ترجمه اختصاصی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توافق هسته ای ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهانی حمایت کرد و جمهوری اسلامی ایران را تحت قوی ترین برنامه راستی آزمائی هسته ای جهان دانست.
کد خبر: ۴۹۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ 10 September 2017
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توافق هسته ای ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهانی حمایت کرد و جمهوری اسلامی ایران را تحت قوی ترین برنامه راستی آزمائی هسته ای جهان دانست.

اظهارنظر مجدد آمانو درباره برجام 

به گزارش تابناک تبریز به نقل از فایننشال تریبیون، یوکیا آمانو؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در جریان برگزاری میزگردی با موضوع مدیریت جهان هسته ای در انجمن استراتژیک شهر بلد اسلوونی، در بحبوحه ی فشارهای واشنگتن بر آژانس به منظور دسترسی به مراکز نظامی ایران این مطلب را بیان کرد.
 
آمانو ضمن تقدیر از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایفای نقشی مهم در تکمیل این توافق، که از آن به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اطلاق می شود، آن را نشان دهنده ی یک دستاورد شفاف برای راستی آزمائی هسته ای دانست.مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما در حال بازرسی و راستی آزمائی اجرای تعهدات هسته ای ایران در چارچوب این توافق هستیم و ما تمام تلاش خود را به عنوان نماینده جامعه بین الملل در این راه انجام می دهیم.
 
آمانو ایران را تحت قوی ترین برنامه راستی آزمائی جهان دانست و افزود: بازرسان ما به طور شبانه روزی و در تمامی روزهای هفته، از طریق دوربین های نصب شده و دیگر تجهیزات در حال بازرسی دائم تجهیزات هسته ای این کشور می باشند.

وی تصریح کرد: در چارچوب این توافق، ایران محدودیت هایی را بر برنامه هسته ای خود پذیرفته و دسترسی آژانس به مراکز و اطلاعات هسته ای ایران افزایش یافته است.
اظهارنظر مجدد آمانو درباره برجام 

یوکیا آمانو حل مسائل پیچیده را تنها در شرایطی دانست که همه ی طرف های توافق، به گفت و گو برای حصول نتیجه پایبند باشند.

این اظهارات آمانو در حالی مطرح شد که به نظر می رسد، آمریکا به عنوان یکی از اعضای این توافق به دنبال خروج از برجام است.

نیکی هیلی؛ نماینده آمریکا در سازمان ملل در سفر اخیر خود به وین خواستار دسترسی آژانس به مراکز نظامی ایران شده بود.

وزیر امور خارجه ی ایران نیز در سخنانی در واکنش به این اقدام واشنگتن اظهار داشت: ایالات متحده به طور علنی رویکرد خصمانه نسبت به برجام داشته و مصمم است که به این توافق را تضعیف و نابود کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً نیز پایبندی ایران را به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای تأئید کرده است.

با وجود این، نیکی هیلی، رئیس جمهور آمریکا را محق دانسته که حتی در صورت عدم اثبات مواردی در خصوص نقض این توافق، حکم به عدم پایبندی ایران به برجام دهد.

دولت ترامپ دو بار پایبندی ایران به توافق هسته ای را تأئید کرد و ارائه گزارش بعدی آن در اواسط ماه اکتبر خواهد بود.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافقی میان ایران و گروه ۵+۱ بود که در ماه جولای ۲۰۱۵ به انجام رسیده و در ژانویه سال ۲۰۱۶ به مرحله اجرا درآمد و بر اساس این توافق ایران متعهد شد تا در قبال خاتمه دادن به تحریم های هسته ای بر ضد تهران، ایران محدودیت هایی را بر برنامه هسته ای خود اعمال کند.

مترجم: میثم خاکپور
برچسب ها: برجام ، آمانو ، ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار