مشاور عالی امنیتی و انتظامی استاندار آذربایجان‌شرقی
مشاور عالی امنیتی و انتظامی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در کنار اقدامات برنامه‌های پیشگیرانه، آنچه تغییر بردار و تعطیل بردار نیست بحث مبارزه قاطع و فراگیر بوده به طوری که شناسایی و تعقیب و انهدام باندهای مواد مخدر جزو مسائلی بوده که به شدت پیگیر هستیم همچنین توجه جدی به کنترل مرزها وجود دارد.
کد خبر: ۴۴۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴ 25 June 2017
محمدعلی نصرتی ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر، اظهار داشت: با توجه به اینکه اولین اولویت مسائل اجتماعی بحث مواد‌مخدر بوده و به تبع این مسئله این موضوع در استان ما نیز پیگیری می‌شود.

وی افزود: بخش عمده جرائم و افزایش زندانیان ناشی از این غصه پر‌غصه بوده و حتی از نظر بهداشتی مخاطرات بسیاری برای جامعه داشته به طوری که چهارمین عامل مرگ و میر بحث مواد‌مخدر است.

مشاور عالی‌ امنیتی و انتظامی استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: از نظر اقتصادی مانع توسعه اقتصادی کشور بوده و سالیانه بدون خسارت‌های معنوی بیش از 10 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده و بیش از چند هزار نفر از بهترین فرزندان این مرز و بوم در مقابله با این بلای خانمان‌سوز به شهادت رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه راهبرد اصلی استان آذربایجان‌شرقی اجتماعی و همگانی و علمی و هوشمند کردن مبارزه با مواد‌مخدر است، ادامه داد: اقداماتی که در حوزه مقابله انجام شده ستایش برانگیز و درخشان بوده اما باید قبول کنیم که در مهندسی مبارزه با مواد‌مخدر می‌توانستیم از دیگر ظرفیت‌ها در مبارزه با مواد‌مخدر استفاده کنیم.

نصرتی بیان کرد: البته در کنار اقدامات برنامه‌های پیشگیرانه، آنچه تغییر‌ بردار و تعطیل بردار نیست بحث مبارزه قاطع و فراگیر بوده به طوری‌که شناسایی و تعقیب و انهدام باندهای مواد مخدر جزو مسائلی بوده که به شدت پیگیر هستیم  همچنین توجه جدی به کنترل مرزها وجود دارد.

وی گفت: در گذشته دغدغه ما بیشتر مواد مخدر سنتی بود اما با ورود مواد‌مخدر صنعتی شرایط سخت‌تر شده به طوری‌که برای مثال قدرت تخریب شیشه 10 برابر هروئین و بیش از 30 برابر تریاک است.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی در خصوص بحث ارائه خدمات درمانی به معتادین گفت: در سال گذشته برای 63 هزار نفر در حوزه درمان و حمایت اجتماعی از طریق 267 مرکز درمانی خدمات ارائه شده است .

وی با بیان اینکه عمده  افراد در مراکز درمانی سرپایی ارائه خدمات شده اند، افزود: از مجموع مراکز درمانی 37 مراکز اقامتی مخصوص معتادان متجاهر بوده که علاقه‌ای برای ترک داوطلبانه درمان ندارند و باعث بروز مسائل و مشکلاتی در جامعه هستند.

مشاور عالی امنیتی و انتظامی استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: سال گذشته 15 هزار نفر در مراکز اقامتی وارد چرخه درمان شده‌اند که بیش از 3 هزار نفر در مراکز ماده 16 درمان شدند.

وی با بیان اینکه اولویت در موضوع درمان، بحث درمان اختیاری بوده، گفت:  بر اساس آمار با احتساب کسر افرادی که چند بار خدمات دریافت می‌کنند، به صورت رسمی برای 50 هزار نفر معتاد  خدمات ارائه می‌شود.

نصرتی با اشاره به راه‌اندازی مرکز ماده 16، ادامه داد: وقتی‌ به موضوع ورود کردیم اقدامات را به‌گونه‌ای فراتر از آنچه برای ما ابلاغ شده بود پیش رفتیم و حتی برای داشتن  مرکز ماده 16 تلاش کردیم با وجود برخی مسائل با تلاش‌های انجام شده به‌عنوان الگو در کشور مطرح شدیم، به نحوی که وزیر‌کشور در تمام جلسات  استان آذربایجان‌شرقی را به عنوان الگو مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به این مسائل امروز حتی برای حضور یک معتاد در شهر هم حساسیت وجود دارد و برنامه‌های خوبی داریم، گفت: امروز برای بیش از 700 نفر جمعیتی که در گذشته موجب نا‌امنی بودند اشتغال ایجاد کرده‌ایم.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان‌شرقی  با تاکید بر اینکه اگر کار ما رنگ و بوی الهی به خود داشته و با همدلی کار کنیم به‌ خوبی پیش خواهیم رفت، بیان کرد: ارائه خدمات مشاوره پزشکی و حمایت‌های حقوقی و اجتماعی جزو برنامه‌ها بوده و تمام تلاشمان این بوده که این جمعیت را به آغوش خانواده برگردانیم.

وی با بیان اینکه محوریت اقدامات این است که چه‌کاری انجام دهیم که این اتفاقات نیفتد، گفت: هنر مدیران این است که از وقوع این  مباحث ناگوار جلوگیری کنیم و برای این کشور و نظام آبرو‌داری کنیم

نصرتی بیان کرد: عمده راهبردها و تلاش ما به سمت کارهای فرهنگی برگردد و از جمله موضوعی که در آن کوتاهی شده، نتوانستیم از ظرفیت‌های جامعه بهره‌مند شویم ملت ما نباید وضعیت چنینی داشته باشد، به عبارتی نتوانسته‌ایم به نحو مطلوب و  واقعی از  فرهنگ دینی و بومی در این راستا بهره مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: نتوانستیم  آن‌گونه که باید، سطح آگاهی و مهارت‌های اجتماعی مردم را بالا ببریم، حتی محصولات فرهنگی تا آن اندازه نمی‌تواند نقش ایفا کند .

مشاور عالی امنیتی و انتظامی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به مشکلات موجود در اوقات فراغت جوانان و بحث اشتغال ادامه داد: امروز همچنین با ورود بحث فضای مجازی مشکلات بیشتری در این خصوص ایجاد شده به طوری‌که سایت‌های قابل توجهی با اقدامات فریبکارانه و گمراه‌کننده در این زمینه فعال هستند.

وی با بیان اینکه امروز افرادی که سن آنها بالا است مدیریت و به آغوش خانواده بر می‌گردانیم اما از طرفی در مورد افراد جوان‌تر در خصوص پیشگیری توفیقات خوبی نداشته‌ایم که خود علل مختلفی را دارد

نصرتی با بیان اینکه جوان‌گزینی اعتیاد بالا رفته، گفت:  در سال 94 سن اعتیاد در افراد 20 تا 30 سال 19 درصد بود که این آمار به 70 درصد رسیده و این نگران‌کننده است همچنین افزایش جمعیت زنان درگیر در مسئله اعتیاد بسیار نگران‌کننده است

وی با اشاره به شعار سازمان ملل در خصوص روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر مبنی بر «گوش داد به کودکان و نوجوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آنهاست» خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از این امور باید کار فرهنگی انجام بگیرد و شعار سازمان ملل نیز نشان دهنده این است که دنیا به سمت آگاه سازی و اقناع‌سازی و کار فرهنگی پیش رفته است.

به گزارش فارس، دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر استان آذربایجان‌شرقی در ادامه با بیان اینکه در راستای مبارزه علمی با این بلای‌خانمان‌سوز، کمیته علمی مبارزه با مواد‌مخدر راه‌اندازی شده  همچنین پژوهشکده راه‌اندازی شده و در تلاش برای جذب دانشجوی ارشد در این زمینه هستیم، اضافه کرد: همچنین در راستای آگاه‌سازی خانواده‌ها فیلم‌های بلند در آستانه اکران هستند و برنامه سیمای اعتیاد در خانواده آماده شده و در سطح وسیعی بین خانواده‌ها توزیع خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات انجام شده در استان، المپیاد ورزشی بهبودیافتگان از اعتیادبوده که در 8 رشته ورزشی برای 300 نفر از بهبود‌یافتگان از اعتیاد برگزار می‌شود که برای اولین بار و به ابتکار استان آذربایجان‌شرقی برگزار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار