کد خبر: ۵۰۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲ 04 October 2017
لابد تا کنون دیده اید که عده ای از کارمندان کاربلد ریشه دار اداره جات ، پیخ و خم اداره و بروکراسی آن  را چنان یادگرفته اند که هر مدیری هم بر سر کار بیاید ناچار از حفظ پست ومقام آنها و استفاده از ایشان است.
 
کارمندانیکه اغلب زبان همه مدیران میانی و ارشد ادارات را می دانند و همه قوانین را فوت آب هستند. آنها اگر نباشند ، بسیاری از مدیران تازه کار گیج می زنند و بالاجبار آماده خداحافظی از ریاست می شوند. این کارمندان زبل ، در بسیاری از موارد به عنوان تابلوی گویای آن اداره مورد تفسیر قرار میگیرند.
 
حال، ظاهرا نقل لاریجانی و مدیریتش بر مجلس بخصوص بعد از اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم که نشان از پیروزی لیست امید داشت، مانند نقل آن کارمندان کاربلد شده است . ظاهرا لاریجانی تمام فوت و فن اداره مجلس را به خوبی و البته چنان ماهرانه آموخته است که هر طیفی هم اکثریت مجلس را بدست گرفته باشند ناگزیر از بر ریاست نشاندن علی لاریجانی هستند.
 
لاریجانی البته ، ظاهرا سپهر سیاسی خود را هم بر همین مدار تعریف و تنظیم نموده است . او هم از این واقعیت بدش نمی آید که مجلس، بدون لاریجانی نه می چسبد و شاید هم نه امکان پذیر است. بنابراین به نظر می رسد بر اساس این گزینه لاریجانی تصمیم گرفته ، تداوم  عمر سیاسی خود را مدیریت نماید.
 
او ابتدا تصمیم گرفت با نزدیک شدن به جریانات اصلاحات ، نشان دهد مدیر قابلی است که می توان او را هم به مانند روحانی ، بدیل اصلاحات خواند . این کار می تواند مبتنی بر همان تئوری اجاره ای باشد که  حجاریان برای دریافت  یار قرضی اصلاحات یعنی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92  استفاده کرد ، باشد.
 
لاریجانی البته تا قسمتی هم همراهی ها را تکمیل نمود و توفیقاتی هم داشت. مثلا باسکوت معناداری در لیست امید قم هم حضور داشت و از ان راه راهی مجلس شد. اما در کنار خاتمی نشستنش کمی کار دستش داد . البته ظاهرا هر دو آنها کار دستشان داده این هم نشینی . تابش خواهر زاده خاتمی می گوید از آن روزها ، محدودیت های خاتمی بیشتر هم شده است و..
 
البته مخالفت های اصولگراین، تنها مساله مورد توجه علی لاریجانی نیست . او از رقیب دیگری هم رنج می برد.محمود احمدی نژاد. لاریجانی او را بزرگترین عامل موفقیت خود میداند. حتی اگر کاندیدای اصلاحات در سال 1400 هم باشد بازهم ساز مخالف احمدی نژاد میتواند هزینه های زیادی برای لاریجانی تحمیل نماید . از این رو لاریجانی مسیر دیگری را دنبال می کند.
 
او مجلس را خوب میشناسد اما مسیر ریاست جمهوری را بسیار دشوار می بیند چراکه بارها توسط توده های مردمی کنار زده شده است .

اما سیاست دنیای رمز و راز ها و معماهاست. بالاخره حتما راهی وجود دارد.
 
بله ، راه میانبری هم وجود دارد. پارلمانتاریسم.تغییر نظام ریاستی به پارلمانی . لاریجانی به خوبی میداد رهبر انقلاب با این تغییرات در قانون اساسی مخالفتی ندارند. مجلس هم که در دستان خود اوست ، بنابراین در صورت تغییر نظام ریاستی به پارلمانی ، او بالقوه ششمین نخست وزیر تاریخ بعد از انقلاب خواهد بود.
از این روست که این روزها بحث پارلمانتاریسم در مجلس از سوی دوستان او بسیار مورد تائید و تاکید است .
منصور رضازاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :