کد خبر: ۴۵۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰ 14 July 2017
به گزارش تابناک تبریز، زنگنه در ارائه آماری بدون روتوش اقدام به ساده سازی تصویری نمود که سالهاست برخی ها تلاش می نمایند تا مردم از فهم این معادله غافل باشند.
تفکری در کشور ایجاد شده است که میخواهد انقلابیگری را بیش از هر چیز با شعار ها و رفتاهاری تند  همراه سازد. اما این مساله خلاف منویات مقام معظم رهبری و همچنین منافع و مصالح ملی است.
رهبری بارها تاکید نموده اند که مسئولین سیاسی نباید برای تامین منافع سیاسی خود و یا گروه خود خلاف مصالح ملی عمل کنند این همان تقوی جمعی است که ایشان بارها آنرا مورد تاکید قرار داده اند.
سخنان زنگنه را مرور می کنیم
فازهای 2و 3 پارس جنوبی توسط شرکت های توتال پتروناس و گازپروم در طول 4و نیم سال طبق بندهای مصوب قرارداد  مطابق همان مقدار مبلغ مندرج در قرارداد توسعه یافته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
فازهای 4 و5 توسط شرکت انی ایتالیا  با همان شرح. فازهای 6و 7 و 8 توسط شرکت پترو پارس و چند شرکت دیگر  . اما در فاز 12 که شرکتی ایرانی عهده دار تکمیل پروژه شده است، متاسفانه شاهدیم که زمان اجرای پروژه به دوبرابر استاندارد آن و علیالقاعده هزینه های اجرا نیز دوبرابر مبلغ مورد نظر در قرارداد رقم خورده است.
با اعمال تحریم های ظالمانه نفتی علیه ایران البته راه دیگری نداشتیم اما امروز که راه برای سرمایه گذاری خارجی باز شده است آیا بایستی همان مسیر را پیش بگیریم؟
از فاز 12 تا کنون همه شرکت های طرف معامله وزارت نفت ایرانی بوده اند و من حیث المجموع تا کنون دهها میلیار دلار بابت ضعف تکنولوژی شرکتهای ایرانی متضرر شده ایم.
حال نکته این بحث اینجاست.
همگان اذعان دارند که تکیه بر توانمندی های داخلی امری استراتژیک است و برای توسعه کشور مانند نوشداروی حیاتی است .اما تکیه بر توانمندی را نباید با تکیه بر ناتوانی اشتباه بگیریم. انسان مومن و عاقل اصرار نمی کند در امری که اطلاعی از آن ندارد خود را علامه بحساب بیاورد این عین تقوی است.
اینکه چرا بعد از 38 سال چرا هنوز در حوزه نفتی از لحاظ تکنولوژی عقب هستیم امر دیگر ی است اما از روی دیگر اینکه بخواهیم صرفا برای تحقق شعار ما میتوانیم و باید خودمان انجام دهیم دست به اتلاف منابع ملی برنیم امری نکوهیده است.
لبته دال مرکزی این نوشتار سخنان زنگنه  و ادعاهای وی است. اگر سخنان وی صحیح باشد به نظر می رسد معامله با توتال به نفع منافع ملی است و هرچه در این نوع امور تاخیر ایجاد شود خلاف منافع ملی خواهد بود.
اگر بنا را بر تقوی سیاسی بگذاریم نباید از این کاسه برای مطامع سیاسی خود یا حزب و گروهمان نمد بسازیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار