کد خبر: ۵۰۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸ 15 October 2017
اخبار محرمانه/روزنامه کامرسانت روسیه به قلم سرگئی استروکان  نوشت:تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مورد امکان خروج از برجام باعث طوفان سیاسی در تهران شد. موضع رسمی از طرف نمایندگان رهبری عالی – رئیس‌جمهور روحانی و آقای ظریف وزیر امور خارجه – بیان شد. آقای روحانی اعلام نمود نه ترامپ و نه ده مثل ترامپ نمی‌توانند ایران را از امتیازهای موافقتنامه هسته‌ای محروم کنند. اما آقای ظریف گفت به اقدام آمریکا در مورد تروریستی شناختن سپاه پاسداران "واکنش خیلی سختی" نشان داده مي‌شود.
 
آقای روحانی در سخنرانی در دانشگاه تهران از ضرورت حفظ برجام سخن راند. برغم شدت اظهارات وی نسبت به ترامپ، رئیس‌جمهور ایران از اشاره به امکان خروج ایران از برجام خودداری کرد.
کارشناسانی که روزنامه کمرسانت از آنها پرسش کرد اطمینان دارند بازی آمریکا در جهت حاد کردن روابط با تهران باعث فعال شدن محافظه‌کاران ایرانی مي‌شود که درخواست می‌کنند برنامه هسته‌ای از سر گرفته شود.
 
 
رجب صفراف مدیر کل مرکز مطالعه ایران معاصر می‌گوید: "یکی از عواقب فشار آمریکا در داخل ایران اقدام متقابل مخالفان موافقتنامه هسته‌ای خواهد بود". بنظر وی، اصلاح طلبان ایرانی در موقعیت کنونی برای حفظ برجام تلاش کرده و سودهای حاصله از امضای برنامه طی دو سال گذشته را به مخالفان متذکر می‌شوند. همچنین ادامه نزدیکی ایران با دیگر اعضای کشورهای گروه 5+1 اجتناب ناپذیر خواهد بود. این کشورها (روسيه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) برخلاف آمریکا درخواست می‌کنند برجام حفظ شود.
 
آندری باکلیتسکی مشاور مرکز "پیر سنتر" می‌گوید آقای حسن روحانی رئیس جمهور ایران تحت فشار شدید داخلی ناچار مي‌شود به اقدامات ایالات متحده پاسخ دهد. این امر رویارویی با ایالات متحده را شدیدتر کرده و چشم‌اندازهای حفظ موافقتنامه هسته‌ای را تیره‌تر می‌کند".
در عین حال، با توجه به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اکثر اعضای کشورهای گروه 5+1 از ایران ایرادی ندارند، تهران می‌تواند با رفتار انعطاف پذیر از تضادهای ایالات متحده و متحدان اروپایی آن بهره جسته و به کسب سود سیاسی نایل شود. آلکسی مالاشنکو کارشناس مرکز کارنگی مسکو می‌گوید: "اظهارات شدید ضد آمریکایی برای مصارف داخلی بکار گرفته مي‌شود. در عین حال در عرصه بين‌المللي ایران خط مشی متفاوتی پیشه می‌کند: تهران برخلاف رئیس‌جمهور ترامپ و بخشی از جمهوریخواهان در کنگره، رفتار مؤکداً خوددار و قابلیت گفتگوی خود را به نمایش خواهد گذاشت". بنظر مالاشنکو، این رفتار باعث تقویت روابط با آن بخش از جامعه اروپایی مي‌شود که تهران را به عنوان "امپراطوری شرور" منطقه‌ای تلقی نکرده بلکه سعی بر توسعه روابط تجاری و سیاسی با آن داشته و برای این منظور از امکانات فراهم شده در نتیجه معامله هسته‌ای 2015 استفاده می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :