مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی :
مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از آسیب‌های بزرگ استان طلاق است که به ازای هر ۵ ازدواج تقریبا یک مورد طلاق رخ می‌دهد.
کد خبر: ۴۶۳۸۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 21 July 2017
محسن ارشدزاده امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه در مصلی اعظم امام خمینی(ره) اظهار کرد: سازمان بهزیستی محور سلامت و مسئولیت اجتماعی بوده و این شعار به عنوان سیاست کلان سازمان برای تامین سلامت اجتماعی آحاد مردم انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه خدمات بهزیستی برای نیازمندان است، گفت: اولویت اول برنامه بهزیستی پیشگیری از معلولیت و آسیب‌های اجتماعی بوده و اولویت دیگر حمایت از بیماران نیازمند است.

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه برنامه پیشگیری از معلولیت قبل از تولد شروع شده و تا طول زندگی ادامه دارد، گفت: از هر ۱۰۰ تولد می‌تواند دو کودک بیماری ژنتیکی داشته باشد.

وی افزود: بیماری‌های مادرزادی قابل پیشگیری بوده که با همت و اطلاع رسانی مردم می‌توان در استان از تولد یک هزار و 500 کودک معلول جلوگیری کرد.

مدیرکل بهزیستی‌آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با اقدامات و برنامه‌های پیش‌بینی شده تا حدودی از تولد کودکان معلول در استان جلوگیری شده است.

6 هزار کودک دچار تنبلی چشم در استان

ارشدزاده با اشاره به  طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی از قبیل طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال، گفت: سال گذشته ۱۵۷ هزار کودک در  استان معاینه شد که از این تعداد ۹ هزار کودک مشکوک به بیماری تنبلی چشم بود که پس از معاینه و تشخیص ۶ هزار کودک در استان مبتلا به تنبلی چشم قطعی شناسایی شدند.

وی متذکر شد: اگر تنبلی چشم تا ۶ سال تشخیص داده نشود دچار تنبلی چشم تا آخر عمر خواهد بود.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به غربالگری ۶۲ هزار نوزاد از نظر شنوایی، گفت: از این تعداد ۲۷۲ نوزاد دچار مشکل شنوایی بودند، البته با تشخیص به موقع می توان درمان کرد.

وی افزود:پس از انجام طرح غربالگری کودکان ناشنوا و کم شنوا شناسایی شده برای درمان معرفی شده اند.

ارشدزاده پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را از اهم فعالیت‌های بهزیستی بیان کرد، گفت: یکی از آسیب‌های مهم و جدی در جامعه اعتیاد است که متاسفانه برخی افراد جامعه در دامن مواد مخدر گرفتار شده‌اند.

وی با بیان اینکه بهزیستی در راستای درمان و پیشگیری و توانمندی معتادین اقدامات شایسته انجام داده است، گفت: بهزیستی استان در راستای درمان ۳۳ هزار نفر از مبتلایان به اعتیاد اقدامات زیادی انجام داده و برای یکهزار و 460 نفر خدمات توانمند سازی و اشتغال انجام داده است.

ارشدزاده در ادامه با اشاره به خدمات دهی به معلولیت های ناشی از تصادف، یادآور شد: همه ساله ۱۷ هزار نفر جان خود را در اثر تصادف از دست داده و ۳۵ هزار نفر دچار معلولیت می شوند که معمولا این افراد سرپرست خانواده هستندکه بعد از معلولیت توانایی تامین زندگی خود را نداشته و تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند.

از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه یکی از آسیب‌های بزرگ استان طلاق است، افزود: به ازای هر ۵ ازدواج تقریبا یک مورد طلاق رخ می‌دهد که از این رو بهزیستی استان برای کاهش طلاق اقدامات مشاوره‌ای انجام داده و برای بیش از ۱۰ هزار زوج در آستانه طلاق خدمات مشاوره ارایه داده که  30 درصد منجر به سازش شده است.

وی تاثیر اورژانس اجتماعی بهزیستی را بسیار موثر در جامعه دانست، گفت: اورژانس اجتماعی در ۵ منطقه استان با شماره ۱۲۳ در خدمت مردم است.

ارشدزاده خانه امن و خانه سلامت برای زنان را یادآور شد و گفت: برای کودکان کار و خیابانی و مرکز بازتوانی مراکز اسکان داریم.

وی تصریح کرد: برای ۶۰ هزار نفر در اورژانس اجتماعی خدمات مشاوره‌ای انجام داده‌ایم و برحسب نیاز در ۱۱ شهرستان بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت اورژانس اجتماعی افتتاح خواهد شد.

۱۶۹ هزار معلول در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل بهزیستی استان با یادآوری اینکه یک میلیون و 200 هزار نفر جزو جامعه هدف بهزیستی در استان هستند، گفت: ۱۶۰ هزار معلول در استان وجود دارد که ۶۰ هزار نفر از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند و 100 هزار نفر به صورت موردی خدمات دریافت می‌کنند.

 

10 هزار بیمار روانی مزمن در استان/ آذربایجان‌شرقی پیرتر از ایران

وی عنوان کرد: ۱۰ هزار بیمار روانی مزمن در استان وجود دارد که سه هزار و ۵۰۰ نفر خدمات شبانه روزی از بهزیستی دریافت می‌کنند.

ارشدزاده به وجود ۴۲۰ هزار نفر سالمند در استان اشاره کرد و افزود: سالمندان 10.7 جمعیت آذربایجان‌شرقی را تشکیل می‌دهند که از متوسط کشوری بالا هستیم که نشان از امید به زندگی زیاد در استان است.

مدیرکل بهزیستی استان همچنین با اشاره به وجود ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی، ادامه داد: از مجموع زنان سرپرست خانوار 4 هزار و 500  نفر از زنان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی در خصوص کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز، بیان کرد: در رابطه با توانمندسازی یک هزار و 790  کودک بدسرپدست و بی‌سرپرست در استان اقدامات مهمی انجام شده است و ۳۰۰ نفر از کودکان در خانه‌های بهزیستی هستند و مابقی به سرپرستی داده شده‌اند./فارس


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :