همچنان که بارها در رسانه های عمومی خبر عزم ترکیه برای خرید سلاح های پیشرفته ای همچون اس 400 ازروسیه علنی شده بود ، بسیاری از کارشناسان درز این اخبار را نشانه ای از عزم و اراده ترکیه برای ارتقای توان راهبردی نظامی خود در منطقه میدانند.
کد خبر: ۴۵۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳ 14 July 2017
به گزارش تابناک تبریز، خبر قطعی شدن خرید سامانه پیشرفته ضد  موشکی اس 400 از روسیه توسط ترکیه این بار در حالی مطرح می شود که چند روز پیش فیکری ایشیک وزیر دفاع این کشور از اراده قوی ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر با تکیه بر توان ملی ترک ها خبر داد. وی استفاده از توان نیروهای بومی را مهمترین محور شروع به ساخت این ناو جنگی استراتژیک برای این کشور دانست.
ترکیه البته در موضوع خرید اس 400 نیز محور حرکت خود را انتقال تکنولوژی این سامانه موشکی به این کشور عنوان نموده است.در همین خصوص بلومبرگ اززبان یک مقام آگاه ترک نوشت :
در راستای انتقال تکنولوژی این سامانه به ترکیه بنا بر این شده است که دو باتری اصلی این سامانه در ترکیه ساخته شود تا در ضمن آن تکنولوژی ساخت آن نیز وارد این کشور شود.
ترکیه برای دریافت این سامانه ها در مجموع 2و نیم میلیارد دلار در نظر گرفته است.
وی افزوده است قرار شده است تا روسیه طی سال آینده این سامانه را به ترکیه منتقل نماید ور همزمان با آن ، ساخت دو دستگاه باتری این سامانه را نیز در این کشور آغاز کند.
البته در صورت تحقق چنین پیوند مستحکمی بین این دو کشور یقینا این مساله بعنوان سیلی محکمی بر صورت ناتو تعبیر خواهد گردید چرا که ناتوبه شدت با چنین مراودات نظامی اعضای خود با روسیه مخالف است. بخصوص بعد از وقایع کریمه  و همچنین تضاد منافع غرب با روسیه در مسائلی همچون سوریه و .. ابن تضادها روز به روز بیشتر هم شده است.
 البته ترکیه این اقدام را برای تنبیه آمریکا نیز منظور کرده است چراکه بجای چرخش بیشتر به ناتو به سمت همکاری با چینی ها نیز رفته است. برای نمونه خرید سامانه موشکی Fd200 از چین به ارزش 3و 4 دهم میلیارد دلار .
البته ترکیه متعهد شده است این سلاح ها در مرزهای ارمنستان و یونان و دریای اژه مستقر نگردد.
با این وجود به نظر می رسد تلاشهای ترکیه برای رقابت با رقبای منطقه ای خود ، بصورت جدی در حال تعقیب شدن است و انتظار میرود در سالهای نه چندان دور ترکیه به لحاظ نظامی از برتری محسوسی نسبت به این رقبا برخوردار باشد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :