استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه صنعت دارو یکی از هسته‌های کلیدی توسعه استان است، گفت: مدیریت استان با تمام توان و بدون محدودیت آماده است تا بر اساس طرح توسعه صنعت دارو، در خدمت واحدهای داروسازی استان باشد.
کد خبر: ۴۶۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴ 25 July 2017
به گزارش تابناک تبریز، دکتر اسماعیل جبارزاده در دیدار با جمعی از مدیران صنعت داروی کشور و استان، اظهار کرد: ما در بدو ورود به استان با اعتقاد به اینکه کار روزمره پاسخگوی حل مشکلات نیست، برنامه توسعه‌ای برای استان تدوین کردیم که در این برنامه، صنعت دارو جزو هسته‌های کلیدی است.

وی با اشاره به فعالیت چهار واحد داروسازی در استان، گفت: متأسفانه در سال گذشته در شرایطی که برای 1300 واحد تولیدی استان از محل طرح رونق تولید، تسهیلات پرداخت کردیم اما واحدهای داروسازی نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.

جبارزاده با اشاره به اینکه طرح رونق تولید در سال جاری هم اجرا خواهد شد، گفت: امسال دولت در سه حوزه تامین نقدینگی، نوسازی خط تولید و طرح‌های توسعه، 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته و برای استان‌ها نیز سقفی تعیین نکرده است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: سیاست مدیریت استان در سال 96، توسعه واحدهای تولیدی موجود به‌دلیل خطرپذیری کمتر آنها و نداشتن مشکلاتی مانند بازار فروش است؛ بر این اساس واحدهای داروسازی استان نیز در اولویت پرداخت تسهیلات هستند.

وی گفت: معاونت اقتصادی استانداری آماده است با بررسی طرح‌های توسعه واحدهای داروسازی در سه محور ذکر شده، پرونده آنها را بدون محدودیت به سیستم بانکی معرفی کند.

جبارزاده با اشاره به مهلت 10 روزه خود برای تعیین تکلیف واحدهای بدون مدیر در استان، گفت: اعتقاد ما این است که اگرچه ارتباط مدیران استانی با دستگاه‌های مرکزی ضروری است، اما بدون حضور در محل کارخانه و شرکت، شناخت لازم از مجموعه تحت مدیریت به دست نمی‌آید و تصمیماتی که در این شرایط گرفته می‌شود اغلب بر اساس سلایق و منویات شخصی است.

وی افزود: متأسفانه ما واحدی داریم که مدیرعامل آن در تهران مستقر است و هر ماه یک بار به تبریز سفر می‌کند و در مدت حضور در تبریز هم به دید و بازدید مشغول است و در این شرایط، جواب کارگران آن کارخانه را هم باید استانداری بدهد.

جبارزاده خاطرنشان کرد: امیدواریم با تعیین تکلیف مدیریت داروسازی شهید قاضی، این کارخانه دوباره به روزهای اوج خود بازگردد و مدیرعامل جدید این شرکت باید در سریع‌ترین زمان، طرح توسعه این واحد را تدوین کند تا ما بتوانیم بر اساس آن حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: بنده به خاطر حل مشکلات این واحد و تعیین تکلیف مدیریت آن، سه بار با مدیران شستا و وزارت بهداشت دیدار کرده بودم که متأسفانه تا امروز این کار انجام نشده بود.

جبارزاده گفت: تعطیلی خط تولید داروسازی شهید قاضی در اوج نیاز بازار به محصولات این شرکت، منطقی نیست و با مسئولان وزارت بهداشت در این خصوص صحبت کرده‌ام و به‌زودی موانع برطرف خواهد شد.

وی از مدیرعامل جدید این شرکت خواست تا با ارتباط پویا با بدنه کارشناسی شرکت، استفاده بهینه از امکانات موجود، ایجاد واحد تحقیق و توسعه (R&D)، تهیه طرح نوسازی خط تولید و بازنگری در ساختار سازمانی شرکت، زمینه توسعه بیش از پیش این واحد داروسازی را فراهم کند.

جبارزاده همچنین بر ارتباط فعال واحدهای داروسازی استان با اتاق بازرگانی تبریز تأکید کرد و گفت: در شرایطی که کشورهای همسایه نیازمند محصولات دارویی هستند و تنها با بازار داخلی نمی‌توان منابع مورد نیاز بخش تولید را تأمین کرد، باید به فکر صادرات هم بود و مدیریت استان نیز در این زمینه حامی واحدهای تولیدی است.

وی همچنین بر استفاده از روش‌های جدید تأمین منابع مالی تأکید کرد و گفت: تدوین طرح‌های جداگانه و جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های خاص یکی از این روش‌هاست که واحدهای داروسازی باید در این زمینه فعال باشند.

جبارزاده گفت: با توجه به سوددهی بالای صنعت دارو، ایجاد مؤسسات اعتباری توسط واحدهای داروسازی و جذب سرمایه‌های در اختیار مردم و سرمایه‌گذاران نیز می‌تواند روش دیگری برای تأمین منابع باشد.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان تصریح کرد: صنعت داروسازی استان برخوردار از پشتوانه مجموعه اجرایی استان است و مدیریت ارشد استان آماده است بر اساس طرح توسعه این صنعت، در کنار واحدهای داروسازی باشد.

تعیین تکلیف مدیریت شرکت داروسازی شهید قاضی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین نیز در این دیدار گفت: به دنبال تأکید استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر تعیین تکلیف واحدهای بدون مدیر در استان، مدیرعامل جدید شرکت داروسازی شهید قاضی تعیین و منصوب شد.

محمدرضا شانه‌ساز گفت: قانون اصلاح ماده 241 قانون تجارت مبنی بر ممنوعیت عضویت همزمان در هیأت مدیره بیش از یک شرکت دولتی و عمومی، موجب خروج بخش عظیمی از مدیران توانمند از شرکت‌های دولتی شد که جبران این خلأ و تربیت نیروهای جدید، سخت و زمان‌بر بود.

وی افزود: البته ما در آذربایجان شرقی به‌دلیل بافت صنعتی این استان و مردمان سخت‌کوش آن، مشکلات کمتری داشتیم، اما در تهران و سایر نقاط کشور معضلات عمده‌ای گریبان‌گیر شرکت‌های دولتی از جمله واحدهای داروسازی شد.

شانه‌ساز با اشاره به مطالبات شرکت‌های داروسازی از وزارت بهداشت بعد از اجرای طرح تحول سلامت، گفت: مشکل اصلی این شرکت‌ها از جمله شرکت‌های داروسازی مستقر در آذربایجان شرقی، کمبود نقدینگی بود که نه تنها سوددهی آنها را با مشکل مواجه کرده بود، بلکه عملاً امکان اجرای پروژه‌ها نیز وجود نداشت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین گفت: اخیراً با تغییراتی که در مدیریت واحدهای داروسازی شهید قاضی و زهراوی صورت گرفت، آنها را مکلف کردیم که در محل واحد مستقر شوند و تمرکز اصلی آنها بر روی تبریز باشد.

وی افزود: مشکلات خط تولید شرکت داروسازی شهید قاضی نیز از طریق معاون غذا و داروی وزارت بهداشت پیگیری می‌کنیم تا این مشکل نیز در اسرع وقت حل شود.

شانه‌ساز همچنین از فعالیت شرکت داروسازی زهراوی ابراز رضایت کرد و گفت: مشکل خاصی در این شرکت نداریم و اخیراً خط تولید جدیدی هم در این شرکت راه‌اندازی شده که اعتبار مضاعفی برای صنعت داروسازی در آذربایجان شرقی است.

وی با قدردانی از حمایت‌های بی‌شائبه استاندار آذربایجان شرقی از صنعت داروسازی استان، گفت: خوشبختانه با حضور دکتر جبارزاده و اشراف دقیق ایشان به مسائل این صنعت و نظرات کارشناسی ایشان، مشکلی در استان نداریم و همه‌چیز برای توسعه صنعت دارو فراهم است.

گفتنی است شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (TPICO) بزرگترین شرکت فعال در صنعت داروی کشورست که از سال 1382 در تمامی حوزه‌های دارویی و زنجیره تامین دارو فعالیت داشته و بزرگترین صادرکننده محصولات دارویی ایران محسوب می‌شود.

شرکت‌های داروسازی دانا، شهید قاضی، زهراوی و کلرپارس از جمله شرکت‌های زیرمجموعه این گروه سرمایه‌گذاری هستند که در استان آذربایجان شرقی مستقر بوده و بخش قابل توجهی از زنجیره تأمین دارو در کشور را تشکیل می‌دهند.

استاندار آذربایجان شرقی هفته گذشته در دیدار با مدیران بهزیستی و تأمین اجتماعی، از بلاتکلیف بودن مدیریت برخی از واحدهای زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی در استان انتقاد کرده و هشدار داده بود که تکلیف این واحدها باید تا 10 روز مشخص شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :