ایسنا:مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی از افزایش 50 درصدی آمار خودکشی در سه ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۴۶۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵ 15 July 2017
 محسن ارشدزاده در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته‌ی بهزیستی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اورژانس اجتماعی نقش مداخله برای خودکشی را برعهده دارد، سال گذشته 50 مورد خودکشی در استان گزارش شد و درسه ماه سال جاری 26 مورد رخ داده است. 

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته‌ی بهزیستی، خاطرنشان کرد: شعار هفته‌ی بهزیستی «بهزیستی با مسئولیت محور و سلامت اجتماعی» نام گذاری شده است. 

وی در خصوص اقدامات بهزیستی در طول هفته‌ی بهزیستی اعلام کرد: در طول این هفته 120 پروژه افتتاح خواهد شد، 116 میلیارد تومان برای این پرژه‌ها هزینه صرف شده که بخشی از این هزینه‌ها توسط کمک‌های مردمی، شرکای اجتماعی بهزیستی و بخشی دیگر توسط دولت تامین می‌شود که اشتغالزایی 200 نفری به دنبال دارند.

وی با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی، عنوان کرد: دولت موظف شده بود در تمامی شهرهای کشور که دارای بیش از 50 هزار نفر جمعیت دارند، اورژانس اجتماعی ایحاد کند. 

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه درحال حاضر 11 شهر در استان فاقد اورژانس اجتماعی است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات بهزیستی راه‌اندازی اورژانس اجتماعی است که حدود 140 اورژانس اجتماعی در سطح کشور به صورت ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهور افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: طبق آمار کشوری سال 95، حدود 400 هزار نفر سالمند بالای 60 سال در سطح کشور وجود دارد که حدود 15 هزار نفر از خدمات مستمری بهره‌مند هستند. 
  
ارشدزاده با بیان اینکه حدود 10 هزار بیمار روانی مزمن در استان وجود دارد، گفت: حدود سه هزارو 500 نفر بیمار روانی از خدمات بهزیستی برخوردار هستند. 

وی افزود: طبق آمار سال گذشته جمعیت روستاهای استان به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد، حدود 24 هزار نفر معلول در روستاها شناسایی شده است، طبق برنامه‌ی توسعه ی ششم این شناسایی در سطح شهرهای استان هم اجرایی می‌شود، مناسب سازی منزل، خودرو و محیط شهری برای معلولان از جمله اقدامات بهزیستی است. 
  
مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه حدود 852 نفر بیمار ضایعه ی نخاعی تحت پوشش بهزیستی است، اظهار کرد: سهم هزینه‌ی این بیماران بسیار بالا و سنگین بوده است؛ به طوری که حق پرستاری به یکی از اعضای خانواده نیز پرداخت می‌شود. دلایل عمده‌ی این نوع بیماری‌ها تصادفات رانندگی در جاده‌ها است. 
  
 وی در خصوص امور اجتماعی که شامل امور زنان سرپرست خانوار و کودکان و نوجوانان بی سرپرست می‌شود، اعلام کرد: 12 هزار نفر خانواده‌ی بی سرپرست از حمایت‌های بهزیستی بهره مند شده‌اند و حدود سه هزار و 853 نفر از این خانواده تحت پوشش بیمه‌ی تامین اجتماعی و صندوق عشایر هستند و یک هزار و 220 نفر زن سرپرست خانوار توانمند شده و از چرخه‌ی بهزیستی خارج شده‌اند. 

وی با بیان اینکه در سطح استان یک هزار واحد مهد و کودک فعالیت می کند، افزود:حدود 45 هزار نفر در شهر و 14 هزار و 200 نفر کودک روستایی از مهد و کودک بهره‌مند می‌شوند. 
  
ارشدزاده با اشاره با اینکه پنج شهرستان در سطح استان دارای اورژانس اجتماعی بوده است، اظهار کرد:در شهرستان های تبریز، مرند، میانه، مراغه و بستان آباد اورژانس اجتماعی مستقر است که حدود 60 هزار نفر از این خدمات بهره برده‌اند، در این اورژانس‌ها به مسائل و بحران‌های فردی، اختلافات خانوادگی و دختران فراری رسیدگی می‌شود که با شماره تماس 123 می‌توان به اورژانس اجتماعی دسترسی پیدا کرد. 
  
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود یک هزارو 357 پرونده‌ی طلاق توسط دادگستری استان به بهزیستی معرفی شده است. 
  
مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه طبق برآوردی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند، اظهار کرد: حدود 30 درصد جمعیت استان تحت پوشش بهزیستی هستند و اعتبارات دولتی و کمک‌های مردمی برای رسیدگی به این افراد تحت پوشش، اختصاص می‌یابد که حدود دو هزارو 265 میلیارد ریال اعتبار در اختیار استان گذاشته شده است.
  
وی با بیان اینکه حدود 33 هزار معتاد از خدمات درمان بهزیستی بهره‌مند شده و بهبود یافته‌اند، اعلام کرد: بیش از 550 هزار نفر در برنامه‌ی آگاه‌سازی و پیشگیری اولیه در اعتیاد نقش دارند، حدود 110 مرکز درمان در قالب سرپایی و 35 کمپ ترک اعتیاد، شیلتر و مرکز بلند مدت در استان خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 56 میلیارد تومان از طریق خیران به صورت نقدی و غیر نقدی به بهزیستی کمک شده است، اظهار کرد: همکاری و کمک خیران و مردم بیانگر اعتماد مردم به بهزیستی است، این کمک‌ها در امر یاری رساندن به مددجویان نقش به سزایی دارند. 
  
ارشدزاده از کسب رتبه ی نخست بهزیستی استان در جشنواره ی شهید رجایی خبر داد و گفت:در این جشنواره ایزو 9001 دریافت کردیم و با توجه به اینکه سازمان بهزیستی یک مکان خدماتی است، اهداف ما شفاف و کوتاه برای جامعه‌ی هدف است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :