سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در حالی آغار شد که 90 نفر از نمایندگان در صحن حضور نداشتند.
کد خبر: ۴۷۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ 17 August 2017
جلسه علنی صبح امروز پنج‌شنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی تشکیل شد.

نمایندگان مجلس قرار است در جلسه علنی صبح امروز به ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بپردازند و بعد از آن صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری و سایر وزرا را به ترتیب مورد بررسی قرار دهند.

موافق وزیرپیشنهادی جهادکشاورزی/۸ سال تجربه ارزش یک لیسانس ندارد؟
نماینده مردم مهاباد گفت:تولید گندم در دوران تصدی وزارت جهاد کشاورزی توسط حجتی به 14.3 میلیون تن رسید و او را در بین وزرای موفق دولت یازدهم قرارداد.

جلال محموزاده نماینده مهاباد در دفاع از وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: آقای حجتی 6 سال مسئولیت‌ استانداری در یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور را برعهده داشت و طرح‌های عظیمی مانند سد کرخه را اجرا کردو بدون  اغراق ایشان از از وزرای موفق دولت یازدهم بوده است،

او افزود: امروز کشور در شرایطی قرار دارد که نیازمند وزاری پاکدست است، با توجه به اینکه مساله کم‌ابی و بی‌ابی در کشور با موضوع امنیت ملی گره خورده لذا نیازمند وزیری مجرب و کارآمد در این حوزه هستیم. نایب رییس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی  با بیان اینکه در تجربه ثابت شده که آقای حجتی علاوه بر مسائل فنی، به مسائل تاثیرگذار بر تولید نیز بی‌توجه نیست،عنوان کرد: ضمن احترام به نظرات مخالفان آقای حجتی به عنوان فردی که بخش را می‌شناسد، بهتر می‌تواند در این حوزه عمل کند.

نماینده مهاباد همچنین با اشاره به مدرک تحصیلی حجتی گفت: آقای حجتی 8 سال وزیر بودند، جهاد کشاورزی فقط بخش کشاورزی نیست بلکه موضوع سدها و بتن‌ریزی کانال‌ها را نیز داریم، آقای حجتی سال‌ها در وزارت جهاد کشاورزی کار کردند، آیا 8 سال کار کردن در این وزارتخانه ارزش یک لیسانس را ندارد؟

او افزود: آقای حجتی قانونی را به عنوان قانون رفع تداخلات ابلاغ کرده‌اند، ما باید عادلانه صحبت‌ و قضاوت کنیم، برخی مشکلات وجود دارد که فرابخشی هستند و به جهاد کشاورزی ارتباطی ندارند، آقای حجتی تاکنون طی 20 مکاتبه خواستار دریافت اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی شدند اما پولی وجود ندارد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه  مصرف بهینه کود در برنامه  وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی وجود دارد، اظهارداشت: در موضوع رشد بخش کشاورزی باید بگویم در سال 91 این رقم 3.7 درصد بود که در سال 95 به 5.7 درصد افزایش یافت؛ همچنین در بخش تولید گندم از 9.3 میلیون تن به 14.3 میلیون تن رسیدیم. او ادامه داد: تراز تجاری بخش کشاورزی از شاخص‌های مهم آقای حجتی است، تسهیلات مکانیزاسیون به هزار و 69 میلیارد تومان افزایش یافته است، یکی از دغدغه‌های بخش کشاورزی مصرف بهینه آب است.

محمودزاده  گفت:ما باید عادلانه صحبت کنیم.بخشی  از مشکلات فرابخشی است.در برنامه ششم آورده ایم که نزدیک یکهزار و 350 میلیارد تومان به صندوق کشاورزی پول پرداخت شود،آیا این مشکل به آقای حجتی مربوط است؟  

او افزود: یکی از چالش‌ها در بخش کشاورزی انتقال یافته‌ها یا ترویج کشاورزی بوده است و بنابراین  با توجه به تجارب مفید و قابلیت‌های آقای حجتی برای مقابله با بحران‌های پیش رو و کاهش مشکلات جامعه،‌ امیدوارم همه نماینگان مجلس به خاطر توانمندی‌های وی، او را با رای بالایی برای تصدی سکان وزارت جهاد کشاورزی انتخاب کنند.

مخالف وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی/کشاورزی نیاز به استراتژی دارد
نماینده سنندج،دیواندره و کامیاران گفت: بنده معتقدم وزرا به عنوان مدیران عالی کشور لازم است نگاه کلان و انسجام یافته داشته باشند.نقاط ضعف را بشناسند از نگاه تک بعدی و سطحی پرهیز کنند.

سید احسن علوی در جلسه علنی امروز در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: وزرا به عنوان مدیران کلان کشور لازم است که دارای نگاهی انسجام یافته و درک درست از حوزه ماموریت خود داشته باشند. نقاط ضعف و قوت را بشناسند تا به یک مدل مفهومی برسند.

وی افزود: بخشی از عدم موفقیت مدیران در بخش عمومی کشور، رشد تک بعدی ظرفیت هاست و این مورد کاملا در وزارت جهاد کشاورزی قابل ملاحظه است. نایب رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه عشایر یک درصد از جمعیت کشور هستند، گفت: این در حالی است که ۲۵ درصد پروتئین و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را  عشایر تولید می کنند اما در برنامه وزیر پیشنهادی هیچ اشاره ای به آن نشده است.

او افزود: امروز برنج آلوده به آرسنیک وارد کشور می شود، چرا از قاچاق محصولات جلوگیری نمی شود.

نماینده مردم سنندج ،دیواندره و کامیاران بیمه کشاورزان را  قصه پر غصه ذکر کرد و گفت: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی موجب شده تا بسیاری از میوه ها بصورت خام فروشی عرضه بازار شود. در استان من کردستان، 80 درصد توت فرنگی تولید می شود که به ثمن بخس می فروشند.از سویی  مشکلات عدیده در بازار تولید شامل عدم توازن در تولید، کاملا آن را دچار اخلال کرده است.

او همچنین با اشاره به اجرایی نشده ماده ۲۲ قانون بهروری کشاورزی و منابع طیبعی عنوان  کرد: در ماده ۴۸ همین قانون به شما این اجازه داده شده که بتوانید بانک اطلاعاتی را تهیه کنید در حالی که این بانک تهیه نشده است و کشاورزی امروز در کشور بدون برنامه و با امید به خدا انجام می شود.

افزود: افزایش قیمت پیاز در سال جاری که تا ۲.۵ برابر بود، بدلیل عدم برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی است چراکه کشاورزان در یک فضای کاملا ابهام آمیز کار می کنند.

ما به امید خدا کشاورزی می کنیم.ما استراتژی واقعی در کشاورزی نداریم.برنامه وزارت جهادکشاورزی،برنامه مدیریتی است.وزارتخانه برنامه استراتژیک می خواهد.کشاورزان واقعا گرفتارند و نابود شده اند.

نماینده مردم سنندج با اشاره به خودکفایی در تولید گندم، گفت: اگر در تولید گندم خودکفا شده ایم چرا در سال ۹۴ سه میلیون تن گندم وارد کشور شده است.

علوی تصریح کرد:  امسال پیاز 30 درصد افزایش یافت.وقتی سیب زمینی زیاد می شود،امحا می کنند. چرا برنامه ریزی وجود ندارد که محصولات امحا نشوند؟

توصیه مخالف وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی/افراد بی‌انگیزه را از خودتان دور کنید
نماینده مردم تفرش و آشتیان و فراهان گفت:هرچند عملکرد آقای حجتی موجب خرسندی مقام معظم رهبری است و بر هیچ کسی پوشیده نیست اما در اطراف ایشان به جز بازنشستگان نیروی کارآمد دیگری وجود ندارد.

محمد حسینی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از وزارتخانه‌هایی که بستری برای خلق ثروت از مسیر تولید و اشتغال مولد محسوب می‌شود و 90 درصد از ارزش مواد غذایی مورد نیاز و 19 درصد اشتغال مولد کشور را به عهده دارد، می‌تواند نقش مهمی را در فرایند توسعه ملی ایفا کند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیازمند مدیری مدبر و با تجربه است که با در نظر داشتن محدودیت‌های اقلیمی کشور به ویژه محدودیت‌های متاثر از خشکسالی‌های اخیر، مدیریت بحث‌برانگیز بر منابع آبی کشور داشته باشد چرا که تعداد چاه‌های غیرمجاز، خشک شدن قنات‌ها، تالاب‌ها و تمرکز استفاده از آب‌های صنعت کشور برای آب شرب، فعالیت‌های کشاورزی را دچار تنگنا کرده است.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات با بیان اینکه معضلات فراوانی در حوزه‌های آبی‌و فعالیت‌های آبخیزداری،‌ توسعه آبخانه‌های کشور وجود دارد که  سبب شده ،بخش کشاورزی با ناپایداری در تولید مواجه شود،عنوان کرد: سرمایه‌گذاری‌های محدود گذشته در اراضی پایاب صدها و توسعه شبکه آبیاری اصلی و فرعی مکان بهره‌برداری مناسب و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در احداث سدها را مختل کرده است.

او اضافه کرد: سال گذشته جشن خودکفایی گندم را گرفتید، رکورد خرید حدود 11.5 میلیون تن گندم را در سال‌های بعد از انقلاب تجربه کردید اما وعده سر خرمن کشاورزان که دیرباز در ذهن همه کشاورزان بود را بر باد دادید. کشاورزانی که در زمان کاشت در هزینه‌های زندگی در فصل برداشت وعده دادن بدهی‌های خود را می‌دادند به علت عدم مدیریت حضرتعالی و پرداخت به موقع پول گندم آنها به جز یک بدهی برای کشاورزان باقی نماند.

حسینی با بیان اینکه  امسال هم که وعده داده بودید 50 درصد پول گندم را بعد از 10 روز پرداخت کنید، ولی بعد از 30 روز پرداخت شد،گفت: با توجه به همین فاکتوری که دست من است بیش از 30 روز به طول انجامیده است.

او ادامه داد: خالی شدن روستاهای کشور به طوری که در سرشماری سال 95 جمعیت روستایی ما به 25 درصد رسیده است و سن بالای افراد ساکن در روستاها به بیش از 40 سال رسیده است با اجرای سیاست «مزرعه تا سفره شما» سفره آنها کوچکتر شده است.

نماینده مردم تفرش و آشتیان و فرهان همچنین گفت: با وجود آنکه  خدماتی چون آب، برق، گاز و تلفن را به روستاها برده‌ایم ولی امروز در روستاها به خاطر نبودن درآمد مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارند.

او در ادامه مخالفت خود به  با اجرای قانون اراضی ملی و اصلاحات آن و اجرای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر زمین خواری اشاره کرد و گفت: نه تنها جلوی زمین خواران حومه تهران را نگرفته‌اید بلکه اگر سری به دادگاه‌های شهرستان‌های کوچک بزنید کشاورزان خودتان را خواهید یافت که در راهروهای دادگاه‌های شهرستان‌ها به جای اینکه در مزرعه باشند، منتظر آرا هستند.

او اضافه کرد: امروز مردم روستا از همکاران منابع طبیعی شما از مزارع فرار می‌کنند جایی که با اجرای قوانین سنوات بسیار گذشته مشکلات عدیده‌ای را بوجود آورد هیچ لایحه‌ای تحت عنوان اصلاحیه به مجلس نیاوردید که موجب کوچ مردم روستاها در حاشیه شهرها شدید.

حسینی همچنین گفت: تیم مدیریتی شما یکی از علامت‌سوال‌های اکثر نمایندگان است و بنابراین لازم است تیم مدیریتی وزارت باید اصلاح شود.

او گفت: در شرکت های زیرمجموعه وزارت جهادکشاوزی،از جمله  در راس سازمان تعاون روستایی فردی بی انگیزه وجود دارد.خریدهای خارجی برای تنظیم  بازار میوه مشکل دارد.چرا در زمان تولید داخل برای صادرات کوشش نمی شود؟

حسینی تاکید کرد: در صندوق محصولات کشاورزی آنجا چه می گذرد؟ با وجود تصویب منابع برای پرداخت، خسارت های لازم به کشاورزانی که دچار سرمازدگی شدند پرداخت نشد؟

خضری در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی:حجتی کارنامه درخشانی دارد/ تولیدات کشاورزی 21 تن افزایش یافته است
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس گفت: تولیدات کشاورزی در این چهار سال به 21 میلیون تن افزایش یافته است.
رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافت با محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، با بیان اینکه حجتی کارنامه درخشانی دارد، اظهارداشت: تولیدات کشاورزی در  این چهار سال به 21 میلیون تن افزایش یافته است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر گفت: برنامه های حجتی در رسیدن به اهداف عالیه نظام و برنامه ششم باید باشد که هست.

خضری با بیان اینکه کارنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در چهار سال گذشته ایجاب می کند از او دفاع کنیم، تصریح کرد: در این چهار سال ظرفیت مواد خام کشاورزی 15 میلیون تن افزایش یافته است و در زمینه بحث امنیت غذایی گام‌های مهمی برداشته شده است.

حجتی: امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری اولویت وزارت جهاد کشاورزی است
وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: افزایش امنیت غذایی و توسعه بهره وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در چهار سال گذشته به خوبی دنبال شد و در برنامه‌های آینده وزارت جهاد کشاورزی نیز از اولویت‌های اساسی است.

محمود حجتی که در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای دفاع از برنامه‌های چهار سال آینده خود سخن می‌گفت، تصریح کرد: شاخص کلان تولید در چهار سال گذشته به رقمی معادل ۱۱۸ میلیون تن رسید، در حالی که در زمان مشابه در چهار سال دولت قبل این عدد ۹۹ میلیون تن بود. همچنین براساس آمار گمرک تراز واردات محصولات غذایی از منفی ۸.۱ میلیارد دلار به منفی ۳.۱ میلیارد دلار رسید که نشان دهنده کاهش وابستگی به واردات در بخش غذاست.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در خصوص مطالبات گندمکاران دغدغه داریم، اما ظرفیت خزانه مشخص است، اما باید بخشی از آن را از فروش گندم و بخشی از اعتبارات بانکی استفاده کنیم و امروز که در خدمت شما هستیم به شرایطی رسیدیم که ۵۰ درصد رقم خرید گندم به روز تسویه می‌شود و آرام آرام ۵۰ درصد دیگر پرداخت می‌شود. در صنعت چای نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تولید داشتیم و امسال هیچ کشاورزی محصول‌اش روی دستش نماند.

وی اظهار کرد: واژه‌ای به نام چای سنواتی دیگر وجود ندارد و کشاورزان چایکار می‌توانستند همه تولیدات خود را به فروش برسانند.

حجتی در خصوص مشکلات پرداخت خسارت به کشاورزان، گفت: در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان میزان خسارت کشاورزان براساس برآورد صورت گرفته بود و به همین دلیل است که کشاورزی تحت حمایت دولت قرار دارد و یارانه کشاورزی پرداخت می‌شود و صادرات نیز با یارانه صورت می‌گیرد، اما باید مدیریت ریسک از طریق بیمه‌ها به شکل مطلوب تری انجام شود، ولی متاسفانه منابع محدود است.

وی تصریح کرد: در تولید گندم با افزایش بهره‌وری و کاهش سطح استفاده از آب شاهد بودیم به مراتب سطح آبی که در گذشته استفاده می‌شد، کاهش یافته و در بحث شکر و پنبه نیز همین وضع وجود دارد و در عین حال سطح تولید نیز افزایش پیدا کرد. همین‌طور تولید دانه‌های روغنی نیز امسال نسبت به سال گذشته سه برابر رشد داشت. در تولید ابریشم در چهار سال قبل رقم تولید ۱۰۰ تن را داشتیم که امسال این رقم به ۱۶۸ تن افزایش پیدا کرد و برنامه افزایشی این میزان نیز با توجه به زنجیره تولید ابریشم از نهال و تخم حشره تا محصول در دستور کار قرار دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص حمایت از صنایع تبدیلی و زنجیره تولید محصولات کشاورزی، اظهار داشت: زنجیره تولید باید از مزرعه تا سفره وجود داشته باشد و محصولات از زمانی که از مزرعه خارج می‌شود تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد زمان طولانی را چه در سردخانه‌ها، چه در کارخانجات تبدیلی در پیش روی دارد و ما در سه سال گذشته به اندازه همه سردخانه‌های کشور سردخانه افتتاح کردیم.

حجتی افزود: در بحث گندم و صادرات لبنیات نیز با تدابیری که اندیشیده شد رشد صادرات گندم را در سال جاری داشتیم. همین طور ۳۰ درصد نیز صادرات لبنیات رشد داشته و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی انجام شده سهم واردات محصولات کشاورزی را به بیش از یک میلیارد دلار برسانیم.

وی گفت: امروز در شرایطی هستیم که 90 درصد نیاز به محصولات غذایی و کشاورزی در داخل تولید می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :