهم ترین اولویت ها و اهداف صندوق است و تلاش می کنیم که در برنامه های خود به مقوله سلامت اقشار مختلف مردم و به ویژه جمعیت سالمندی بیش از پیش توجه کنیم.

وی همچنین اعلام کرد: علاقمند برگزاری نشست وزرای کشورهای عضو صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در تبریز هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :