پزشکیان :
نایب رئیس مجلس با بیان اینکه مملکت با شعار و حرف و افاضه فضل آباد نمی‌شود، گفت: خبری از عمق مدیریت علمی در کشور نیست و امروز ایران نه گذشته خود را دارد و نه قدرت شبیه شدن به دیگر کشورها؛ هرچند بازگشت به فرهنگ ایرانی موجبات رشد، ترقی و افتخار ایرانیان و آذربایجانیان خواهد شد.
کد خبر: ۴۵۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷ 12 July 2017
به گزارش تابناک تبریز، مسعود پزشکیان انتخاب شهر تبریز به‌ عنوان "جهان‌شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی در سال 2018" را از ابعاد مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار داد و اظهار داشت: مسؤولان باید ایران و ظرفیت‌های تاریخی، باستانی، گردشگری و طبیعی آن را براساس داشته‌هایش مورد ارزیابی قرار دهند چرا که اگر بخواهیم خودمان را شبیه خارجی‌ها کنیم به‌ یقین برای توریست و گردشگر خارجی جذابیتی نخواهیم داشت.

وی گفت: از این رو می‌توان داشته‌های متفاوت خود را با فرهنگ غنی ایرانی ترکیب و به مخاطب خارجی عرضه کرد زیرا این اقدام علاوه بر اصلاح تصویر ایران در اذهان عمومی، جهانیان را به حضور در ایران و تماشای شهرهای آن ترغیب خواهد کرد.

تبریز دارای شهری دانشگاهی در 750 سال قبل

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبریز حدود 750 سال قبل دارای شهری دانشگاهی با عنوان "رَبع رشیدی" بود که در آن دروس علمی به هفت زبان زنده تدریس می‌شد، تصریح کرد: فعالیت‌های خاصی همچون تولید دارو و صدور به اقصی نقاط دنیا، جراحی و اقدامات پزشکی قابل ملاحظه‌ای نیز انجام می‌دادند ضمن آنکه از سراسر دنیا جذب دانشجو داشتند.

وی با بیان اینکه تمام شهر از مسجد و محراب گرفته تا خانه‌ها و تفرجگاه‌ها حول این دانشگاه شکل گرفته بود چرا که این شهر ماهیت دانشگاهی داشت، افزود: در شهر دانشگاهی تبریز، فلسفه، علوم انسانی، طب، ستاره‌شناسی و.. تدریس می‌شد؛ ضمن آنکه این دانشگاه وابسته به اعتبار دولت نبود بلکه هزینه پرسنلی، توسعه و بیمه را از  طریق موقوفات خود تامین می‌کرد.

خبری از عمق مدیریت علمی در کشور نیست/غنای علمی تبریز برای مدیران امروز قابل درک نیست

پزشکیان عمق مدیریت علمی در آن زمان را غیرقابل توصیف خواند و گفت: متاسفانه امروز خبری از آن عمق مدیریت علمی در کشور نیست.

وی با بیان اینکه 750 سال قبل مدیریت در تبریز به قدری توانمند بود که فردی بیکار نمی‌ماند، اضافه کرد: در تمام حوزه‌ها جاده‌سازی، باغداری، کشت داروهای گیاهی، دامداری، علم پزشکی و... با ایجاد فرآیند علمی اشتغال‌زایی شده بود اما عمق علمی آن زمان برای مدیران امروز قابل درک نیست و به همین دلیل معضل اصلی کشور اشتغال است.

تبریز شهر اولین‌ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تبریز شهر اولین‌ها در مسائلی همچون راه‌آهن، چابخانه، دانشگاه، صادرات و... بود چراکه مدیران آن توانسته بودند ارتباط‌های خوبی با همسایگان برقرار کنند، گفت: اگر بتوانیم تبریز را به اصل خود بازگردانیم شهری الگو خواهد شد از این رو باید به آن رویه بازگشت.

با پیشنهاد تاسیس دانشگاه در تبریز برخورد سیاسی کردند

این نماینده مجلس با اشاره به درخواست خود در زمان تصدی بر وزارت بهداشت از شورای عالی انقلاب فرهنگی،گفت: از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستم اجازه دهند در تبریز دانشگاه‌های ویژه به هفت زبان زنده دنیا فعال شود، اما در آن زمان با سیاسی خواندن این درخواست و گفتن اینکه پزشکیان می‌خواهد برای منطقه خودش دانشگاه بزند، مانع ادامه کار شدند.

مدیریت ناصحیح و متعصبانه

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایران در دنیا حرف برای گفتن داشت اما مدیریت ناصحیح و متعصبانه سبب بیگانگی مردم از فرهنگ‌شان شد و اکنون باید برای جذب گردشگر به رویه و روش کشورهایی متوسل شویم که قدمت چند صد ساله هم ندارند.

وی ادامه داد: امروز ایران نه گذشته خود را دارد و نه قدرت شبیه شدن به دیگر کشورها را؛ هرچند بازگشت به فرهنگ ایرانی موجبات رشد، ترقی و افتخار ایرانیان و آذربایجانیان خواهد شد.

انتخاب تبریز به‌عنوان "شهر نمونه گردشگری" باید به تکمیل زیرساخت‌ها منجر شود

نماینده مردم تبریز در مجلس با تاکید بر اینکه انتخاب تبریز به‌عنوان جهان شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی از سوی یونسکو باید به تکمیل زیرساخت‌ها، تقویت امنیت و دسترسی‌های جاده‌ای برای استقبال از گردشگران منجر شود، گفت: برای سلایق و متقاضیان مختلف باید بسترهای متعدد و مختلف ایجاد کرد تا بتوان همه نوع گردشگر را همچون گردشگر تفریحی، پزشکی، علمی و... جذب کرد.

هر ذره این خاک گره خورده نگاهی است

پزشکیان با بیان اینکه زمانی ایران در منطقه اول و حتی جزو ابرقدرت‌های دنیا بود، تاکید کرد: اگر فرهنگ غنی به محاق رفته خود را زنده کرده و در میدان عمل بیدار شویم، خواهیم توانست شاهد تحول ایران باشیم اما برای تحقق این مهم ابتدا باید کوچه به کوچه شهر را زنده کرد؟ چراکه ذرات خاک گوشه به گوشه شهر گواهی می‌دهد که هر ذره این خاک گره خورده نگاهی است، از هند، سمرقند، عراق و همدان خیز/از خواب گران خواب گران خواب گران خیز/خاور همه مانند غبار سرراهی است/ یک ناله خاموش و اثر باخته آهی است/ هر ذره این خاک گره خورده نگاهی است/ از هند، سمرقند، عراق و همدان خیز/ از خواب گران خواب گران خواب گران خیز.

انتخاب تبریز به‌عنوان شهر نمونه گردشگری فرصتی برای تقویت دیپلماسی فرهنگی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به ضرورت تقویت دیپلماسی فرهنگی ایران با دیگر کشورها اشاره کرد و انتخاب تبریز به‌عنوان جهان شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی را فرصتی برای تقویت و اصلاح دیپلماسی ایران با دیگر کشورها دانست و توضیح داد: این انتخاب فرصتی برای مدیران سیاسی، اجتماعی، شهری، دانشگاهیان و... است تا تبریز را به سمت لیاقت‌هایش سوق داده و به جهانیان عرضه کنند؛ درواقع لازم است عقلا، کاردانان و صاحب‌نظران به ایران و راه‌های پیشرفت آنطور دیگری بنگرند.

وی با ضعیف خواندن دیپلماسی فرهنگی ایران، پیشنهاد خود را برای تغییر این روند و افزایش جذب گردشگر به ایران را در قالب شعری از "اقبال لاهوری"، مطرح کرد: «ضربتی باید که جان خفته برخیزد ز خواب/ ناله کی بی‌ضربه از تار رباب آیند برون/ ذره‌ای بی‌مایه‌ای ترسم که ناپیدا شوی/پخته‌تر کن خویش را تا آفتاب آید برون/گر به روی تو حریم عشق را در بسته‌اند/ سر به سنگ آستان زد نعل ناب آید برون.»

مملکت با شعار افاده فضل آباد نخواهد شد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مملکت با شعار و حرف و افاضه فضل آباد نخواهد شد چرا که "ناله تقدیر همان است که بوده است/ حلقه زنجیر همان است که بوده است"، ادامه داد: درواقع این ناله‌ها به جایی نخواهد رسید از این رو باید ناله کشیدن دگر آموز؟، پس باید به مسائل طور دگر نگاه کرد چرا که در غیراین صورت راه به جایی نخواهیم برد. بدون ضربه هیچ آدمی بیدار نمی‌شود و حتی چنین انسانی اگر روی طلا خوابیده باشد تا از خواب بیدار نشود از گرسنگی خواهد مرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار