به گزارش خبرگزاری ها، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، یکشنبه‌شب به نیروهای مسلح عراق دستور داد تا امنیت کامل استان کرکوک را تأمین کنند. طبق این دستور مأموریت نهاد مبارزه با تروریسم، ارتش و نیروهای پلیس فدرال عراق با کمک نیروهای الحشد الشعبی برای تأمین امنیت استان کرکوک آغاز شده است.

تلویزیون عراق صبح دوشنبه از تسلط نیروهای عراقی بر بخش‌های وسیعی از استان خبر داد که از جمله این نقاط، تأسیسات نفت شمال و پایگاه نظامی «کی.1 (k.1) بود. در ادامه این مأموریت، شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که نیروهای عراقی موفق شدند، کنترل فرودگاه کرکوک را نیز به دست بگیرند. ساعاتی پیش نیز نیروهای عراقی ورودی جنوبی شهر کرکوک را در اختیار گرفتند و شهرستان داقوق نیز بعد از عقب‌نشینی نیروهای کرد، تحت کنترل نیروهای مسلح عراق درآمده بود.


 نیروهای عراق صبح امروز نیز کنترل شهر «طوزخورماتو» واقع در 88 کیلومتری جنوب کرکوک را به دست گرفتند. به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه، یک مسئول پارلمانی در عراق گفت نیروهای پیشمرگ پیش از عقب نشینی از شهر طوزخورماتو در استان صلاح الدین عراق،‌ ساختمان فرمانداری این شهر را به آتش کشیدند.

همچنین شبکه خبری «روسیا الیوم» به نقل از خبرنگار خود در بغداد و اربیل گزارش داد، قبل از آنکه درگیری میان طرفین آغاز شود، نیروهای مسلح عراق بر پایگاه نظامی «خالد» مسلط شدند و نیروهای پیشمرگه از آن فرار کردند.

این درحالی است که گفته می شود بیش از هفت هزار پیشمرگه کرد وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق وارد شهر کرکوک شدند. ستاد عملیات مشترک عراق درباره هرگونه حمله افراد مسلح کرد به نیروهای امنیتی عراق هشدار داد .

اختلاف شدید میان ۲ حزب کردستان عراق

همزمان با مأموریت ارتش عراق برای تحت کنترل درآوردن استان کرکوک، اختلافات ۲ حزب مهم کردستان عراق بالا گرفته است تا جایی که یکی، دیگری را به طور ضمنی به خیانت متهم می‌کند. حزب دموکراتیک کردستان، رقیب خود، حزب اتحادیه میهنی (معروف به حزب طالبانی) را به خیانت متهم کرد و گفت که مواضع خود در کرکوک را تخلیه کرده و به نیروهای مرکزی عراق تحویل داده است.

طبق گزارش «روسیا الیوم»، منابع محلی گفتند که نیروهای پیشمرگه در کرکوک شاهد اختلافات داخلی جدی است به طوری که نیروهای وابسته به حزب اتحادیه میهنی مواضع خود در کرکوک را تخلیه کرده است.

روسیا الیوم نوشت که منابع عراقی می‌گویند این اختلافات به قدری شدید است که ممکن است به درگیری مسلحانه میان نیروهای دو حزب منجر شود.

دستور نخست‌وزیر و تحریک استاندار برکنار شده

پیشروی نیروهای ارتش عراق در حالی است که نجم الدین کریم، استاندار کرکوک که پارلمان عراق او را برکنار کرده است، نیروهای پیشمرگه را به درگیری با نیروهای مسلح عراق تحرک کرد. شبکه خبری المیادین گزارش داد که استاندار برکنار شده کرکوک، ضمن تحریک نیروهای پیشمرگه به درگیری، این استان را به مقصد سلیمانیه ترک کرده است.

از سوی دیگر سایت ملت پرس وابسته به اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرده است که یکی از مدیران سایت و روزنامه باس وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق از دستگیری جعفر شیخ مصطفی وزیر سابق پیشمرگ و فرمانده فعلی واحدهای 70 پیشمرگ اتحادیه میهنی و نجم الدین کریم استاندار برکنار شده کرکوک خبر داده است. همزمان شبکه روداو گزارش داده است که تلاش برای ربودن و ترور نجم الدین کریم در کرکوک ناکام مانده است.


در تحولی دیگر حیدر العبادی طی حکمی راکان الجبوری را به سمت سرپرست استانداری کرکوک انتخاب کرد. السومریه به نقل از  جاسم محمد جعفر نماینده فهرست دولت قانون در پارلمان عراق نوشت راکان الجبوری تا زمان انتخاب شدن استاندار جدید کرکوک، سرپرست این سمت خواهد بود.

اعلام آمادگی ترکیه برای کمک به ریشه‌کن کردن پ.ک.ک از عراق

وزارت خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که آماده است با دولت مرکزی بغداد برای پایان دادن به حضور عناصر مسلح حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در منطقه کرکوک، همکاری کنند. ترکیه طی بیانیه‌ای ضمن استقبال از اینکه دولت عراق، حضور پ.ک.ک در کرکوک را به مثابه اعلان جنگ دانسته، آمادگی خود برای کمک به ریشه‌کن کردن این گروه تروریستی را اعلام کرد.به نوشته وبگاه روزنامه «دیلی صاباح» در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است که آنکارا به دقت گام‌های بغداد برای بازگرداندن حکومت قانونی‌اش بر کروکوک، درپی همه‌پرسی جدایی کردستان عراق را زیر نظر دارد.

دولت ترکیه همچنین به حکومت منطقه کردستان عراق هشدار داد با اجازه دادن به پ.ک.ک برای حضور در کرکوک و ایجاد پایگاه در منطقه، «اشتباه مصیب‌بار» دیگری به اشتباه قبلی (همه‌پرسی جدایی) که تا کنون انجام داده، اضافه نکند.

به گزارش الف، رفراندوم برگزار شده بارزانی و اصرار بر اجرای نقشه‌های صهیونیستی در عراق، سرنوشت مردم مناطق کردنشین این کشور را به آینده‌ای مبهم هدایت کرده است. رفته رفته نتایج رفراندومی بارزانی نه تنها برای مردم منطقه بلکه برای اکراد عراقی نیز مشخص شده است. جنگ تصاحب چاه‌های نفتی کرکوک اکنون بیش از هر زمان دیگری برای مردم کرد مشخص شده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود تبلیغات رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق مبنی بر اعزام نیروهای پیشمرگ به کرکوک بیشتر جنبه جنگ روانی داشته و احزاب کرد تنها به داوطلبین مردمی در جنگ کرکوک چشم دوخته‌اند. نیروهای وابسته به بارزانی بیشتر در پی حفاظت از چاه‌های نفتی پیشتر کنترل شده از سوی این حزب هستند.

گفتنی است شهر کرکوک هیچ وقت جزو اقلیم کردستان عراق نبوده است اما بعد از حمله داعش به شمال عراق در سال ۲۰۱۴، نیروهای پیشمرگ با ورود به کرکوک، آن را به تصرف درآوردند.الف