رئییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قرار است یک سری از افراد که عملکرد نسبی داشتند بروند و افرادی که ضعیف تر از افراد قبلی بودند جایگزین شوند.
کد خبر: ۴۶۵۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 23 July 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از باشگاه خبرنگاران، « تیم اقتصادی دولت آینده و اولویت های آن» موضوع گفتگوی ویژه خبری دیشب (شنبه 31 تیر) شبکه دو سیما بود که محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، حجت الله عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و فرشاد فاطمی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف به تبیین آن پرداختند.

در ابتدای این بحث فاطمی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در ارزیابی خود نسبت به اینکه آیا تیم اقتصادی دولت یازدهم تیمی منسجم و هماهنگ بوده است یا خیر اظهار داشت: بر مبنای خروجی های اقتصادی، دولت یازدهم می تواند بگوید خروجی بهتری نسبت به آن چه که تحویل گرفته بود تحویل داده است اما از لحاظ آرزوهایی که می خواستیم محقق شود به نظر می رسد پتانسیل های بهتری وجود داشت که می توانست از آن ها استفاده شود.

وی افزود: امیدوارم دولت و مجموعه مشاورین به ارزیابی دقیقی رسیده باشند که ناهماهنگی ها کجا بوده و تلاش شود که مرتفع گردد.

عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) نیز در همین رابطه گفت: دو آسیب جدی در تیم اقتصادی دولت یازدهم داشتیم که یک بحث، بحث ناهماهنگی و دیگری بحث انحراف از برنامه هایی است که می بایست در کشور به درستی اجرا می شد.

وی یادآور شد: به طور مثال پس از آن که سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد ستادی در همین رابطه در دولت تشکیل شد که بسیاری از برنامه ها و رفتارها در این ستاد در تضاد با سیاست های اقتصاد مقاومتی بود؛ به طور مثال یکی از اعضای اصلی تیم اقتصادی دولت این سیاست ها را یک برنامه در کنار دیگر برنامه ها می داند و دیگری معتقد است اقتصاد مقاومتی ، حاکم بر کل برنامه ها است یا در بحث قراردادهای نفتی یک کارشناس اقتصاد مقاومتی در ایران نمی تواند بگوید که قراردادهای IPC با اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد و یا ما در سال ۹۲ معضلی به اسم مسائل بانکی و موسسات اعتباری داریم که در سال ۹۶ به بحران تبدیل می شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: این تیم ناهماهنگ خیلی جا ها طرز فکرشان با آن چه که باید در اقتصاد ایران باشد منافات دارد و در مجموع این تیم نتوانسته سیاست های رئیس‌جمهور را عملیاتی کند.

فاطمی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز با اشاره به رشد ۷ تا ۱۲ درصدی اقتصاد در سال ۹۵ گفت: علاون بر این امر در سه سال گذشته سالی ۶۰۰ و خرده ای شغل ایجاد شده که این مسایل را از شاخص های موفقیت تیم اقتصادی دولت یازدهم میدانم.

شاهد عدم هماهنگی و انسجام در تیم اقتصادی دولت یازدهم بودیم

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز یادآور شد: یکی از مسائلی که در ۴ سال گذشته و در جلسات متعدد به تیم اقتصادی دولت متذکر می شدیم این بود که شاهد عدم انسجام و هماهنگی در این تیم بودیم که این موضوع باید در دوره دوم دولت آقای روحانی مدیریت شود.

وی افزود: به طور مثال در خصوص سیاست های حوزه واردات وزیر اقتصاد اعتقاد به نظام تعرفه دارد در حالی که وزیر صنعت اعتقادی متفاوت دارد و ممنوعیت کالا را مطرح می کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در طول ۴ سال گذشته شاهد برخی اختلاف نظرهای جدی بودیم که شرایط خاصی به وجود آورد درحالی که باید از تیم اقتصادی دولت یک صدای واحد به گوش برسد.

سید فرشاد فاطمی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه و ساماندهی بدهی دولت و ایجاد اشتغال سه پروژه بزرگ دولت است که باید به آنها توجه ویژه کند گفت: اعضای تیم اقتصادی دولت مدیر پروژه خواهند بود، لذا اصلاح و ساماندهی بدهی دولت یک سرش به اصلاح نظام بانکی برمی گردد بنابراین دولت نباید بر سر این سه پروژه بزرگ چشمانش را ببندد.


وی با اشاره به مسئله بحران آب و مدیریت در این حوزه افزود: اصلاح نظام بازنشستگی ، هدفمندی یارانه ها ، اصلاح نظام چند نرخی ارز و تبدیل به تک نرخی شدن ، ایجاد اشتغال و اصلاح انرژی باید در کنار سه پروژه بزرگ دیگر مد نظر قرار گرفته شود لذا عملا مدیران دولت مدیران این پروژه های اساسی و اصلی خواهند بود.

محورایجاد اشتغال بهبود فضای کسب و کار و توسعه سرمایه گذاری خارجی است

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: در گفتمان امروز دنیا دولت متصدی نیست و ایجاد اشتغال برای ما درآمد به وجود می آورد اما وضعیت اشتغال و معیشت مردم به صورت همزمان خوب نیست لذا باید به این مهم توجه کرد که محور ایجاد اشتغال بهبود فضای کسب و کار و توسعه سرمایه گذاری خارجی است.

باید تیم اقتصادی داشت که بر مبنای آن کیفیت سیاستگذاری ارتقاء یابد

فاطمی با بیان اینکه توسعه سرمایه گذاری خارجی دربعد بین الملل برای ما برد سیاسی در بر خواهد داشت ادامه داد: باید تیم اقتصادی داشت که بر مبنای آن کیفیت سیاستگذاری ارتقاء پیدا کند، این تیم باید بر مبنای انسجام فکری کنار هم کار کنند و لذا تیم اقتصادی دولت باید بین نخبگان وفاق ملی ایجاد کند .

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به جای دادن برنامه از تیم اقتصادی شاهد دادن اسامی افرادهستیم بیان کرد: رئیس جمهور اگر می خواهد میراثی برای خود در این چهار سال باقی بگذارد اول باید ببیند کدام افراد می توانند مدیر اصلاح نظام بانکی ، مدیر ایجاد اشتغال و مدیر ساماندهی بدهی دولت باشند وروسای این سه پروژه بزرگ مدیران وزارت اقتصاد ، بانک مرکزی و سازمان برنامه خواهند بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه باید با قاچاق و واردات بی رویه مقابله کرد اظهار داشت: سیاست توسعه واردات در 40 -50 سال گذشته تداوم یافته است و لذا نتوانستیم برای کشور رشد و شغل ایجاد کنیم به طوری که حجم زیادی از بیکاران را در کشور داریم.

اولین اولویت دولت دوازدهم باید اصلاح نظام بانکی باشد

پور ابراهیمی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه اولین اولویت دولت دوازدهم باید اصلاح نظام بانکی باشد اظهار داشت: موضوع ساماندهی موسسات مالی غیر مجاز به شدت شرایط خاصی را ایجاد کرده ، اصلاح قوانین و مقررات مانند قانون پولی و بانکی که مربوط به 50 سال پیش است باید از سوی دولت مورد توجه قرا ربگیرد لذا دولت باید در این حوزه توجه ویژه داشته باشد.

وی با اشاره به بحث جلوگیری از واردات و قاچاق کالا گفت: در این حوزه شرایط خاص است از 25 میلیارد دلار در سال 92 به 12 میلیارد دلار در سال 95 رسیده است و این 13 میلیارد دلار عددش در تراز بازرگانی ، احیای واحدهای تولیدی داخلی و منابع و مصارف ارزی مشخص نیست لذا اگر می گویم واردات کاهش یافته باید اثر آن را در تولید و ایجاد اشتغال ببینیم.

دولت 12 باید تمام هم و غم خود را برای بخش اقتصادی بگذارد/ نگرانی مجلس در حوزه انتخاب افراد اقتصادی جدی است

رئییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دولت 12 باید تمام هم و غم خود را برای بخش اقتصادی بگذارد و نقاط ضعف چهار سال گذشته خود را برطرف کند افزود: خبرهایی داریم از اینکه قرار است ضعیف ترین افراد در کابینه فعلی ابقا شوند، یک سری افراد هم که عملکرد نسبی داشتند بروند و افرادی که ضعیف تر از افراد قبلی بودند جایگزین شوند لذا نگرانی مجلس در حوزه انتخاب افراد اقتصادی جدی است.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات امروز به تعهدات دولت راجع به قوانین باز می گردد گفت: دولت باید ابتدا به قوانین پایبند باشدلذا تعهد مدیر یا وزیر اگر نباشد از نظر مجلس قابل قبول نیست.

حجت الله عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه بند 12 سیاست اقتصاد مقاومتی که مربوط به دیپلماسی اقتصادی است اشتباه فهمیده شده گفت: ما به دنبال 5-6 کشور قدرتمند هستیم که هرگز از ما کالا خریداری نخواهند کرد لذا کشورها ی اروپای غربی و آمریکا از ما کالا نخواهند خرید و باید به فکر کشورها ی منطقه باشیم که متاسفانه آنها را رها کرده ایم.

وی با اشاره به تاکیدات بی اندازه بر روی سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: سرمایه گذاری خارجی خوب است اما نه اینکه 70-80 درصد از توان دیپلماسی خارجی را بر روی آن بگذاریم ، اگر توان خود را بر اصلاح نظام بانکی وتوان فنی مهندسی می گذاشتیم الان شاید بحران بیکاری نبودیم شاید در حد معضل بود.

این استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق با بیان اینکه روحانی در دولت 11 از میان طرفدارانش بهترین ها را انتخاب نکرد افزود: الان صحبت از این است که برنامه ها را چه کسانی اجرا خواهند کرد، در حوزه صنعت ، معدن و تجارت سیاست ها نتوانستیم اجرا کنیم .

نظام برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان کشور نیاز به اصلاح ساختار اساسی دارد

عبدالملکی با بیان اینکه باید اصلاحات جدی داشته باشیم اظهار داشت: وزارت نفت اصلا عملکرد خوبی نداشت وزارت نیرو و جهاد عملکرد نسبی داشتند، در بعد نظام پولی و بانکی مهمترین مشکل این است که بزرگانی که در راس هستند از تخصص لازم برای جمع کردن سیستم پولی برخوردار نیستند، نظام برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان کشور نیاز به اصلاح ساختار اساسی دارد به طوری که دستگاه برنامه ریزی روحانی نتوانست برنامه ارائه دهد و به خوبی عمل نکرد.

دولت یازدهم به توانمندی های داخلی اعتقادی نداشت

وی با بیان اینکه مقامات اقتصادی دولت باید صعه صدر داشته باشند ادامه داد: یکی از مشکلات دولت یازدهم این بود که به توانمندی های داخلی اعتقاد نداشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار