کد خبر: ۵۰۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ 12 October 2017
 محمدعلی آل‌هاشم صبح امروز در دومین هم‌اندیشی سند تدبیر توسعه آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: توسعه فرایندی دارای وظایفی گسترده و بخش‌های محیطی مرتبط با زندگی اجتماعی انسان‌ها است؛ همچنین توسعه به مفهموم تحول کمی و کیفی و ایجاد تغییر همه جانبه، دارای ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه در توسعه پایدار مهمترین سرمایه کشور سرمایه انسانی است و بالندگی سرمایه‌های عظیم در گرو فرهنگ است، افزود: به مدد فرهنگ آدمیان در کنار هم زندگی، تعامل و همکاری می‌کنند و به تعاون و همیاری باهم می‌پردازند.

آل‌هاشم اذعان داشت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند فرهنگ به عنوان جهت دهنده به تصمیات کلان کشور و حتی در تولید هم نقش دارد؛ ایشان فرهنگ را روح تمام فعالیت‌های جامعه می‌دانند؛ فرهنگی که باید در تولید، خدمات، کشاورزی، صنعت، سیاست خارجی و تصمیمات امنیتی رعایت شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: توسعه فرهنگی زیربنای توسعه سایر ابعاد است و هرگونه طراحی برای توسعه بدون توجه به اخلاق و رشد معنویت محکوم به شکست بوده و مدل توسعه‎ای مطلوب است که منجر به رشد اخلاق و معنویت افراد شود.

این مسئول تصریح کرد: مهمترین سرمایه هر جامعه نیروی انسانی بوده و ارتقاء سطح سواد، وضعیت علمی و مهارت نیروی انسانی مهمترین شاخصه‎ای است که برای جامعه مطرح می‌گردد؛ بنابراین آموزش‌های هدفمند و کاربردی که بتواند بستر توسعه را برای جامعه فراهم کند ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های توسعه فرهنگی تعلیم و تربیت است و برای رسیدن به آینده پایدار توجه و نگاه عمیق به توسعه آموزش و پرورش ضرورت دارد، افزود: شاخص‌های فرهنگی متناسب با ارزش‌های نظام در حوزه‌های اعتقادی، فکری، خدمات و کالاهای فرهنگی و فضاهای فرهنگی در استان باید توسعه یابد.

آل‌هاشم بیان داشت: عزت ملی نوعی احساس غرور همگانی ملتی است که به واسطه داشتن فضیلت‌ها احساس برتری کرده و در مقابل بیگانگان حرفی برای گفتن دارد؛ مقام معظم رهبری هم توسعه‌ای را مطلوب می‌داند که منجر به چنین احساسی شود؛ بنابراین نباید برای به دست آوردن توسعه آقتصادی هر شرایطی را بپذیریم و احساس ذلت کنیم.

لازم بذکر است دومین هم اندیشی سند تدبیر توسعه به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی و با همکاری استانداری و دانشگاه تبریز روز 20 مهر در تالار وحدت و دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز در دو بخش عمومی و کمیته های تخصصی برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار