مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی مطرح کرد:
جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود از سفر هیئت علمی و فناوری اتریشی به استان خبر داد و گفت: 10، 11 و 12 مردادماه سال جاری در شهر تبریز میزبان مدیران ارشد بخش فناوری در کشور و هیئت علمی و فناوری اتریشی هستیم.
کد خبر: ۴۵۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹ 11 July 2017
علی جهانگیری در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه موضوع دانش بنیان در ایران یک موضوع جدید است، اظهارداشت، ظرفیت زیادی در حوزه علوم دانش بنیان وجود دارد و رسانه ها باید در جهت آشنایی مردم با دانش های نو بنیان و کاربردهای آن کمک کنند.
 
وی اضافه کرد، استفاده از امکانات موجود یکی از اهداف اصلی شده در رسیدن به فضای علم وفناوری است.


جهانگیری با تأکید بر اینکه دانش‌بنیان بودن در بطن تمامی مؤلفه‌های ذکرشده باید وجود داشته باشد تشریح کرد: منظور از اقتصاد برون‌نگر اقتصادی است که با بازارهای جهانی ارتباط داشته باشد و ما بتوانیم محصولات خود را در عرصه بین‌المللی به فروش برسانیم و امروز محصولی در بازارهای جهانی توان رقابت را دارد که دانش‌بنیان باشد از سوی دیگر در بحث درون‌زا بودن یعنی ما بادانش فنی و فناورانه داخل کشور بتوانیم محصول خود را تولید کنیم، اگر محصولات ما دانش‌بنیان نباشد در این صورت حتی اگر ما دانش فنی را داشته باشیم نخواهیم توانست دانش فناوری را به کشور انتقال دهیم.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، ادامه داد: وقتی صحبت از مردمی بودن است یعنی ما بتوانیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نخبگان خود را به کار بگیریم و متخصصان و دانشمندان و فارغ‌التحصیلان ما بتوانند در عرصه اقتصادی نقش‌آفرینی کنند.

 وی در تشریح شاخص عدالت محور گفت: وقتی می‌توان در بحث‌های اقتصادی از عدالت محور بودن صحبت کرد که اقتصاد پویایی وجود داشته باشد اقتصادی که مبتنی بر تولید و تولید ارزش افزوده باشد در این بین باید دقت شود که در این نوع اقتصاد چه فرصت‌هایی برای فعالان اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد.

وی با انتقاد از سیستم مالی حاکم در کشور گفت: می‌توان امروز مدعی بود که سیستم مالی و بانکی ما قادر به تأمین نیازهای فعالان حوزه دانش‌بنیان نیست و فعالیت‌های دانش‌بنیان را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. برخی می‌انگارند که اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به وام بانکی، زمین ارزان‌قیمت و... دارد درصورتی‌که تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در این فضاهای محدود که تعریف شد محقق نمی‌شود.

جهانگیری، ایجاد اکوسیستم نوآوری را ضرورت تحقق برنامه‌های اقتصاد دانش‌بنیان دانست و خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم اکوسیستم شهر تبریز را برای رشد فناوران و توسعه فعالیت‌های دانش بینان به سمت فناوری سوق دهیم و این مهم تنها در بحث اقتصادی خلاصه نمی‌شود بلکه این اکوسیستم در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و.. نیز فراهم باشد.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، با اشاره به مأموریت‌ها و وظایف این منطقه گفت: منطقه ویژه ربع رشیدی بیشتر یک نرم‌افزار است ما به دنبال ایجاد نهادهای جدید نیستیم بلکه تلاش می‌کنیم تا با ارتباط دادن صحیح بخش‌های مختلف به هم‌افزایی بین سیستم کمک کنیم از سوی دیگر اگر در این بین نیاز به سازمان‌های جدیدی نیز وجود داشته باشد با رعایت ملاحظات خاص این سازمان‌ها نیز ایجاد می‌شود.

جهانگیری، یادآور شد: اکوسیستم فناوری دارای پایه‌های اصلی ازجمله دانشگاه‌ها، پارک‌های فناوری، مراکز تحقیقاتی، صنایع، نهادهای پشتیبان، و جامعه‌ای است که بتواند این فضا را به وجود بیاورد و به توسعه این فضا کمک کند، ما بیش از هر چیزی نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد فضای فرهنگی اجتماعی هستیم.

وی نبود سازمان‌های حمایتی که بتواند طرح‌های فناورانه ریسک‌پذیر را حمایت و پشتیبانی کند یادآور شد و گفت: ما نیازمند فضاهایی هستیم که بتوانند فناوران را به یکدیگر وصل کنند و حتی نیازمند سازمان‌هایی هستیم که پشتیبان طرح‌های فناورانه ریسک‌پذیر باشند.

وی، ادامه داد: زیرساخت‌های فناورانه متعددی امروز در شهر تبریز وجود دارد اما در برخی از موارد شاهد هستیم که حتی در دانشگاهی یک آزمایشگاه منحصربه‌فرد تنها در دست یک نفر عضو هیئت علمی است درصورتی‌که ما می‌خواهیم این آزمایشگاه در دسترس نه‌تنها تمامی اساتید آن دانشگاه بلکه تمامی محققین استانی قرار گیرد ازاین‌رو تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های مشترکی بین فناوران و صنعتگران و فعالان حوزه فناوری تعریف شود. سؤال اصلی این است که آیا لازم است تمامی شرکت‌ها و صنایع استان دارای بخش تحقیق و توسعه باشند درصورتی‌که این زیرساخت‌ها در بخش‌های دانشگاهی ما وجود دارد و با ایجاد ارتباط می‌توان از پتانسیل تمامی بخش‌ها استفاده کرد.

جهانگیری ارتباط بین سازمانی را در فعالیت‌های دانش‌بنیان یادآور شد و گفت: زمانی هر سازمانی ه صورت مجزا کار می‌کرد اما امروز دیگر زمان تک‌روی و فعالیت جزیره‌ای به سر آمده است و سیستم نوآوری باز باید در بین سیستم‌ها حاکم باشد تا شاهد هم‌افزایی در سیستم‌ها باشیم ازاین‌رو منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی نیز اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های فناوری در بخش‌های مختلف کرده است.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی فضای کسب‌وکار دانش بینان در استان اظهار کرد: متأسفانه رتبه کشور ما در آمار بین‌المللی در حوزه کسب‌وکار بسیار پایین است و فضای کار در این حوزه بسیار زیاد است و همه باید برای ارتقای فضای کسب‌وکار دانش‌بنیان در استان کمک کنیم.

وی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را در کشور نوپا عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه قانون شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 82 مصوب شده بود اما عملی شدن این قانون به سال 92 رسید و فعالیت در این بخش نوپا است و باید در این مسیر در جهتی قدم برداریم که بتوانیم با افزایش تعداد شاغلین خود در بخش‌های فناورانه به توسعه فرهنگی نیز کمک کرده و شهروندان خلاق را پرورش دهیم.

جهانگیری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود از سفر هیئت علمی و فناوری اتریشی به استان خبر داد و گفت: 10، 11 و 12 مردادماه سال جاری در شهر تبریز میزبان مدیران ارشد بخش فناوری در کشور و هیئت علمی و فناوری اتریشی هستیم.
 
وی تشریح کرد،در سال 93، 50 شرکت وجود داشت در حالی که امروز بیش 3 هزار شرکت دانش بنیان در استان وجود دارد؛ همچنین در سال 93 حدود 500 ،سال 94 حدود 1000 و سال 95 بیش از 1700طرح دانش بنیان ثبت نام کرده اند، که به ترتیب سال ها 14 ،70 و597 طرح های ثبت نامی خارج از استان بودند. 

وی با اشاره به پتانسیل‌های برجسته متخصصین فنی شهر تبریز در تولید قطعات مختلف خودرو و دیگر محصولات صنعتی ادامه داد: شبکه قطعه‌سازی تبریز یکی از بخش‌هایی است که در این سفر مورد بحث و تبادل نظر با هیئت فناوری اتریشی قرار می‌گیرد و مقرر شده است بعد از انجام مراحل تخصصی در این رابطه تفاهم‌نامه همکاری فناورانه منعقد شود.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، افزود: فعال کردن خوشه‌های صنعتی نیز از دیگر اقداماتی است که در همین راستا انجام می‌شود از این رو توسعه فعالیت‌های خوشه صنعتی نفت و گاز نیز در دستور کار ما قرار دارد ما تلاش می‌کنیم با ارتباط دادن این خوشه با شبکه قطعه‌سازی به توسعه فعالیت‌های هر دو بخش کمک کنیم.

وی ادامه داد: ورود به حوزه نفت و گاز بسیار سخت و دارای بروکراسی‌های خاص اداری است اما این قابلیت در استان ما و جود دارد که با ورود جدی به این بخش در این بخش نقش‌آفرینی کنند.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، همچنین از برگزاری پنجمین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی خبر داد و گفت: این نمایشگاه و جشنواره 20 تا 24 آبان ماه سال جاری با تأکید بر تجاری‌سازی در تبریز برگزار می‌شود.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، نیز در این نشست از جذب اعتباری بالغ بر 55 میلیارد تومان توسط شرکت‌های دانش‌بنیان استان خبر داد.

اکبر فرزین مقدم، افزود: تاکنون 89 شرکت دانش‌بنیان در استان موفق به اخذ مجوز شده‌اند که سال گذشته 55 میلیارد تومان از صندوق دانش‌بنیان به استان جذب کردیم که حدود 52 میلیارد تومان از آن مربوط به هفت تا هشت شرکت بزرگ است.

وی با بیان اینکه تولید، نشر و کاربرد علم سه مؤلفه اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است عنوان کرد: تولید صرف دانش در رقابت‌های جهانی اقتصادی، اثری ندارد و کشورهای پیشرفته در حال حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان هستند.

مقدم، با اشاره به فعال بودن کارگروه جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی در استان گفت: این کارگروه به‌صورت مستمر در سازمان‌ها و ادارات مربوطه تشکیل می‌شود.

وی اقتصاد دانش‌بنیان را راهبرد اساسی توسعه کشور دانست و گفت: رکن اساسی اقتصاد مقاومتی نیز اقتصاد دانش‌بنیان می‌باشد.

حسن رسولی، معاون علمی و فناوری منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی نیز در این نشست تشکیل کامل یک نوآوری را منوط به داشتن اکوسیستم فناورانه دانست و ادامه داد: نوآوری علاوه بر اینکه یک ارزش است بلکه خود نیز می‌تواند ارزش زا باشد.

وی از ایجاد 14 شبکه در منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی خبر داد و گفت: شبکه‌های فناوری زیستی، نانو، نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر، علوم شناختی، الکترونیک، ارتباطات و فناوری، آب‌وخاک؛ نساجی و پوشاک، گیاهان دارویی و طب سنتی، شبکه غذایی، بهداشتی و دارویی مهم‌ترین شبکه‌های ایجادشده هستند.

وی همچنین با بیا اینکه پیش‌بینی‌هایی در خصوص وجود میادین گازی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد گفت: در این راستا می‌تواند به اقدامات مهمی همچون تشکیل خوشه نفت و گاز استان اشاره کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :