کد خبر: ۴۵۸۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰ 12 July 2017
 به گزارش تابناک تبریز از خبرگزاری ها، همایش روز صنعت و معدن  با حضور مسئولین کشوری و استانی در هتل کایای تبریز برگزار شد.
امام جمعه تبریز:اقتصاد مقاومتی می‌توان رکود را از بین برد و در مقابل دشمنان ایستادگی کرد

حجت الاسلام محمد علی آل‌هاشم در همایش روز صنعت و معدن در هتل کایای تبریز، اظهار کرد: بخش صنعت‌ومعدن مهمترین عامل در رشد اقتصادی و بهبود استانداردهای زندگی در کشور محسوب می‌شود.
 
وی با بیان اینکه صنعت محرک اصلی رشد و موفقیت‌ها و نوآوری‌های یک کشور است، افزود: بخش صنعت و معدن در اکثریت کشور‌ها علی‌رغم اینکه ارزش افزوده را در پی دارد، منجر به اشتغال شده و عامل اصلی در شکوفایی، پایداری و پیشرفت یک کشور است.
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از مشاغل به صورت غیر مستقیم و مستقیم به صنعت وابسته است، ادامه داد: بخش صنعت بالاترین سهم نیروی کار را در بین سایر بخش های اقتصادی به خود اختصاص داده است.
 
حجت الاسلام آل‌هاشم با تاکید بر اینکه بخش صنعت و معدن در بهره‌وری تجارت، تحقیق و توسعه سهم قابل توجهی دارد، ادامه داد: در ایران نیز این بخش نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ به طوری‌که حدود 18 درصد از اقتصاد کشور مرتبط با بخش صنعت و معدن است.
 
وی با بیان اینکه بخش صنعت از ظرفیت‌های عظیمی برخوردار است که می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع کند، اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین معظلات کشور اشتغال نیروی کار است که این بخش با بالاترین سهم در اشتغال ایران نقش آفرینی می‌کند.
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به نکاتی برای رونق بخشیدن به صنعت، تصریح کرد: رفع مشکلات مالی در صنعت، فراهم آوردن زمینه دسترسی به فناوری‌های نوین، زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، ضرورت توسعه بخش خصوصی، توسعه سامانه‌های ارتباطی و حمل و نقل به منظور دستیابی سریع به بازارها و زمینه‌سازی برای جذب نیروی متخصص از جمله الزاماتی است که باید برای رونق این بخش انجام گیرد.
 
وی با اشاره به بیانان مقام معظم رهبری، اظهار کرد: مسائل اقتصادی یکی از دغدغه‌های اساسی برای برون رفت از وضیعت نابسامان اقتصادی است؛ همچنین اقتصاد پویا برای یک کشور در شرایط فشار و تحریم‌های سنگین بستری برای رشد و شکوفایی و کاهش آسیب‌پذیری را فراهم می‌کند.
 
حجت الاسلام آل‌هاشم گفت: امروزه کشور ما در وضیعتی قرار گرفته که به اقتصاد مقاومتی در برابر توطئه‌های دشمنان نیاز دارد و اقتصاد مقاومتی کارآمدترین راهبرد برای حل مشکلات اقتصادی در کشور است.
 
وی افزود: با اقتصاد مقاومتی می‌توان رکود را از بین برد و در مقابل دشمنان ایستادگی کرد، امید است ضمن ایستادگی در برابر توطئه‌های دشمنان، شاهد دستاوردهای عظیمی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فناوری باشیم و همچنین روز به روز موقیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را در سطح جهان ارتقا دهیم.

 
 جبارزاده:دولت روحانی گوش شنوا دارد
 
 اسماعیل جبارزاده امشب در همایش روز صنعت و معدن استان اظهار کرد: صنعتگران و تولیدکنندگان، سنگرنشینان جبهه اقتصاد مقاومتی و افسران و رزمندگان جبهه تولید هستند.

وی با اشاره به منویات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه جنگ امروز کشور با دنیا اقتصادی است، تصریح کرد: در سال‌های قبل از دولت روحانی، صنایع در وضعیت بسیار بحرانی قرار داشتند و با آغاز به کار دولت روحانی بسیاری از واحدهای تولیدی از حالت رکود و بحرانی خارج شدند و در حال حاضر برای صنایع کشور و استان آینده اقتصادی خوبی پیش‌بینی می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای بزرگ اروپایی، کشور خود را با تکیه بر منابع مالیاتی اداره می‌کنند، تاکید کرد: اگر بنا باشد کشور با منابع مالیاتی اداره شود، باید حمایت‌ها از صنعتگران و تولیدکنندگان افزایش یابد و هوای مؤدیان مالیاتی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما شریک واحدهای تولیدی هستیم، اعلام کرد: هر یک از واحدهای تولیدی استان شریک ما هستند چرا که از درآمد خالص خودشان 25 درصد را در سال به عنوان مالیات ارائه می‌کنند.

جبارزاده افزود: شریک باید هوای شریک خود را داشته باشد و اگر بنا باشد درآمدهای مالیاتی وارد خزانه شود، باید مؤدیان مالیاتی سرپا بوده و از آنها حمایت شود.

وی اعلام کرد: در استان آذربایجان‌شرقی اجازه نمی‌دهیم هیچ کودک و  دختری در خیابان و میدان گل‌فروشی کند، با حمایت از تولیدکنندگان در هیچ چهار راهی از شهر هیچ دختری گل‌فروشی نمی‌کند و نخواهد کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دولت روحانی گوش شنوا دارد، متذکر شد: دولت گذشته و قبل از آقای روحانی، خود را یک سر و گردن از دیگران بالاتر می‌دید و برای تولیدکنندگان و صنعتگران نسخه می پیچید، دولت روحانی گوش شنوا داشته و با پیشنهاد جامعه صنعتگران و تولیدکنندگان کارها را اجرایی می‌کند.

جبارزاده تاکید کرد: در بحث مالیات بر ارزش‌افزوده، واحدهای تولیدی با مشکلاتی مواجه هستند و این قانون نیاز به بازنگری و اصلاح  داشته و مفاد قانون مالیات‌های مستقیم نیز نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

 استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: هیچ تولیدکننده‌ای در زندان‌های آذربایجان‌شرقی نمانده است و اگر تولیدکننده‌ای به هر دلیلی به زندان برود، بنده ضامن آن تولیدکننده هستم.

وی بیان کرد: امروز در آذربایجان‌شرقی با رعایت اصول زیست محیطی، صنایع به تولید خود ادامه می‌دهد، با این حال نیاز است که تجهیزات صنایع استان نوسازی شود.

جبارزاده گفت: صادرات سال 95 نسبت به سال 94، 15 درصد افزایش یافته است و امیدواریم در سال 96 بیش از سال گذشته این آمار افزایش یابد.
 
 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:تصویب ارائه تسهیلات 20 هزار میلیاردی به واحدهای کوچک و متوسط/ واحدهایی که فاقد بازار هستند مشمول طرح رونق تولید نیستند / سالانه 1200000 نفر به جمعیت بیکاران اضافه می‌شود

رضا رحمانی امشب در مراسم روز صنعت و معدن استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در سال‌های گذشته مخصوصاً زمانی که نماینده مجلس بودم همواره نبود استراتژی‌های صنعتی را مورد انتقاد قرار می‌دادم و روز معارفه مهندس نعمت‌زاده بنده یکی از سخنرانانی بودم که توضیح دادم در کنار اصول کلی که داریم حتما باید راهبردهای صنعتی ما تدوین و اصلاح شود.

وی با بیان اینکه یک ضرب‌المثل خارجی می‌گوید «اگر نمی‌دانید کجا می روید، هر جایی می خواهید بروید»، افزود: در همه جای کشور همه صنایع مستقر هستند و ظرفیت و مقیاس تولید مورد غفلت قرار می‌گیرد؛ 11 تا 20 میلیون تن تولید فولاد داریم که این میزان تولید را در دنیا فقط یک شرکت انجام می‌دهد به طوریکه در چین واحدهایی وجود دارد که به تنهایی حدود 60 میلیون تن فولاد تولید می‌کنند.

رحمانی اذعان داشت: در دوره جدید دولت راهبردها و استراتژی‌های صنعتی را تدوین کردیم و آمایش‌های سرزمینی انجام دادیم و در هیأت دولت مصوب شد؛ در قانون برنامه ششم مجلس، وزارت صنعت و معدن موظف شده 6 ماه پس از ابلاغ ،برنامه استراتژی‌های صنعتی را به تصویب وزیران برساند که ما پیگیر هستیم تا در دولت فعلی قبل از شروع دولت جدید مصوب شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این اتفاق آثاری را خواهد داشت و وزارتخانه‌های مختلف هماهنگ می‌شوند؛ بناست سیاست‌های تشویقی و حمایت‌ها هم در این راستا باشد و وزارت علوم و مراکز علمی هم با این استراتژی‌ها هماهنگ شوند.

وی با بیان اینکه اگر راهبرد کلان اقتصادی کشور، اقتصاد مقاومتی باشد، شاه‌بیت آن تولید است، افزود: سال گذشته هفت پروژه اقتصاد مقاومتی را در دستور کار داشتیم که این رقم امسال به 44 پروژه رسیده است که یکی از این 44 پروژه، طرح رونق تولید است و 43 پروژه دیگر نیز در دستور کار داریم.

رحمانی ادامه داد: یکی از استان‌های موفق ما در عرصه اجرای طرح رونق تولید آذربایجان‌شرقی بوده است؛ در این طرح بانک‌ها هم همراهی و مشکلاتی را رفع کردند؛ اگر سال گذشته 16 هزار میلیارد تسهیلات مصوبه واحدهای کوچک و متوسط بوده، امسال 20 هزار میلیارد است و 10 هزار میلیارد هم برای بازسازی و نوسازی صنوف ابلاغ کردیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: سال گذشته واحدهای کوچک و متوسط مورد تاکید مقام معظم رهبری بودند و ما هم به طور جدی توصیه‌های ایشان را دنبال کردیم و و وزاتخانه در این عرصه سنگ تمام گذاشت.

این مسؤول یکی از مشکلات واحدهای تولیدی را حداقل در کوتاه‌مدت نحوه دسترسی به منابع مالی و تامین سرمایه در گردش عنوان و اضافه کرد: سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی مثل آب برای مزرعه و یا خون برای رگ است و بانک‌ها به این مسئله باید توجه جدی داشته باشند.

وی توضیح داد: واحدهایی که فاقد بازار هستند مشمول طرح رونق تولید نیستند بلکه واحدهایی که مشکل سرمایه در گردش دارند، از طریق این طرح مورد حمایت قرار می‌گیرند.

رحمانی با بیان اینکه در دهه 60 حدود 20 میلیون تولد داشتیم و تا سال‌های اخیر، در سال حدود 2 میلیون نفر بیکار به جمع بیکاران اضافه شده در حال حاضر سالی یک میلیون و 200 هزار به جمعیت بیکاران اضافه می‌شوند، افزود: بزرگترین اقتصادهای دنیا حدود 700 هزار شغل را در سال می‌توانند ایجاد کنند که سال گذشته دولت ما توانست 600 هزار شغل ایجاد کند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: بیکاری، رکود و تورم با تولید حل می‌شود و همه باید دست به دست هم دهند تا 44 پروژه‌ای که مربوط به مواردی مثل طرح رونق تولید، بازسازی صنایع، مدیریت واردات، گسترش صادرات و ... است، به مرحله عملیاتی شدن برسند.
این مسؤول تاکید کرد: در بحث صادرات موقعیت تبریز ویژه است اما برای رونق تولید باید طرف تقاضا را تحریک کنیم و صادرات شکل بگیرد و تقویت شود چرا که تا یک تولیدی بخواهد شکوفا شود باید به بال‌های تامین مالی و صادرات وصل شود؛ اگر تولید شکل نگیرد، بقیه بخش‌ها هم مثل دارایی، مالیات و .. دچار مشکل خواهند شد.
وی با بیان اینکه وزارتخانه ما 38 درصد اقتصاد را به عهده دارد؛ افزود: وزارتخانه می‌خواهد به تشکل‌ها بیشتر میدان دهد و اختیارات بیشتری را به آنها واگذار کند.
رحمانی در پایان از افزایش 64 درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خبرداد و گفت: 42 درصد این افزایش در بخش صنعت بوده است. 
 
 

پزشکیان :باید شعار راحت خوردن وخوابیدن و پول به دست آوردن را از ذهن‌ها زدود


 مسعود پزشکیان عصر امروز در همایش روز صنعت و معدن استان در تبریز با اشاره به فرازی از سخنان امام علی (ع) به مالک اشتر مبنی بر اینکه تجار و صنعتگران پایه و اساس کل حکومت‌ هستند، اظهار کرد: چنین نگاه و دیدگاهی نسبت به صنعتگران و تولیدکنندگان باید در بزرگان ایجاد شود و تلاش جامعه صنعتگران را ارج نهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه صنعت و تولید نیز در رده نخست جهانی جای بگیریم، اعلام کرد: آنچه را که اراده کنیم می‌توانیم به دست بیاوریم، چرا نباید در تولید بهترین باشیم و در بازارهای جهانی نفود کنیم، ظرفیت صنایع استان و کشور بیش از این‌هاست.

پزشکیان تاکید کرد: صنعتگران می‌توانند مملکت را نجات دهند و بیکاری و فقر را از جامعه ریشه‌کن سازند به شرطی که دیدگاه خود را عوض کنند و هدف را بر روی بهترین‌ها و جایگاه برتر در دنیا تعیین کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی به ضرورت پایبندی در قراردادها و توافق‌های تجاری تاکید و تصریح کرد: سرمایه‌گذاران و صنعتگران باید در سرمایه‌گذاری‌ها متعهد به پیمان باشند وگرنه بی‌ثابتی ایجاد می‌شود همچنین  باید بستری مناسب برای تجار و صنعتگران ایجاد شود تا با اطمینان به کار سرمایه‌گذاری بپردازند.

وی با بیان اینکه چرا زمانی که یک کارآفرین در کار خود موفق می‌شود به وی برچسب رانت خواری می‌زنند، اعلام کرد: باید چنین دیدگاهی اصلاح شود و  باید بر این باور باشیم که افرادی که می‌توانند اشتغال‌زایی کنند برکتی برای جامعه محسوب می‌شوند و سرمایه این مملکت هستند، باید از چنین کسانی تجلیل و بستر را برای شکوفایی آنها فراهم کنیم.

پزشکیان با اشاره به اینکه در چارچوب قانون برای حمایت از صنعتگران در مجلس از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد، اظهار کرد: باید به یک نگاه مشترک برسیم تا مملکت را از بحران نجات دهیم.

وی تاکید کرد: بیکاری جوانان برازنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، صنعتگران کشور باید در دنیا بهترین باشند، برای سربلندی این کشور باید تلاش کنیم، باید شعار راحت خوردن وخوابیدن و پول به دست آوردن را در  کشور بزدایم و فرهنگ کار و تلاش و خلاقیت را در جامعه نهادینه کنیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :