کویت دفتر رایزن فرهنگی ایران را بست
این ۱۴ شهروند متهم به دست داشتن در قضیه ۱۸ ژوئن گذشته هستند، اما دادگاه تجدیدنظر آنها را تبرئه کرده بود و منتظر حکم دادگاه رسیدگی بودند و به محض اینکه فهمیدند دادگاه آنها را به ۱۰ سال حبس محکوم کرده است از طریق دریا به ایران فرار کرده‌اند.
کد خبر: ۴۶۳۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 20 July 2017
بعد از ماجرای بحران قطر که همه نگاه ها در منطقه پر تنش خاورمیانه را به خود اختصاص داده بود خبر واکنش دولت کویت به ادعاهای امنیتی علیه ایران خبرساز شد. دولت کویت هر چند همواره در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس مواضع معتدل تری نسبت به ایران داشته و دارد اما این بار ظاهرا عزم خود را برای نشان دادن وحدت خود با عربستان بیش از پیش جزم کرده است.
دیپلماسی ایرانی دلیل این واکنش را  پرونده گروه العبدلی، می داند که برای تنبیه ایران تصمیم گرفته است  رایزنی های فرهنگی و نظامی سفارت ایران در کویت را تعطیل کند..

 البته متعاقبا اخبار تکمیلی حکایت از ان داشت که با دستور وزارت خارجه کویت تعداد دیپلمات های ایرانی در کویت باید از 19 به 4 دیپلمات کاهش یابد

گروه العبدلی  چیست؟
دولت کویت ، حدود یک ماه پیش ادعا نمود  گروه مسلحی را کشف و اعضای آن را بازداشت نموده است که  به گروه العبدلی مشهور هستند. نهادهای امنیتی دولت کویت مدعی آن هستند که این گروه با سپاه ایران ارتباط دارد.

هم چنین دولت کویت این گروه را به  تلاش برای نگهداری سلاح و جذب نیرو برای حملات مسلحانه و تروریستی متهم کرده اما تهران این اتهامات را رد می کند. 
روز سه‌شنبه نیز روزنامه السیاسه کویت مدعی شد که برخی منابع امنیتی کویتی اعلام کردند که ۱۴ متهم وابسته به باند تروریستی العبدلی در روز صادر شدن حکم نهایی‌شان از سوی دادگاه رسیدگی به ایران فرار کرده‌اند. این ۱۴ شهروند متهم به دست داشتن در قضیه ۱۸ ژوئن گذشته هستند، اما دادگاه تجدیدنظر آنها را تبرئه کرده بود و منتظر حکم دادگاه رسیدگی بودند و به محض اینکه فهمیدند دادگاه آنها را به ۱۰ سال حبس محکوم کرده است از طریق دریا به ایران فرار کرده‌اند. علی عبدالرحیم، محمد الحسینی، حسن جمال و باسل الدشتی که به ۵ سال حبس محکوم شدند، محمد حاجی، عباس الموسوی، حسن عطار، عبدالحسین شطی، مصطفی خان، حسین باذر، یوسف غضنفری، مهدی حسین، عیسی باقر و جعفر جمال که به ۱۰ سال حبس و ۵ سال تحت مراقبت محکوم شدند.
با اعلام این خبر البته رسانه های منطقه ای مانند عربستان نیز شروع به پوشش گسترده این نوع اخبار می نمایند. مثلا الحدث عربستان نوشت: کویت رایزنی فرهنگی و نظامی سفارت ایران را تعطیل کرد.
مشابه این اقدامات را دولت سودان به هواخواهی از عربستان در مقابل ایران ، چند سال قبل انجام داد که متعاقبا به طع رابطه ایران و سودان منجر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار