بنا بر این گزارش، تیلرسون تأکید کرد که اصلاح ایرادات برجام ممکن است از طریق یک توافق ثانویه صورت گیرد، نه با تغییر در مفاد برجام.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ضمن اعلام موافقت خود با اظهارات اخیر «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور تأکید کرد که باقی ماندن در برجام در جهت تأمین منافع امنیت ملی آمریکا است و رئیس‌جمهوری آمریکا نیز همین عقیده را دارد.

تیلرسون در ادامه گفته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌خواهد کنگره تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: «آنچه رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال آن است، یک راهبرد جامع‌تر در قبال ایران است... توافق هسته‌ای فعلی نقاط ضعفی دارد...بنابراین ما معتقدیم که یا باید این نقاط ضعف برطرف شود و یا یک توافق جدید برقرار گردد...سیاست دولت آمریکا نیز کاملا هماهنگ با این مسئله است. »

«رکس تیلرسون» ادامه داد: در توافق هسته ای می مانیم و با متحدان اروپائی مان همکاری می کنیم. به همین دلیل است که ترامپ نیز به این صورت تصمیم گرفت. ماندن در برجام همسو با منافع ماست. ما نمی‌خواهیم توافق را لغو کنیم.

وی در ادامه افزود: یکی از نگرانی هایمان بندهای غروب آفتاب در توافق است.

وی در ادامه گفته است: «این راه می‌تواند به یک توافق ثانویه نیز منجر شود».

وزیر خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد، آمریکا خواستار اجرای کامل توافق به همین صورتی است که در حال حاضر وجود دارد و «بعدا فرایند رسیدگی به نقاط ضعف آن را آغاز خواهد کرد».

تیلرسون در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی به موضوع کره شمالی نیز پرداخت و گفت، ترامپ خواستار دیپلماسی در موضوع کره شمالی است، «تلاش‌های دیپلماتیک ادامه خواهد داشت تا نخستین بمب آنها پرتاب شود». 

آلمان و انگلیس: جامعه جهانی برای توقف برنامه موشکی ایران همراه شود

دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرد، ترزا می و آنگلا مرکل پذیرفتند که به توافق هسته ای ایران کاملا پایبند بمانند و همچنین تاکید کردند که جامعه جهانی برای توقف برنامه موشکی ایران همراه شود.

به گزارش آر.تی، دفتر ترزا می، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد، ترزا می و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پذیرفتند که به توافق هسته ای ایران کاملا پایبند بمانند.

همچنین دفتر نخست وزیری انگلیس در بیانیه‌ خود که پس از گفتگوی تلفنی نخست وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان منتشر شده، آورده است: ترزا می و آنگلا مرکل همچنین توافق کردند که لازم است جامعه جهانی برای مقابله با فعالیت های منطقه ای بی ثبات کننده ایران و بررسی روشهای رفع نگرانی ها درباره برنامه موشکی ایران همراه شود.

پیش از این نیز به دنبال سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در روز جمعه علیه ایران و توافق هسته ای، فرانسه، آلمان، بریتانیا در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که حفظ برجام در راستای منافع ملی مشترک این کشورهاست.

در بیانیه این سه کشور آمده بود که ما رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا متوجه شدیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیمی برای تایید مجدد پایبندی ایران به برجام ندارد و نگران عواقب آن هستیم. دولت و کنگره آمریکا را ترغیب می کنیم به در نظر گرفتن پیامدهای آن در قبال امنیت آمریکا و متحدان آن.

این بیانیه همچنین به نگرانی سه کشور اروپایی در خصوص برنامه موشکی ایران نیز اشاره کرده بود.