الف:نیمه دوم مرداد ماه سال جاری یعنی کمتر از یک ماه دیگر، حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی به عنوان رئیس دولت، کابینه دوازدهم را برای رای اعتماد گرفتن به مجلس معرفی می‌کند.
کد خبر: ۴۶۳۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵ 20 July 2017
رسانه‌ها از مدتی قبل گمانه‌زنی‌های خود را در مورد ترکیب احتمالی کابینه آغاز کرده‌اند، به نظر می‌رسد که تعدادی از وزرا خداحافظی می‌کنند و  احتمالا برخی دیگر هم جابه‌جا می‌شوند و تعدادی هم ابقاء خواهند شد. در ادامه گمانه زنی های مختلف درباره کابینه آمده است.

امیری: رییس جمهور در حال رایزنی برای کابینه دوازدهم است
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهوری ظهرچهارشنبه بعد از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره کابینه دوازدهم افزود: امروز رییس جمهور از خواسته های مردم، گفتمان انتخابات و تحقق وعده ها در جلسه هیات دولت صحبت کردند . وی ادامه داد: راجع به اعضای کابینه هم رییس جمهوری گفتند که در حال رایزنی و صحبت و مذاکره با شخصیت های نظام و بزرگان گروه های جریان های سیاسی هستند.

معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: رییس جمهور تاکید کردند ترکیب دولت دوازدهم کاملا فراجناحی خواهد بود و از توانمندی و ظرفیت های تمامی نیروهای نظام استفاده خواهد شد.

اظهارات عارف درباره کابینه دوازدهم
محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس‌فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، دو روز قبل در تشریح نشست کمیسیون متبوعش،‌ اظهار داشت: نظر ما این است که دولت آقای روحانی هم در سال 92 و هم به شکل ملموس تر در سال 96، رای خود را از گفتمان اصلاح طلبی به دست آورده و ما به عنوان نمایندگان این گفتمان در مجلس، باید با این دولت تعامل کنیم و نگاه ما به این دولت مثبت است.

عارف با اشاره به لزوم توجه به سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان و حامیان دولت، عنوان کرد: در عین حال و ضمن حفظ فضای تعاملی مثبت بین فراکسیون امید و رئیس جمهور، ما خود را نسبت به مردم متعهد می دانیم و در این راستا بر انجام وظایف نظارتی خود به عنوان وکلای ملت نیز تاکید داریم و معتقدیم این دقت و نظارت، در راستای کمک به دولت دوازدهم برای تشکیل کابینه ای کارآمد، ضروری است.

انتقاد اصلاح‌طلبان از تیم اقتصادی کابینه دوازدهم/ حضرتی: نگرانیم
الیاس حضرتی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ، درباره آخرین وضعیت جلسات فراکسیون متبوعش درباره کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: ما در فراکسیون امید به هیچ عنوان گزینه معرفی نمی‌کنیم.  وی با اشاره به آخرین اظهارات خود درباره نگرانی از تیم اقتصادی انتخاب شده برای دولت دوازدهم، افزود: ما این موضوع را تأیید می‌‌کنیم و واقعاً نگران تیم اقتصادی جدید هستیم که در جلسه امروز فراکسیون امید با رئیس جمهور حتماً این موضوع را مطرح می‌کنیم.
 
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: نگرانی ما درباره مجموعه ترکیب کابینه است چرا که ما دلمان می‌خواهد یک کابینه کارآمد و فراگیر در دولت باشد؛ در حقیقت ما به دنبال این نیستیم که همه اعضای کابینه اصلاح‌طلب باشند، ما می‌خواهیم که اصولگرایان و حتی رقبا هم سهمی داشته باشند و در مجموع افراد کارآمد در کابینه دولت آینده حضور داشته باشند.
 
ابتکار، حجتی و آخوندی در کابینه دوازدهم ابقا می‌شوند
 دیروز مرتضی الویری، منتخب شورای شهر تهران گفت: پس از انتخاب 24 نفر به عنوان کاندیدای شورای شهر، مشخص شد که ابتکار، حجتی، آخوندی قرار است در کابینه دوازدهم حضور داشته باشند بر این اساس به خودی خود اسامی آنها در رأی‌گیری حذف شد.

لاریجانی از حضور ۲ نفر در کابینه دوازدهم ممانعت کرد
بهروز نعمتی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که زمان برگزاری دیدار با رییس‌جمهوری درمورد تشکیل کابینه دوازدهم هنوز مشخص نشده، تاکید کرد که رییس مجلس تاکنون از حضور دو نفر در کابینه جلوگیری کرده است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره توصیه‌های احتمالی رییس مجلس درمورد کابینه دوازدهم گفت: آقای لاریجانی به هیچ عنوان پیشنهادی درباره حضور فردی خاص در کابینه مطرح نکرده است. البته بنده دیده‌ام که آقای لاریجانی به برخی از دوستان توصیه منفی داشته که در کابینه حضور نداشته باشند، اما توصیه مثبتی انجام نداده است.
 
«تیم اقتصادی» دولت دوم روحانی تکمیل شد

دیروز اقتصاد نیوز از تکمیل شدن تیم اقتصادی دولت گفت. بر این اساس نوشت: در حالی که پیاده شدن علی طیب نیا از قطار دولت در ایستگاه یازدهم قطعی شده است، شنیده ها حکایت از آن دارد که رئیس دفتر رئیس جمهوری جایگزین او خواهد شد. منابع نزدیک به دولت خبر می دهند که محمد نهاوندیان برای کسب رای اعتماد به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی خواهد شد. پیش از این ادامه کار ولی الله سیف در بانک مرکزی نیز قطعی شده بود. در همین حال گفته می شود که محمدباقر نوبخت نیز در پست ریاست سازمان برنامه و بودجه ابقا شده است. به این ترتیب نهاوندیان ، نوبخت و سیف تیم اقتصادی دولت دوازدهم را تشکیل می دهند.
 
ترمیم وزراتخانه های اقتصادی/ وزرایی که می مانند

یکی از خبرگزاری ها درباره آخرین ترکیب کابینه نوشت: برای وزارت علوم از رضا فرجی دانا، سورنا ستاری، جعفر توفیقی، جعفر میلی‌منفرد نام برده شده است. پیش از این میلی منفرد در سال 92  به عنوان گزینه وزرات علوم معرفی شد اما از راه‌یابی به کابینه بازماند. رضا فرجی‌دانا نیز مدتی به عنوان وزیر علوم دولت یازدهم فعالیت کرد اما در نهایت استیضاح شد.

شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان ریاست‌جمهوری که نامش در کنار گزینه‌های همچون مرتضی حاجی، زهرا شجاعی و رحیم عبادی برای وزارت آموزش و پرورش مطرح است، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره حضور در کابینه دولت دوازدهم و احتمال پذیرفتن وزارت آموزش و پرورش، گفت: هنوز صحبتی نشده و چون صحبتی نشده نمی‌توانم بگویم هستم یا نیستم.

همچنین  گفته می شود رئیس جمهور برای خروج از رکود احتمالا تغییراتی را در تیم اقتصادی ایجاد می‌کند. اسامی همچون مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، سید کامل تقوی‌نژاد معاون وزیر اقتصادی و دارایی، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی و حجت الله میرزایی معاون امور اقتصادی وزیر کار برای وزارت اقتصاد مطرح هستند.

گویا تغییرات در بانک مرکزی هم جدی است، در رسانه‌ها از سه گزینه یعنی مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، اصغر فخریه کاشان معاون اسبق ارزی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی رئیس بیمه برای ریاست بانک مرکزی نام برده شده است. از جمله وزرایی که خود درباره رفتنش از کابینه سخن گفته‌، علی طیب‌نیا است. وی بهمن ماه سال گذشته گفت: در دولت بعدی نخواهم ماند؛ امکان ندارد. بمانم که چه؟

 احتمال خداحافظی نعمت‌زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم وجود دارد در رسانه‌ها از گزینه‌هایی همچون رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت جهانگیری،  رضا نوروز زاده نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور به عنوان جایگزین نعمت‌زاده نام برده شده است.

به طور قطع و یقین چند وزیر در کابینه دوازدهم ابقا می‌شوند، گزینه‌های احتمالی برای ماندن در کابینه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیرنفت، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و حسین دهقان وزیر دفاع هستند.

همچنین اگر مجلس شورای اسلامی با تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی موافقت کند و وزارت مسکن مجدد احیا شود، احتمال معرفی عباس آخوندی برای کرسی این وزارتخانه وجود دارد و اگر نمایندگان با این تفکیک موافقت نکنند علاوه بر آخوندی گزینه‌های همچون محمد علی افشانی استاندار فارس و حسن یونسی سینکی دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده‌اند.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا درباره حضورتان در کابینه آینده صحبتی شده؟» گفت: بله، درباره حضورم صحبت‌هایی فرمودند. او ادامه می‌دهد: حقیقتش صحبت شده، ولی تا تضمینی وجود نداشته باشد که آنهایی که هم‌جنس خود ما هستند تا ما را آزار و اذیت نکنند، فکر می‌کنم حضور پیدا کردن نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند. این فضا باید درست مدیریت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار