مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه اداره کل بهزیستی استان ۱۰۰ درصد شهریه‌ی دانشجویان نابینای دانشگاه آزاد را پرداخت می‌کند، گفت: ۱۳۰ نفر دانشجوی نابینا در دانشگاه های استان مشغول تحصیل هستند.
کد خبر: ۵۰۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ 16 October 2017
 محسن ارشدزاده در گرامیداشت روز جهانی عصای سفید، با بیان اینکه نابینایان یکی از توانمندترین قشر معلولان محسوب‌ می‌شوند، اظهار کرد: در آذربایجان شرقی نابینایان در زمینه‌های مختلف از جمله تحصیلی، هنری، ورزشی، مذهبی و فرهنگی پیشرو هستند. 

وی با اشاره به اینکه قشر نابینایان مستلزم به حمایت و توجه مسئولان استانی هستند، افزود: آذربایجان شرقی دارای ۱۹ هزار نفر نابینا بوده و حدود هفت هزار نفر نابینا از خدمات مستمر بهزیستی بهره‌مند هستند. 

مدیر کل بهزیستی استان با بیان اینکه پیشگیری از نابینایی یکی از اقدامات مهم بهزیستی برای قشر نابینا است، افزود: اداره کل بهزیستی استان ۹۰درصد کودکان سه الی شش سال را تحت پوشش تنبلی چشم قرار داده است و در سایه‌ی تلاش و همکاری مردم، بیش از ۱۵۸ هزار نفر کودک در استان، تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند. 

وی افزود: پیشگیری از نابینایی، بحث مشاوره و آموزش خانواده‌های نابینایان و انجام آزمایشات و بررسی عوامل ژنتیکی و ارثی، جزو برنامه‌های بهزیستی استان تلقی می شوند. 

ارشد زاده با بیان اینکه بهزیستی استان همواره جهت استعدایابی افراد نابینا و شکوفایی آن‌ها تلاش می کند، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۳۰نفر دانشجوی نابینا مشغول تحصیلات دانشگاهی بوده و ۱۰۰ درصد شهریه دانشجویان نابینای دانشگاه آزاد پرداخت می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای جهت اشتغال‌زایی افراد نابینا ارائه می‌شود، ادامه داد: اشتغال و توانمندسازی و استقلال فردی و اجتماعی این قشر از طریق آموزش مهارت‌ها تامین می‌شود. 

وی با بیان اینکه از عمده‌ترین مشکلات نابینایان استان، بحث نامناسب بودن فضاهای شهری برای تردد این افراد است، یادآور شد: برخی از رانندگان و شهروندان توجهی به قانون اعصای سفید نمی‌کنند، در حالی که عصای سفید نشانگر استقلال افراد نابینا است و وقتی عصای خود را در حین عبور از خیابان بالا می‌برند، رانندگان باید توقف کرده و به این موضوع توجه کنند. 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: اجرای این قانون مستلزم فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم به حق و حقوق نابینایان است. 

وی با تاکید به اینکه جهت اشتغال نابینایان، ارگان‌های دولتی قانون سه درصد سهمیه اشتغال نابینایان را رعایت کنند، اظهار کرد: برخی از سازمان دولتی نسبت به اجرای این قانون اهمیتی نداده و تنها برخی قانون سه درصد سهمیه اشتغال نابینایان در ارگان‌های دولتی را رعایت می‌کنند. 

ارشدزاده بیان کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولین هستیم./ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :