رئیس فدراسیون فوتبال در تبریز:
رئیس فدراسیون فوتبال به تمجید از هواداران تراکتورسازی تبریز پرداخت و گفت: علاقه‌مندان به تیم تراکتورسازی کار ماندگاری انجام دادند.
کد خبر: ۴۷۸۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸ 14 August 2017
 مهدی تاج در حاشیه مجمع عمومی هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی درباره وضعیت تیم نفت تهران، اظهار داشت: به‌هر حال ما باید قوانین و مقررات را رعایت کنیم. تا آنجایی که شده، فدراسیون فوتبال یک تدبیری کرده که اسم آن هم عقب‌نشینی نیست. این کار در همه دوره‌ها و تقریباً در همه فدراسیون‌ها انجام شده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا به فوتبال کشورمان وقت دادند که خودش را بازسازی کند. صدور مجوز حرفه‌ای و الزامات AFC خیلی جدی شده است.

وی در ادامه افزود: من در خصوص تیم‌های بدهکار به مقرر AFC رفتم، خیلی وقت گذاشتم، با آقای شیخ‌سلمان (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا)، همکاران‌شان و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای صحبت کردم. من گفتم شما باید تلاش کنید که هواداران را محروم نکنید. استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی تیم‌های معتبر و پرطرفدار ما هستند. اگر آنها محروم شوند، طرفداران‌شان به ورزشگاه نمی‌روند. AFC پذیرفته است که به این باشگاه‌ها حدود دو ماه فرصت بدهد که بدهی‌های‌شان را پرداخت کنند. اگر بگذرد، نمی‌شود بار دیگر به آنجا رفت و گفت که باز هم به ما وقت بدهید.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره احتمال جایگزینی تیم ذوب‌آهن به جای نفت تهران در لیگ قهرمانان آسیا گفت: ماجرای نفت به خودی خود یک موضوع پیچیده است. نفت هنوز به تعهدات اولیه‌اش عمل نکرده است. از باشگاه نفت تهران تعهد گرفتند و آنها باید تعهدات خودشان را عملی کنند. نباید با کسی تعارف کرد. هر کس یک گمانه‌زنی انجام می‌دهد، اما سازمان لیگ باید به این گمانه‌زنی‌ها دقت نکرده و فقط قانون را رعایت کند. اگر نفت توانست تعهداتش را عملی کند که کرده است، اما اگر نکرد می‌تواند نیازمندی درستی باشد که لیگ را با 15 تیم برگزار کنیم. اگر طی دو سال آینده باز هم این مجموعه نتوانست کار مهمی انجام دهد ما می‌توانیم لیگ را با 10، 12 و حتی هشت تیم برگزار کنیم. ما باید لیگ را با تیم‌هایی برگزار کنیم که مجوز حرفه‌ای دارند. آقای شیخ سلمان هم به من گفت که باید این اتفاقات در آسیا بیفتد. این حرف، حرف درستی است، چون باید براساس درآمدی که داریم هزینه کنیم.

تاج ادامه داد: فوتبال از لحاظ نتیجه حالش خوب است و ما تا به الان بهترین نتایج قبل و بعد از انقلاب را گرفته‌ایم. تیم‌های ملی ما همه‌شان به جام جهانی رفتند. تیم بزرگسالان الان بهترین شرایط را برای ادامه کارش دارد. فوتسال ما سوم دنیا شده است. تیم‌های فوتبال ساحلی، جوانان و نوجوانان ما هم به جام جهانی راه پیدا کردند. اینکه من گفتم وضعیت فوتبال بحرانی است منظورم این است که سه باشگاه ما الان بدهکار هستند که با باشگاه نفت تعداد آنها به چهار تیم می‌رسد. ما نمی‌دانیم که کدام تیم‌ها به لیگ قهرمانان آسیا می‌روند. ما باید الزامات را برای همه باشگاه‌ها به صورت یکسان رعایت کنیم. یکی از راه‌های آن این است که مریض را به جای درمان بکشیم که این منطقی نیست. بهترین راه این است که درمان تدریجی را شروع کنیم. الان هیئت رئیسه سازمان لیگ و در فدراسیون فوتبال مصوب شده که این الزامات را به صورت جدی دنبال کنیم.

«هر باشگاه باید به اندازه درآمدش هزینه کند»، وی با بیان این جمله و اشاره به وضعیت تیم‌های بدهکار خاطرنشان کرد: چهار باشگاه بدهکار باید بدهی‌های‌شان را تعیین تکلیف کنند. این تعیین تکلیف به معنای پرداخت قطعی نیست، اما باید تکلیف خودشان را روشن کنند. لیگ را ما باید با تعداد تیم‌هایی شروع کنیم که مجوز حرفه‌ای دارند. حالا این باشگاه‌ها می‌خواهند هشت، 10 و یا 12 تیم باشد. اینکه اغماض شود درست نیست. این موضوع تا این لحظه در اختیار فوتبال کشور بود، اما حالا AFC خودش پیگیر مسائل شده است.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد وضعیت محرومیت تیم تراکتورسازی از نقل‌وانتقالات و در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تمدید محرومیت این باشگاه وجود دارد یا خیر، افزود: تراکتورسازی فقط از همین پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم است، مگر اینکه نتواند بدهی‌هایش را پرداخت کند. دو ماه برای باشگاه تراکتورسازی وقت گرفته شده است که زحمت زیادی برای این موضوع کشیدیم. خیلی حیف است که تراکتورسازی با این هواداران پرشوری که دارد چنین وضعیتی داشته باشد. در این دو هفته هواداران تراکتورسازی کار بزرگی انجام دادند. هواداران تراکتورسازی کار ماندگاری انجام دادند. همه مدیون این هوادارانی هستیم که با وجود باخت تیم‌شان باز هم آن را تشویق کردند. من اگر در سازمان لیگ بودم به هواداران تراکتورسازی مدال می‌دادم. وقتی یک تماشاگرنما حرف زشتی می‌زند و یا حرکتی انجام می‌دهد را در بوق و کرنا می‌کنند، ولی این حرکت مثبت را کسی نمی‌بیند. تراکتورسازی باید به تسویه حساب‌های خودش سرعت بیشتری بدهد تا با محرومیت‌های احتمالی آینده روبه‌رو نشود. همه باشگاه‌ها اگر بدهی‌های‌شان را پرداخت نکنند خطر محرومیت آنها را تهدید خواهد کرد.

تاج در مورد بازی‌های دوستانه پیش روی تیم ملی تصریح کرد: قرار بود با روسیه یک دیدار دوستانه انجام بدهیم که این بازی انجام خواهد شد.

وی درباره سهمیه تیم‌های صعود و سقوط‌کننده از لیگ برتر به لیگ دسته یک یادآور شد: این موضوع به این بستگی دارد که چند تیم در لیگ برتر بتوانند مجوز حرفه‌ای بگیرند. عرف این است که دو تیم صعود و دو تیم سقوط می‌کنند، اما با قوانین جدید AFC این روند با روند 10، 20 سال گذشته تفاوت می‌کند. چه بسا یک تیم حتی قهرمان شود، اما به دلیل نگرفتن مجوز حرفه‌ای نتواند در لیگ برتر به کارش ادامه بدهد.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به مجمع عمومی سالیانه هیئت فوتبال آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: امروز یک مجمع آرام و خوبی را سپری کردیم. ارزیابی من از عملکرد هیئت فوتبال آذربایجان‌شرقی مثبت است. آقای ششگلانی خیلی خوب کار می‌کند و تلاش بسیار زیبایی دارد. به نظر من هیئت فوتبال آذربایجان شرقی پنجمین هیئت فوتبال کشورمان به حساب می‌آید.

 
 
 تاج: در صورت عدم تسویه بدهی‌ باشگاه‌ها لیگ آینده با تیم‌های کمتری برگزار می‌‌شود

 مهدی تاج ظهر امروز در مجمع عمومی عادی سالیانه هیئت فوتبال آذربایجان شرقی با اشاره به میزبانی تبریز از کشورهای اسلامی در سال 2018 اظهار کرد: تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای در سال 2018 انتخاب شده است که این رویداد مهم در هر 57 سال یک‌بار برای هر کشوری رخ می‌دهد.

وی افزود: تبریز و آذربایجان شرقی در حوزه فوتبال و فوتسال همواره نقش پر رنگی داشته است. در حال حاضر تبریز 2 تیم در لیگ برتر فوتبال 2 تیم در دسته یک و یک تیم نیز در لیگ برتر فوتسال دارد. ضمن اینکه این شهر در حوزه فوتبال بانوان نیز فعال است.

"هیئت فوتبال آذربایجان شرقی یکی از هیئت‌های برتر فوتبال ایران است" تاج با بیان این جمله افزود: هیئت فوتبال این استان عملکرد خوبی داشته و ارزیابی عملکرد هیئت‌های فوتبال سبب شده که آن‌ها برای پیشرفت با یکدیگر رقابت ‌کنند.

وی با اشاره به لزوم نگاه جامع‌تر به فوتبال شهرستان‌ها گفت: ما کشور را به 9 منطقه تقسیم کرده‌ایم تا تیم‌های نوجوانان و جوانان آنها پس از رقابت با یکدیگر به رده‌های بالا صعود کنند و تیم منتخب آنها شناخته شده شود. استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین و زنجان در یک منطقه قرار دارند.

تاج افزود: منطقه‌ای کردن فوتبال کشور 2 دلیل محکم و قاطع دارد، نخست این که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر با این کار می‌توانیم امیدوار باشیم که در هر کجای کشور فوتبالیست‌های خوب شناخته شوند. با منطقه‌ای شدن فوتبال، ابتدا تیم‌ها در سطح شهرستان با یکدیگر رقابت می‌کنند و برترین تیم‌ها به سطوح بالاتر صعود خواهند کرد.

وی در مورد وضعیت اقتصادی و کیفیتی فوتبال ایران تصریح کرد: وضعیت اقتصادی فوتبالمان خوب نیست. مذاکراتی را با مجلس آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم اما در برنامه ششم توسعه بندی آمده است که هرگونه کمک به فوتبال حرفه‌ای را ممنوع می‌کند. اگر چنین کمک‌هایی وجود نداشته باشد و با توجه به درآمدهایی که داریم نمی‌شود فوتبال را اداره کرد. با‌ این‌ حال در بندی دیگر اشاره شده است که صدا و سیما از فوتبال حمایت کند.

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: خوشبختانه فراکسیون ورزش مجلس هم جلساتی در این مورد برگزار کرده است که شخصا ارزیابی خوبی از نتایج این جلسات دارم. ضمن اینکه حال فوتبال ما از نظر نتیجه‌گیری خوب است اما اوضاع اقتصادی فوتبال تعریفی ندارد و این مورد مشکل داریم.

وی در مورد مشکلات و بدهی باشگاه‌های ایرانی نیز گفت: با تلاش‌ها و مذاکراتی که با AFC‌ داشتیم سعی کردیم از آنها حدود 2 ماه برای پرداخت بدهی‌های تیم‌های ایرانی زمان بگیریم. از طرفی آئین‌نامه‌هایی وجود دارد که پرداخت بدهی را بر ما اجباری می‌کند. قطعا این بدهی‌ها باید یک روز پرداخت شوند اما باشگاه‌ها باید به اندازه درآمدشان هزینه کنند.

تاج افزود: باید تمام جنبه مسائل اقتصادی را در نظر بگیریم. اگر تا دوره آینده لیگ برتر باشگاه‌ها توانستند تمام بدهی‌های خود را تسویه حساب کنند اجازه حضور در دوره های آتی را دارند اما اگر اینگونه نشود فوتبال ما موفق نخواهد بود و شاید لیگ را با تیم‌های کمتری شروع کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: باید منابع مالی لازم برای مدیریت فوتبال کشور تامین شود. ما 2 روش مدیریتی داریم یا باید مانند کشورهای عربی رفتار کنیم که پولی را به فدراسیون تزریق و بین باشگاه‌ها تقسیم کنیم و یا مثل کشورهای اروپایی فوتبال را اداره کنیم، جز این دو راه، راه دیگری پیش روی ما نیست. باید یکی از این دو را انتخاب کرد تا به جایی برسیم اما در این مرحله گذر باید دولت کمک کند تا فوتبال کشور هم آسیب نبیند.

تاج در پایان ضمن قدردانی از مقام شهداء گفت: اگر ما امروز می‌توانیم در خرمشهر فینال جام حذفی را برگزار کنیم یا در امینت مسابقاتمان را برگزار کنیم مدیون محسن حججی‌ها و شهدا هستیم. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار