شهردار تبریز عنوان کرد:
شهردار تبریز تاکید کرد: در طول چهار سال گذشته، بیش از دو میلیارد تومان از سوی شهرداری منطقه ۸ تبریز، صرف بهسازی، احیای جداره‌های تاریخی و احداث سردرب‌های بازار تاریخی تبریز‌ شده ‌است.
کد خبر: ۴۶۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵ 16 July 2017
به گزارش تابناک تبریز،
صادق نجفی با اعلام این مطلب اظهار کرد: بازار تبریز به عنوان اثر ثبت جهانی، از افتخارات هویت و تمدن تبریز و ایران است و قطعاً نقش مهمی در انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی داشته‌ است . 
  
وی افزود: شهرداری تبریز، اگرچه متولی اصلی این اثر تاریخی نیست، اما در سال‌های اخیر، مطابق نظارت‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی، مرمت، بهسازی، تقویت بخش‌های تاسیساتی و خدماتی و ارتقای ایمنی بازار را در ردیف‌های دائمی بودجه لحاظ و پوشش داده‌است . 
  
وی بیان کرد: عملیات کف‌سازی در بازار "قیزبستی" و "قندفروشان"، بازار "حرم‌ خانه"، "کفاشان" و "سرای گرجیلر"، از جمله اقدامات شهرداری منطقه ۸ در بازار تاریخی تبریز بوده که جمعاً به وسعت ۸ هزار مترمربع، با سنگ‌های مقاوم و به صورت سازگار با فضای تاریخی بازار، اجرا شده‌است . 
  
نجفی با اشاره به احداث سردرب‌های سنتی‌ در بازارهای باغمیشه، انجمن، صفی و قیزبستی اشاره کرد و گفت: احداث سردب‌ها، به منظور سامان‌دهی ورودی‌های بازار با طرح‌های سنتی و تاریخی متناسب با بازار، تکمیل شده و با اجرای طرح‌های ویژه نورپردازی، نقش المان پذیرنده در پیرامون بازار را دارد . 
  
وی افزود: متاسفانه عمده جداره‌های ارزشمند بازار، در اثر رطوبت، فرسودگی و نصب تابلوها و آگهی‌ها، مخدوش شده است؛ با این حال، شهرداری تبریز، احیای بافت تاریخی بازار را در دستور کار قرار داده و جداره‌های بازار "صادقیه" و "راسته ‌بازار" قدیم را ترمیم کرده‌است . 
  
وی اجرای طرح‌های کف‌سازی وجداره‌سازی در راسته‌بازار جدید و احداث سردرب‌های تیمچه امیر و بازار کفاشان را از برنامه‌های پیش‌ِ روی شهرداری تبریز در بازار دانست . 
  
نجفی با اشاره به این‌که ایمنی و آتش‌نشانی بازار، از دغدغه‌های مهم شهرداری تبریز است، گفت: به همین منظور، آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با تعبیه فلکه‌های ویژه اطفای حریق در محورهای تنگ و باریک بازار و همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی‌های ایمنی، تمام تلاش خود را برای جبران کاستی‌های ایمنی بازار به کار گرفته‌است . 


وی متذکر شد:  شرایط ساختاری بازار به همراه انشعابات فرسوده و دپوی کالاهای اشتعال‌زا، بازار تبریز را در عین شکوه و زیبایی، از حیث خطیرپذیری، آسیب‌پذیر کرده‌است و شهرداری تبریز بارها در این خصوص هشدارهای لازم را داده اما متاسفانه، فقدان رویه یکپارچه، مانع از تاثیرگذاری این تذکرات شده است .
وی با اشاره به این‌ که بازار تبریز در یک سال گذشته ۲۶ بار طعمه حریق شده است، یادآور شد: خوشبختانه تمام این اتفاقات با حضور به موقع، آتش نشانان ختم به خیر شده اما ابعاد و گستره حریق، در هر حادثه‌ای ممکن است، غیرقابل‌ پیش‌ بینی باشد . 

نجفی با اشاره به این‌که بازار تاریخی تبریز، باید جهت گیری جهانی داشته باشد، گفت: این رویکرد، نیاز به همکاری  کسبه‌ی بازار و هماهنگی بین عموم دستگاه‌های تاسیساتی و خدمات‌رسان، میراث فرهنگی و شهرداری دارد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :