کد خبر: ۴۵۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ 01 July 2017
مصاحبه  حجه الاسلام حکمعلی مظفری به مناسبت هفته قوه قضائیه ابعاد تازه ای از موضوع فساد در استان را برای فعالین رسانه و اصحاب سیاست گشود. هرچند فساد موضوع تازه ای نیست و ارقام مطرح شده در این مصاحبه ، چندان اعداد بزرگی نیستند اما واقعیتی را نمی توان نادیده گرفت که فسادستیزی در سیستم دولتی ما موضوعی مغفول است.
 
خبر اختلاس 20 میلیاردی در بنیاد مسکن، خبر صدور احکام قضایی 14 مسئول سازمان محیط زیست استان ، کلاهبرداری بانکی ، اختلاس و ارتش در سازمان امور مالیاتی ، ارتشا و فساد در شهرداری منطقه 1 ، فساد اقتصادی در شهرداری  و شورای شهر مرند، فساد گسترده در شورای شهر چهارم تبریز، فساد سازمانی در شهرداری تبریز و ...
 
این ها بخشی از نمونه هایی بود که ایشان در مقام برخورد و گزارش آن به مردم ، بر زبان آورد.
 
اگر بسیاری از این مباحث تا دیروز شایعات  و شنیده ها بود امروز موضوعاتی بسیار جدی هستند .مسائلی که نیازمند همت و عزم همگانی برای مقابله با آن است.
فساد امری نیست که یک شبه تولید شده باشد. این موضوع در سه سطح قابل بررسی و تعقیب است.
 
راه های مبارزه با فساد
 
نخست فرهنگ فسادزایی مردم است. بسیاری از مردم در اثر فرهنگ اجتماعی و سبک زندگی خود بسیار زودتر از آنچه بیندیشیم در دام فساد می غلطند. بسیاری از افراد را می شاسیم که برای فرار مالیاتی ، خود به کارمندان آن سازمان رشوه را پیشنهاد می کنند تا بلکه از این طریق میان بری بزنند و قسمتی از مالبات خود را نپردازند.
 
چه اینکه فسادهای دولتی دو سر دارد. ارباب رجوع و کارمند. آنچه در شهرداری اتفاق افتاد، همین بود. مراجعانی از کارفرمایان شهری و عمرانی که با پیشنهاد رشوه به منتخبین مردم رجوع کرده وآنها را تطمیع می نمودند و در طرف دیگر هم کارمندانی که با فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی ، می خواستند پله های ثروت اندروزی را یک شبه طی کنند و ..
 
 
دوم ، مسئولینی که بدون رد شدن از  فیلترهای لازم ، به مقام و منصب رسیده اند. اغلب این نوع مسئولین صرفا بخاطر ارتباط با مسئولین انتخابی مانند نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، شورای شهر و یا بدلیل ارتباط با ستادهای انتخاباتی گروه های سیاسی چپ و راست به این مناصب رسیده اند. حال آنکه بسیاری از آنها حتی ، بر روش های جاری دستگاه و نهاد نیز مسلط نیستند و از این روی برخی از مسئولین میانی با سوء استفاده از بی اطلاعی و یا بی کفایتی مقام عالیرتبه دستگاه مورد نظر به فساد روی می آورد.
 
 
سوم، مسئولین ارشد نظارتی و اجرایی است که عزمی برای مبارزه با فساد ندارند. متاسفانه در طول سالهای گذشته شاهد ترویج نوعی از اندیشه اجتماعی بودیم که می گفت فسادستیزی ، موجب فرار سرمایه ها می شود. علی الاقاعده این تفکر هنوز هم در میان برخی از مسئولین طرفدار دارد و همنی مساله سبب میشود تا موضوعی مبارزه با فساد که دغدغه جدی مقام معظم رهبری است آنطور که شاید و باید مورد اهتمام قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :