مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی:
تسنیم: مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه کمیته امداد در مبارزه با فقر تنها مانده است گفت: فقر به‌واسطه سیاست‌های غلط فرهنگی و اجتماعی ایجاد شده است.
کد خبر: ۴۹۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲ 12 September 2017

 محمد کلامی ظهر امروز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران در کمیته امداد آذربایجان شرقی برگزار شد اظهار کرد: قرار است کسانی که از تحت پوشش کمیته امداد خارج می‌شوند، به معنای واقعی کلمه خودکفا شوند. قرار نیست ما به کسی وام بدهیم و آن مددجو پس از مدتی به فقیرِ بدهکار تبدیل شود.

وی افزود: رویکرد اصلی ما برای اشتغال مددجویان در سال جاری، صنایع مرتبط با خودرو است که سرمایه کمتری نیاز دارند و بازار کار آن‌ها نیز مهیا است. پرورش شترمرغ و بوقلمون، گیاهان دارویی و گردشگری نیز از دیگر حوزه‌های مربوط به اشتغال مددجویان جهت خودکفایی است.

رویکرد اصلی کمیته امداد خودکفایی و ایجاد اشتغال برای مددجویان است

کلامی در مورد پیش‌بینی‌های کمیته امداد آذربایجان شرقی برای بهبود شرایط اشتغال مددجویان این نهاد تصریح کرد: ما 2 قرارداد مهم با شهرداری کلانشهر تبریز و منطقه آزاد ارس امضا کرده‌ایم که بر اساس آن‌ها قرار است در منطقه آزاد ارس کانتینرهایی برای بوم گردی اختصاص دهیم که به‌صورت روزانه یا ساعتی اجاره داده می‌شوند و به‌صورت 10 ساله تحت تملک مددجویان کمیته امداد خواهد بود. کارواشی که در منطقه آزاد ارس در دست احداث است نیز تحت مدیریت مددجویان خواهد بود.

وی در ادامه گفت: قرارداد با شهرداری تبریز هم مربوط به ایجاد باجه‌های مطبوعاتی با مالکیت 20 ساله کمیته امداد و سرویس‌های بهداشتی مورد نیاز در مناطق مختلف شهر است که کارکنان آن‌ها از مددجویان کمیته امداد خواهند بود. ایجاد اشتغال برای مددجویان تحصیل‌کرده در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از دیگر برنامه‌های ما است. صنایع‌دستی و قالی‌بافی نیز بخش عمده‌ای از اشتغال مددجویان را شامل می‌شود.

خودکفایی هزار مددجوی کمیته امداد آذربایجان شرقی 

کلامی با اشاره به خودکفایی هزار مددجوی کمیته امداد آذربایجان شرقی گفت: ما برای 250 نفر از این مددجویان در کارخانجات شغل یابی کرده‌ایم که از این نظر مقام نخست را در کشور در اختیار داریم و تلاش می‌کنیم تا پایان سال این رقم را به بیش از هزار شغل برسانیم. در شغل یابی به تمام مؤلفه‌ها توجه می‌کنیم تا مددجو مجدداً دچار مشکل نشود. از سوی دیگر، اگر کارخانه‌ای مددجویی را استخدام کند، در سال اول تمام حق بیمه و در سال دوم نصف حق بیمه فرد را کمیته امداد پرداخت می‌کند. ضمن اینکه 200 دستگاه نیسان نیز در اختیار مددجویان قرار داده‌ایم و مابقی این جمع هزارنفری نیز در بخش کشاورزی و قالی‌بافی فعال خواهند بود.

بیش از 14 هزار دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد استان قرار دارند

وی در ادامه با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی، 14 هزار و 500 دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد هستند که تمام آن‌ها حامی دارند افزود: 2431 دانشجو نیز تحت حمایت کمیته امداد استان هستند.

این مقام مسئول کمیته امداد آذربایجان شرقی تاکید کرد: ما در روزهای 23 و 24 شهریورماه در قالب 14 پایگاه در سطح استان حضور خواهیم داشت اما جشن عاطفه‌ها نیز روز 19 مهرماه و در مدارس برگزار خواهد شد. مبالغی که در جشن عاطفه‌های تبریز جمع‌آوری می‌شود، در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا بنا به صلاحدید معلمان و مدیران مدارس، برای دانش‌آموزان نیازمند هزینه شود.

کلامی خاطرنشان کرد: تا روز 26 شهریورماه، تمام خانواده‌ها از کیف، کفش و لوازم التحریر برخوردار خواهند شد و مبالغ جمع‌آوری شده در جشن عاطفه‌ها در قالب کمک‌های دیگری استفاده خواهد شد. ضمن اینکه هزینه ثبت نام دانش آموزان تحت پوشش نیز پرداخت‌شده است.

کمیته امداد در مبارزه با فقر تنها مانده است

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی در ادامه تصریح کرد: پیش از این فقر را درک می‌کردم اما از زمانی که در کمیته امداد حضور دارم، فاجعه‌ای به نام فقر را که با فقر فرهنگی نیز همراه شده است احساس می‌کنم. خانواده‌هایی داریم که از نیازهای اولیه نیز محروم هستند اما کسی از آن‌ها حرفی نمی‌زند.

"کمیته امداد در مبارزه با فقر تنها مانده است" کلامی با بیان این جمله گفت: مگر فقر به‌واسطه سیاست‌های غلط فرهنگی و اجتماعی ایجاد نشده است؟ اگر شهرداری‌ها درست و به جا حرکت می‌کردند، شاهد پدیده‌ای به نام حاشیه‌نشینی بودیم؟ اگر سیاست‌های اقتصادی به‌درستی در روستاها اعمال می‌شد، مهاجرت به شهرها صورت می‌گرفت تا شاهد چنین شرایطی باشیم؟ یا اگر سیاست‌های فرهنگی درست بودند، این ضریب از طلاق در جامعه وجود داشت که حالا 34 درصد از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد جزو این گروه هستند.

تا زمانی که فکر کنیم تنها نهاد مبارزه با فقر کمیته امداد است فقر از بین نمی‌رود

کلامی در ادامه خاطرنشان کرد: باید زمینه‌های ایجاد فقر را کاهش دهیم اما هر روز به آن‌ها اضافه می‌شود برای مثال 10 سال پیش فقر به‌واسطه ورشکستگی ایجاد می‌شد اما امروز، اعتیاد، طلاق و ... نیز راه‌های ایجاد فقر هستند که باید جلوی این راه‌ها را گرفت.

وی افزود: متأسفانه، خروجی سیاست‌های غلط برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و فرهنگی همان ورودی‌های کمیته امداد هستند. زمانی که سیاست‌های غلط فرهنگی طلاق ایجاد می‌کند، این خانواده طلاق وارد کمیته امداد می‌شود. تا زمانی که فکر کنیم نهاد مبارزه با فقر کمیته امداد است، فقر از بین نمی‌رود. مبارزه با فقر وظیفه همگانی است و کمیته امداد، ستاد هماهنگی مبارزه با فقر است.

سهم فقرای استان در رویداد تبریز 2018 چیست؟ 

کلامی با اشاره به رویداد تبریز 2018 گفت: سهم فقرای استان در رویداد تبریز 2018 چیست؟ حالا که تبریز 2018 را کاملاً به جا پر رنگ کرده‌ایم، فقرا از این رویداد چه سهمی‌خواهند برد؟ آیا سهم آن‌ها فقط آسفالت‌ریزی در اتوبان پاسداران که مسیر حرکت میهمانان خارجی است، خواهد بود؟

وی افزود: مگر نمی‌گویند برای این رویداد بودجه‌های عمرانی اختصاص داده‌شده است؟ چرا مقداری از این بودجه‌های عمرانی صرف زیباسازی مناطق محروم نمی‌شود؟ حالا که برای مهمانان خارجی هدایایی تهیه خواهد شد، از کمیته امداد بخواهند تا از صنایع‌دستی مددجویان استفاده کنند تا برای آن‌ها هم اشتغال‌زایی شود. مسئولان رویداد تبریز 2018 از ما دعوت کنند تا از ظرفیت‌های موجود استفاده شود. ما در تبریز نماینده بیش از 30 هزار خانواده هستیم، چرا کمیته امداد را از برنامه‌های این شهر حذف کرده‌اند؟ مگر فقرای استان حقوق شهروندی ندارند؟

 کلامی در مورد نگاه‌های جناحی به کمیته امداد گفت: ما یک نهاد حمایتی هستیم و باید با همه در ارتباط باشیم. در حمایت‌ها، برای ما مسلمان و غیرمسلمان تفاوتی ندارد چه برسد به اینکه بخواهیم به مرزبندی‌های سیاسی توجه کنیم و انتظار داریم همین نگاه نیز به کمیته امداد شود. نگاه سیاسی به کمیته امداد خوب نیست، همه باید دست کمیته امداد را بگیرند تا بتوانیم خدمات‌رسانی مناسب‌تری انجام بدهیم. از مجلس و دولت بابت افزایش یارانه‌ها تشکر می‌کنیم اما صرفاً افزایش یارانه‌ها مبارزه با فقر نیست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر حذف مناطق حاشیه‌نشین در رویدادهای مهم و برنامه کمیته امداد برای توانمندسازی این مناطق گفت: ما قصد داشتیم فرهنگسرایی در حاشیه تبریز ایجاد کنیم تا بخشی از خانه‌های مخروبه از بین برود تا به زیباسازی این منطقه کمک کرده و هم در مسائل فرهنگی حرکت کنیم اما بعد از رایزنی‌های مختلفی که داشتیم، زمینی را به ما اختصاص دادند که در نهایت دیدیم این زمین شاکی خصوصی دارد و نتوانستیم کاری بکنیم.

در کشور ما در مورد مسائل حاشیه‌نشینی اتفاق‌نظر وجود ندارد

کلامی افزود: متأسفانه در کشور ما در مورد مسائل حاشیه‌نشینی اتفاق‌نظر وجود ندارد. برخی‌ها اعتقاددارند اگر مشکلات مناطق حاشیه‌نشین را رفع کنیم، روستانشین‌ها به شهرها مهاجرت خواهند کرد اما این سؤال پیش می‌آید که اگر ما این وضعیت را کنترل کنیم، چگونه حاشیه‌نشینی افزایش خواهد یافت؟ چون ما نمی‌توانیم ورود به شهر را کنترل کنیم، می‌گوییم حاشیه شهر ویرانه بماند تا مانع مهاجرت شویم.

بالغ بر 400 هزار نفر در تبریز حاشیه‌نشین هستند

وی در ادامه تصریح کرد: بالغ بر 400 هزار نفر در تبریز حاشیه‌نشین هستند اگر آن‌ها را از نظر فرهنگی و اقتصادی رها کنیم، آیا به‌مرور امنیت اجتماعی و فرهنگی باقی خواهد ماند؟ اگر دیوار می‌کشیم تا حاشیه شهر دیده نشود، اثرات آن در شهر مشهود نخواهد بود؟ دیگر زمان آن گذشته است که بین فقر و شهر دیوار بکشیم تا مانع تأثیرگذاری فقر در شهر شویم.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی افزود: نگاه دیگر هم این است که در مناطق حاشیه‌نشینی شهر سرمایه‌گذاری کنیم اما ورود به شهر را کنترل کنیم. در مورد رویداد تبریز 2018 هم درخواست داریم که حداقل از ما سؤال کنند که ظرفیت‌های کمیته امداد چیست. در بدلیجات، قالی‌بافی، نقره جات و ... بهترین کیفیت‌ها را داریم و حتی در برخی موارد نیز صادرات هم داریم اما مسئولان نهادهای دولتی ما زمانی که می‌خواهند کادویی بدهند، به ما توجه ندارند.

زندگی کودکان بی‌هویت در حاشیه شهر تبریز

وی در مورد مشکلات کمیته امداد در مناطق حاشیه‌نشین نیز گفت: کودکان بی‌هویت هستند که حتی ما نمی‌توانیم آن‌ها را تحت پوشش قرار دهیم چرا که برای تحت پوشش قراردادن آن‌ها به مدارک هویتی نیاز داریم. ما امروز به خاطر بی‌مهری‌هایی که به کمیته امداد می‌شود گلایه داریم اما در اکثر موارد نوک پیکان انتقادات به سمت ما است و جای شاکی و متهم عوض می‌شود.

کلامی با اشاره به همکاری کمیته امداد آذربایجان شرقی با مؤسسات خیریه نیز تصریح کرد: از ابتدای حضور در کمیته امداد، خواستار همکاری و ایجاد ارتباط با مؤسسات خیریه هستیم. از تمام این مؤسسات تشکر می‌کنیم چرا که بخشی از بار را به دوش کشیده‌اند و اگر آن‌ها نبودند، کار ما سخت‌تر می‌شد. خوشبختانه در 6 ماهه نخست امسال تعامل ما با مؤسسات خیریه خوب بوده است.

درآمد صندوق صدقات استان در 5 ماهه امسال 50 میلیارد ریال بوده است

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی در پاسخ به سؤالی مبنی بر مبالغ جمع‌آوری شده از صندوق‌های صدقات نیز گفت: در 5 ماهه نخست امسال، درآمد صندوق صدقات در استان 50 میلیارد ریال بوده است. در سال 95 نیز 120 میلیارد ریال از محل صندوق‌های صدقات درآمدزایی شده بود اما با توجه به درآمد 250 میلیاردی استانی همتراز مانند اصفهان در سال گذشته، از مردم عزیز استان درخواست می‌کنیم به صندوق صدقات توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در راستای رویداد تبریز 2018، دستور داده‌ایم که تعداد صندوق‌های صدقات شهری ساماندهی شده و تعدادی از آن‌ها نیز حذف شود. 600 میلیون تومان نیز برای رنگ‌آمیزی و تعمیر صندوق‌های صدقات نیز هزینه شده است. در کنار آن نیز 60 هزار صندوق صدقات خانگی در سطح استان توزیع کرده‌ایم.

 سال گذشته 250 میلیارد ریال هزینه درمان پرداخت شده است 

کلامی در مورد مستمری‌های پرداخت‌شده به مددجویان کمیته امداد نیز گفت: مستمری‌ها ثابت بوده اما یارانه‌ها 3 برابر شده است. برای اینکه مردم تنبل نشوند، بیشتر خدمات ارائه می‌دهیم تا اینکه پول نقد پرداخت کنیم. یعنی به‌جای پرداخت نقدی پول، هزینه‌های درمان، تحصیل، جیره خشک و غیره را پرداخت می‌کنیم. از دولت هم درخواست می‌کنیم یارانه افزایش‌یافته را به‌صورت مستقیم به‌حساب مددجویان واریز نکند تا ما بتوانیم خدمات را افزایش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر 8 هزار نفر از مددجویان کمیته امداد در استان بیمه هستند و حقوق بازنشستگی دریافت خواهند کرد. در سال گذشته نیز 250 میلیارد ریال هزینه درمان پرداخت کرده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار