خبرها حاکی از آن است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار است ظرف امروز یا فردا علاوه بر پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام، استراتژی دولت خود در مورد آینده برجام را نیز اعلام کند. در همین رابطه، همچنان موافقان و مخالفان برجام تحرکات دیپلماتیک و سیاسی متعددی برای حفظ و یا از بین بردن برجام در پیش گرفته اند. بنابراین، در روزهای پیش روی می کوشیم تحولات، اخبار و تحلیل های مرتبط با برجام را در قالب گزارش خبری ـ تحلیلی که مرتبا به روز رسانی می شود، برای مخاطبان ارجمند ارائه دهیم.
کد خبر: ۵۰۷۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶ 12 October 2017
به گزارش تابناک، بنابراین، در روزهای پیش روی می کوشیم تحولات، اخبار و تحلیل های مرتبط با برجام را در قالب گزارش خبری ـ تحلیلی که مرتبا به روز رسانی می شود، برای مخاطبان ارجمند ارائه دهیم. مهم ترین تحولات برجام، پنج شنبه بیست مهر ماه به قرار زیر است؛
 
***
الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که خروج احتمالی آمریکا از برجام بر بازار جهانی نفت (بها) تاثیر خواهد گذاشت.
 
***
 
هلگا اشمید دبیر کل بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا درگفتگو با «ولت» نسبت به «بحران هسته ای دوم در خاورمیانه» هشدار داد و مذاکره مجدد درباره برجام را رد کرد.
 
***
 
 الجزیره: راه رفتن روی اعصاب اروپا و ایران استراتژی ترامپ است/ دو گزینه ایران در برابر مقابل ترامپ در قبال برجام 

الجزیره نوشت: با اینکه ترامپ متعهد شده بود توافق هسته ای با ایران را پاره می کند، اما شرایط سیاسی بین المللی و تعدد مراکز تصمیم گیری در واشنگتن وی را مجبور کرد تاکتیک های خود در این بازی را تغییر داده و عملی کردن تصمیمش را به تاخیر بیندازد. پس به جای پاره کردن توافق یا خروج یک طرفه از آن، تلاش می کند ایران را به سمت خروج از این توافق سوق دهد.

می توان گفت این بازی شل و سفت کردنی که ترامپ در مورد تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای به راه انداخته و راه رفتن روی اعصاب جامعه بین المللی و بویژه ایران تلقی می شود، استراتژی ترامپ برای از بین بردن توافق هسته ای، بدون پاره کردن مستقیم آن است.

در مقابل، می توان گفت ایرانی ها که از دیپلمات های زیرکی مانند محمد جواد ظریف برخورداند، برنامه ها و اقدامات سیاسی آمریکا را بهتر از خود آمریکایی ها و حتی بهتر از ترامپ می شناسند.

 
الجزیره: دو گزینه ایران در صورت عدم تایید برجام از سوی ترامپ/ جزئیات نشست توجیهی مک‌مستر با نمایندگان کنگره آمریکا درباره برجام /سندرز: تایید نکردن برجام به معنای انزوای آمریکا است

عملا ایران در مقابل ایالات متحده دو گزینه بیشتر ندارد؛ یا حرکت کردن در مسیری مشابه کره شمالی و یا التزام به توافق هسته ای، به نظر می رسد روحانی راه دوم را برگزیده است به این امید که شرایط تغییر کند. در این میان، یک جریان قوی در ایران وجود دارد که ادامه دادن این راه را بی فایده می داند و بر این عقیده است که ایران باید سیاست امر واقع را در مورد امریکایی ها اعمال کند زیرا آنها جز زبان قدرت زبان، هیچ نمی فهمند.

جزئیات نشست توجیهی مک‌مستر با نمایندگان کنگره آمریکا درباره برجام
 
 مشاوران ارشد رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه قانونگذاران کنگره را در جریان تصمیم نهایی «دونالد ترامپ» برای تأیید یا عدم تأیید پایبندی ایران به برجام قرار دادند.

سه تن از مقامات آمریکا به شبکه خبری اِن بی سی گفتند که در پایان این نشست متقاعد شده اند که ترامپ قصد دارد در گزارش خود به کنگره، عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند.

این تصمیم رئیس جمهور آمریکا پیش از ضرب الاجل روز یکشنبه اعلام شد و پس از آن، قانونگذاران کنگره مهلتی ۶۰ روزه در اختیار دارند تا در مورد وضع مجدد تحریمهای مرتبط با برنامه هسته ای ایران تصمیم گیری نمایند.

«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ روز چهارشنبه قانونگذاران کنگره را در جریان این تصمیم رئیس جمهور قرار داد و قانونی برای اصلاح این توافق منعقده در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما« پیشنهاد داد؛ اقدامی که از حوزه اختیارات کنگره آمریکا خارج است.
 
رویترز به نقل از مقامات خارجی: تصمیم ترامپ برجام را نابود نمی کند/کنگره آمریکا از تصمیم نهایی ترامپ در قبال برجام مطلع شد

با آنکه کاخ سفید اعلام تصمیمات و طرحهای رئیس جمهور به قانونگذاران کنگره توسط مک مستر را تکذیب کرد، مقامات آمریکا می گویند که مک مستر در مورد عزم ترامپ برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام جای هیچ شک و شبهه ای باقی نگذاشت.

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار بود روز چهارشنبه قانونگذاران کنگره را در جریان تصمیمات دولت آمریکا برای مقابله با آنچه که به ادعای آنان، عناصر مسئله ساز در توافق هسته ای با ایران و سرکوب تلاشهای تهران برای تضعیف صلح در خاورمیانه (!) است، بگذارد.
 
سندرز: تایید نکردن برجام به معنای انزوای آمریکا است
 
  یک سناتور آمریکایی معتقد است که تائید نکردن برجام از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تنها به انزوای آمریکا منجر خواهد شد.
 
رویترز به نقل از مقامات خارجی: تصمیم ترامپ برجام را نابود نمی کند/جزئیات نشست توجیهی مک‌مستر با نمایندگان کنگره آمریکا درباره برجام /سندرز: تایید نکردن برجام به معنای انزوای آمریکا است

«برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: قصد ترامپ در تائید نکردن توافق هسته ای ایران، دستاوردی غیر از انزوای آمریکا به همراه نخواهد داشت.
 
 رویترز به نقل از مقامات خارجی: تصمیم ترامپ برجام را نابود نمی کند
 
 خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داده رئیس‌جمهور آمریکا به سران کشورهای خارجی گفته تصمیم او درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به معنی باطل کردن این توافق نیست.

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به نقل از یک مقام آمریکایی اضافه کرد: «او از این توافق خارج نمی‌شود. اگر آنها برای بهتر شدن توافق با او همکاری کنند، احتمال خروج وی از برجام کاهش پیدا می‌کند.»

یک مقام آمریکایی گفت امتناع ترامپ از تأیید پایبندی ایران به برجام، تمامی طرف‌های این توافق را در یک طرف و ایالات متحده آمریکا را در طرف دیگر قرار خواهد داد. 

این مقام آمریکایی گفت: «این به معنی آن است که در حالی که فرانسوی‌ها و سایر کشورها هم علاقه‌مند به مهار فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران هستند، آنها احتمال کمتری دارد خطر بر هم خوردن برجام را پذیرفته و با با آمریکا همراه شوند.»

یک دیپلمات ارشد فرانسوی گفت: «اگر  برداشت‌ها این باشد که آمریکا دیگر از توافق حمایت نمی‌کند، واقعیت سیاسی این است که برجام در خطری جدی قرار خواهد گرفت و اجرای آن بسیار دشوار خواهد شد.»

 موگرینی: خروج از برجام آمریکا را بی اعتماد جلوه می ‎دهد
 
 «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با «پی بی اس» گفت: خروج احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام، ممکن است دیگر کشورها را برای مذاکره با واشنگتن دچار تردید کند.

وی افزود: پیامی که آمریکا با خروج از برجام به سایر جهان ارسال می کند این است که واشنگتن از این پس قابل اعتماد نخواهد بود چراکه توافقی که آمریکا درست ۲ سال پیش در شورای امنیت به آن رای مساعد داد، توافقی که این کشور سهم بزرگی در ایجادش داشته است، حالا از سوی خود این کشور رد می شود.

 
رویترز به نقل از مقامات خارجی: تصمیم ترامپ برجام را نابود نمی کند/جزئیات نشست توجیهی مک‌مستر با نمایندگان کنگره آمریکا درباره برجام /سندرز: تایید نکردن برجام به معنای انزوای آمریکا است 

موگرینی ادامه داد: این اقدام موجب می شود جهان تصور کند با تغییر هر دولتی در آمریکا، توافق هایی که با این کشور بسته شده، دوباره بازمذاکره خواهد شد و همین امر موجب تردید سایر کشورها برای مذاکره با آمریکا می شود.

وی در نهایت تاکید کرد: می دانم ترامپ این موضوع را به خوبی درک می کند که این راه توافق کردن نیست، نه در عرصه سیاست خارجی و نه در عرصه تجارت خصوصی.

خبر تکمیل می شود...
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار