سفر اخیر مقتدی صدر به عربستان و سپس امارات متحد عربی ، بسیاری از کارشناسان سیاسی و بین الملل جهان را متعجب نمود. مقتدی همواره در میان اعراب سنی به عنوان یکی از هوادران و نفوذی های ایران شیعی معرفی می شده و به شدت نیز نکوهیده می گردید . ام اینک مقتدی تغییر فکر داده و از ضرورت بازگشت عراق به مام میهن اعراب سخن می گوید.
کد خبر: ۴۷۹۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴ 17 August 2017
او در مصاحبه ای مفصل با الحیات عنوان می کند که عربستان برای کشورهای اسلامی نقش پدری دارد و می تواند منادی وحدت بین مسلمین باشد. او همچنین ولیعهد عربستان را جوانی می خواند که به فکر مردم منطقه و مسلمانان است و در صدد رفع مشکلات خاورمیانه.

خوش بینی به عربستان

او از خوش بینی و خوش فکری محمد بن سلمان سی و چند ساله می گوید و اینکه امیدوار است با همکاری و هماهنگی او بتوانند ریشه طایفه گرایی در منطقه را که از سرزمین های خارج ازمنطقه هداست می گردد بخشکانند.
صدر البته واقف است که سفر او به عربستان برای محمد چقدر هزینه تولید خواهد نمود همچنانکه برای او در میان شیعیان چنین هزینه تولید شد.
اما نکته بسیار مهمی که صدر در این مصاحبه بر زبان آورده نه مدح عربستان و محمد بن سلمان و نه ایران هراسی اوست.
ائتلاف آتی صدر، العبادی، عمار حکیم

او آینده سیاسی قطب مهمی از شیعیان عراق را اینگونه ترسیم می نماید. او مدعی است امکان ظهور ائتلاف جدیدی بین مقتدی، العبادی و عمار حکیم وجود دارد.
مقتدی می گوید آنها به دنبال تکنوکراسی و فن سالاری و تخصص گرایی هستند و نه سهمیه دهی به گروه ها و طوایف و ..
آنها می خواهند هر کس کار بلد است در میدان باشد و نه اینکه بخاطر وابستگی به یک جریان و گروه منصب دار شود.
مقتدی در مورد جدایی عمار از مجلس اعلا نیز ، همین موضوع تکنوکراسی را عامل اصلی معرفی می کند. وی اشاره می کند که در مجلس اعلا بزرگانی بودند که عمار را نمی پذیرفتند ولی عمار خود را بر آنها تحمیل نکرده و خارج شده تا ائتلاف  حکمت ملی را تاسیس نماید.

مقتدی و حشدالشعبی

پیوسته می‌گویم نیروهای منضبط جریان الحشد الشعبی یا سایر رزمندگانی که مناطق مختلف را آزاد کردند، باید در نیروهای امنیتی و پلیس یا سایر نیروهای دیگر ادغام شوند. دولت عراق باید یک مرکزیت داشته باشد. اینکه دو ارتش وجود داشته باشد مشکل خواهد بود. از این رو باید به سطحی از ادغام دست پیدا کرد. باید همه این نیروها ازجمله نیروهای مسلح تحت فرمان نخست‌وزیر باشند. اگر الحشدالشعبی خارج از چارچوب دولت باشد، موجب مشکلات متعددی خواهد شد.

نیت مقتدی از سفرهای منطقه ای

از همه اینها بدتر این است که ما دشمن مشترک‌مان را رها کرده‌ایم و با خودمان می‌جنگیم. البته راه‌حل‌هایی وجود دارد؛ اما در چند روز نمی‌شود کاری کرد؛ مثل این دیدارهای بینِ‌دینی که موجب کاهش تنش‌ها می‌شود و به ریشه‌کنی طایفه‌گرایی کمک می‌کند

نظر مقتدی در مورد اعزام نیرو به سوریه
من به‌عنوان جریان صدر ورود هر فردی را به سوریه چه به صورت منفی یا مثبت منع کردم. این حوادث برعهده مردم سوریه است.
 
بعد از پایان عملیات موصل، بعضی رویکردها وجود داشت که می‌گفت باید سوریه را از تروریسم نجات داد و عراقی‌ها یا حشد‌الشعبی باید برود این کار را بکند؛ اما من مخالف این هستم. دولت هم مخالف است. مرجعیت هم مخالف است

من یک ماه پیش بود که از بشار اسد خواستم از مقام خود کناره‌گیری کند. این کار موجب نجات سوریه از مصیبت‌ها و خون‌ریزی‌ها می‌شو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :