محمدباقر نوبخت در این نشست با بیان اینکه همه دولت درگیر موضوع ایجاد رونق اقتصادی است، گفت: ما می‌کوشیم با فعال کردن طرح‌های عمرانی و واگذاری بخش‌های دولتی به خصوصی، چرخ اقتصاد را بگردانیم و در این زمینه در شش ماهه نخست سال رشد اقتصادی بدون نفت‌، مثبت هفت درصد بود.

 

وی افزود: وقتی ما اعلام می‌کنیم نرخ رشد اقتصادی‌مان چقدر است، عده‌ای در داخل می‌گویند این آمار بر اساس فروش نفت است، ما اگر این حرف‌ها را از زبان خارجی‌ها می‌شنیدیم فرق می‌کرد اما از هموطنان عزیزی که از نظر سیاسی با دولت زاویه دارند، انتظار نداریم که با بهتر شدن وضعیت مردم، غصه‌دار شوند.

نوبخت تاکید کرد: من از کسانی که با دولت مخالفت‌هایی دارند تقاضا می‌کنم در حال حاضر وحدت را در کشور به نمایش بگذارند و مدام نگویند که منابع مالی ما برای اداره کشور کم است. کسانی که بیرون از مرزها نشسته‌اند اگر ببینند که ما وضعیت اقتصادی خوبی نداریم و منابع مالی در اختیارمان کافی نیست در اقداماتشان جری‌تر می‌شوند.

وی تصریح کرد: با این حال، چرا عده‌ای در داخل کشور می‌خواهند گرا بدهند که منابع مالی کم داریم؟ ما منابع مالی داریم و با همان هم می توانیم به توسعه کشور بپردازیم.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه اقدامات دولت برای رفع مشکل بیکاری گفت: از بهار سال گذشته تا بهار امسال نهصد و بیست هزار نفر جدید وارد بازار کار شدند که نسبت به بهار سال گذشته وارد بازار کار شدند و از این تعداد، هفتصد و سه هزار نفر برای شان شغل پیدا شد و ما برای اینکه نرخ اشتغال را افزایش دهیم باید در این زمینه تعاملات‌مان با مجلس را ادامه داده و تمام تلاش مان را در درون دولت نیز برای بهبود فضای اشتغال انجام ‌دهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به آخرین وضعیت طرح‌های سرمایه گذاری در کشور اظهار کرد: دیروز جلسه‌ای در سازمان برنامه و بودجه برای آمایش آب‌های مرزی برگزار شد که طی آن با اجازه رهبری برای محار این آب‌ها ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سرمایه گذاری شد و این سرمایه‌گذاری به این علت است که ما بر مهار آب‌های مرزی تاکید داریم و تا این مدت ۲۷ سد ساخته شده و ۱۵ عدد از آنان نیز آبگیری شده است و همچنین ۱۱۰ کیلومتر سامانه آبی و ۱۳۰ کیلومتر تونل در ۳۶ شهر و هزار و ۳۳۶ روستا ساخته شده است.

وی ادامه داد: یکی از منابعی که بر آن تاکید داریم صندوق توسعه ملی است و رهبری و رئیس جمهور هم با این موضوع موافقت دارند و بناست که ۲۰ درصد از آن منبع به بهره‌برداری برسد و ۸۰ درصدش نیز به صورت ارزی ذخیره شود.

نوبخت با بیان اینکه در روزهایی که نفت به پایین‌ترین قیمتش رسید ما برخلاف کشورهای عربی در ذخایرشان استفاده کردند این کار را نکردیم، گفت: صندوق توسعه ملی باید صرف کارهای مهمی شود که یکی از آنها در حوزه آب تعریف می‌شود که طی آن ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای ۵ طرح بزرگ آبهای مرزی اختصاص داده شد و ۱.۵ میلیارد دلار هم برای توسعه آبهای استان بوشهر تخصیص یافت و نیز ۵۰۰ میلیون دلار برای آبهای استان سیستان و بلوچستان استفاده شده است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه تا روز گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه به خزانه تخصیص داده شده،‌ اظهار کرد: ما تا این زمان بیش از ۵۰ درصد به استان‌ها اعتبار تخصیص داده‌ایم و ذخیره بانک مرکزی و وضعیت صندوق توسعه ملی نیز مطلوب است و رهبری نیز در آخرین دیداری که با کارگزاران دولت داشتند اظهار کردند که با کشورهای جهان تعامل سازنده داشته باشید و امروز نیز شاهدیم که آمریکا منزوی شده است که این ناشی از سیاست درست است که ما در تعامل با جهان پیش گرفته‌ایم.

نوبخت با اشاره به اینکه ۸ میلیون ۸۷۰ هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده است اظهار کرد: ارزش این مقدار گندم ۱۱ هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان بوده که تا این لحظه ۸ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومانش پرداخت شده و مابقی نیز پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه اقدامات دولتی برای پیگیری وضعیت لنج‌های ایرانی ربوده شده در آب‌های سومالی اظهار کرد: مثل همه موارد دیگر در این مورد هم پیگیری‌های لازم انجام می شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال وجود ارتباط میان سفر سردار سلیمانی به کرکوک و بسته شدن برخی از مرزهای مشترک ایران با اقلیم کردستان اظهار کرد: ارتباط این امر در مجموعه مصالح نظام و کشور تعریف می‌شود و در مورد انسداد مرزها باید بگویم که این تغییرات موقتی است، دولت عراق شرایط خاصی دارد، بخشی از خاکش در اشغال جنایتکاران داعش است و از سویی برخی مسائل نیز در اقلیم‌هایش مطرح است که ما باید تلاش کنیم با دولت قانونی عراق فعالیت‌های مرزی‌مان را داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات نامه محمدجواد ظریف وزیر امور خاجه به کشورهای 1+5 اظهار کرد: گفت‌وگوهایی انجام شده است اما برای اینکه بخشی از آن به عنوان سند باقی بماند نامه‌ای نیز نوشته شده است و در تاریخ معاصر اولین بار بود که بعد از اظهار نظر آمریکا طولی نکشید که مواضعی ضد این کشور گرفته شد و سفر خانم موگرینی نیز برای بیان دیدگاه اتحادیه اروپا به ترامپ است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش‌هایی در زمینه تغییر تقویم آموزشی و تعیین وزیر علوم و نیرو اظهار کرد: دولت تصمیمی درباره تغییر تقویم آموزشی ندارد و وزرای علوم و نیرو نیز به زودی اعلام می‌شوند.

سخنگوی دولت با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی برای حفظ برجام پس از سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: در حال حاضر موضوع مهمی تحت عنوان برجام وجود دارد که در این خصوص ایالت متحده تنهاست و همه دیدند که خانم موگرینی بعد از سخنان ترامپ به صورت زنده به آن پاسخ داد و آلمان،‌ انگلیس و فرانسه هم بیانیه‌ای در این زمینه صادر کردند. حال دنیا طرف ایران است و شاید اسرائیل و چند کشور قبیله‌ای در کنار آمریکا مانده باشند اما این هنر ایران است که توانسته است آمریکا را منزوی کند و آمریکا نیز در گوشه‌ای مانده و از صحنه سیاسی دور شده است.

نوبخت ادامه داد: نام ترامپ با پرخاشگری و فحاشی همراه شده و آن زمان که ایران یک طرف بود و دنیا و آمریکا طرف دیگری گذشته است و حالا دیگر کشور ما در شرایطی نیست که نفت بدهد و در برابرش غذا دریافت کند. ما این تجربه را به آسانی به دست نیاورده‌ایم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت در پاسخگویی به اعتراضات سپرده گذاران موسسات مالی که با مشکل مواجه شده‌اند اظهار کرد: پرونده این موسسات در حال حاضر در محاکم قضائی است و قانون نیز چگونگی برخورد بانک مرکزی را با این موضوع مشخص کرده و بانک مرکزی هم در همان چارچوب‌ها عمل می‌کند و نیز باید به این موضوع اشاره کرد که در بسیاری از موارد پرداخت‌هایی که تا سقف تعیین شده بود انجام شده است و مابقی هم ان‌شاءالله پرداخت می‌شوند چرا که ما همه تلاشمان همین است که هیچ یک از هموطنانمان اندوخته‌هایشان را از دست ندهند.

نوبخت در پاسخ به پرسشی در زمینه برنامه‌های دولت دوازدهم برای ادامه سفرهای استانی اظهار کرد: رئیس جمهور همیشه ارتباط دائمی با مردم دارد، حال چه به صورت مجازی باشد و چه به صورت فیزیکی که هر زمان برنامه سفرهای استانی مشخص شد،‌ اطلاع رسانی‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه اعتراض برخی از گندمکاران مبنی بر اینکه قیمت تضمینی گندم از میزان تورم کمتر است، اظهار کرد: گندم طی سه سال اخیر بیش از 3 برابر افزایش یافته است و ما نباید به بررسی یکسال اخیر بسنده کنیم. این قیمت باید با مقیاس بیشتر و ترجیحا با قیمت جهانی گندم مقایسه شود چرا که زمانی حجم بالا می‌رود تعهدات دولت کاهش پیدا می‌کند که ما تلاش می‌کنیم با تدابیر خودمان این مشکل را هم برطرف کنیم.

نوبخت در پاسخ به پرسشی در زمینه اقدامات دولت برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: برای این امر باید زیرساخت‌ها آماده شود و منظور از نبود زیرساخت‌ها این نیست که در ورزشگاه‌ها برای بانوان جایی وجود ندارد، بلکه موضوع این است که باید زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی برای این کار آماده شود و ما نیز فقط در دوران انتخابات این موضوع را مطرح نکرده‌ایم و همچنان نیز رسیدگی‌هایمان به آن ادامه دارد.

سخنگوی دولت درباره رابطه ایران و عربستان و موضع‌گیری مقامات سعودی درباره سخنرانی ترامپ علیه برجام اظهار کرد: ارتباط ما با عربستان فراتر از اظهارات اخیر ترامپ است. همین که هیچ یک از کشورهای جهان با ترامپ نیستند و او را تایید نکرده‌اند زحمت عربستان را بیشتر کرده‌اند. عربستان تصمیم خوبی نگرفته و باید خودش را اصلاح کند تا بتواند با جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کند.

نوبخت با اشاره به نرخ رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: باید 65 هزار میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد تا رشد اقتصادی انجام شود و دولت نیز می کوشد تا سیاست های اقتصادی مقاومتی را به خوبی پیاده کند چرا که این سیاست از سوی عالی‌ترین مقام نظام ابلاغ شده و ما آن را پیگیری می‌کنیم اما ظاهرا مد شده است که در کشور بگویند دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را انجام نمی‌دهد.

نوبخت در پاسخ به پرسشی در زمینه چگونگی ایجاد فرصت‌های شغلی و استخدام افراد جویای کار اظهار کرد: از مجلس می‌خواهیم به استخدامی‌های جدید اضافه نکند چرا که قرار نیست همه 950 هزار فرصت شغلی از طریق استخدام انجام شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه سخنان روز گذشته شهردار تهران مبنی بر عدم تخصیص منابع شهرداری در شش ماهه اول سال از سوی دولت اظهار کرد: در شش ماهه اول سال 30 هزار میلیارد تومان اعتبارات طرح‌های عمرانی انجام شده که بخشی از آن به دستگاه‌ها پرداخت شده و بخشی هم از طریق خزانه پرداخت می‌شود. پس به جای اینکه در رسانه‌ها این حرف‌ها مطرح شود باید به مسئول مربوطه در سازمان مراجعه کنند تا ببینند چقدر به خزانه داده شده است. ما طبق روال پرداخت‌ها را تا پایان سال انجام می‌دهیم.

نوبخت همچنین گفت: از همکارانم در وزارت کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی می‌خواهم توضیحاتی درباره فرآیند تولید و مصرف گندم ارائه دهند. من از وزیر کشاورزی خواهش می‌کنم مسئولان ذیربط را مامور کند تا گزارشی در این مورد ارائه کند که دولت چه کرده است. خیلی بد است که دولت یارانه گندم بدهد اما رضایت مردم حاصل نشود، ولی ما با این حال تلاش داریم مردم، گندمکاران و همه راضی باشند چرا که واردات گندم اثرات سوء دارد و دولت برای واردات گندم برنامه‌ای ندارد.